Categorii: ArticoleMag

Magia asfaltului cu Merida Scultura Team 2016

Cum arată oare cursiera perfectă? Ce ar trebui ea să facă? Să fie rapidă pe plat, să zbori cu ea la deal, să treacă la vale peste gropile din asfalt aproape fără să simţi? În cadrul BikeFun Merida Test Camp 2015 am avut ocazia să scoatem la plimbare (sau mai bine zis să ne scoată ea la o plimbare) noua Scultura Team 2016, o bicicletă aproape identică celei cu care concurează cei din echipa Lampre Merida. Modelul este unul de competiţie, uşor, rigid şi cu o echipare de top. S-a ridicat oare el la aşteptările noastre?

Scultura este în mod cert o bicicletă care merită tot ce e mai bun, aşa că în scurtul timp pe care l-am avut la dispoziţie am încercat să o ducem pe un traseu cât mai solicitant posibil. Am ales să mergem din Complexul Cheile Grădiştei Fundata până în satul Peştera, sat legat de drumul naţional prin unele dintre cele mai frumoase, abrupte şi strânse serpentine asfaltate de la noi din ţară, cu bucăţi care ajung cu panta spre 20%.

Primul lucru remarcat a fost poziţia foarte sportivă, un lucru de aşteptat la acest model, înclinată şi cu ghidonul poziţionat foarte jos. Totuşi, poziţia era destul de confortabilă pentru a putea pedala câteva ore fără probleme, chiar şi pentru un amator.

Pe coborâre, poziţia favorizează statul cu mâna în drop-uri, de unde acţionarea manetei de frână este cea mai eficientă. Frânele Dura-ace lucrează foarte bine cu roţile de carbon şi bicicleta frânează lejer şi fără efort, un rol important avându-l şi frâna spate poziţionată sub chainstay-uri lângă monobloc, o zonă foarte rigidă a cadrului. Spre surprinderea mea, cadrul amortizează foarte bine micile gropi de pe asfalt, calitate care ar trebui să fie rezervată mai mult modelului Ride. Amplasarea frânei sub chainstay cu siguranţă lasă zona seatstay-urilor mai flexibilă. Anvelopele de 700x25c ajută şi ele la confort, fiind o soluţie din ce în ce mai folosită chiar şi pe bicicletele de contratimp în locul celor de 23c sau mai subţiri.

Pe plat, poziţia aerodinamică îşi spune cuvântul, cadrul rigid transmite toată energia spre roata din spate iar angrenajul şi roţile cu rulmenţi ceramici au grijă ca această energie să fie transmisă asfaltului într-un mod fulminant, astfel că obţinerea şi menţinerea unor viteze mari nu e o problemă.

Pe urcare, toate amănuntele tehnice conlucrează la o senzaţie de eficienţă aproape ieşită din comun. Pante care cu o cursieră din gama medie sunt destul de dificile devin brusc abordabile cu viteze superioare, în ciuda angrenajului standard. Odată ridicat în picioare, aproape că se simte o senzaţie că bicicleta este împinsă din spate de cineva. Poziţia la pedalatul în picioare este perfectă şi permite continuarea sprintului mult timp.

Fiind un test pe teren, nu am avut posibilitatea să măsurăm valori de rigiditate şi nici măcar de greutate, dar fiind vorba de un model de top acestea sunt dintre cele mai bune. Modelul de cadru Scultura CF5 are o greutate împreună cu furca sub 1 kg, bicicleta complet echipată având o greutate de 5.8 kg, mult sub limita impusă de UCI. Acesta este motivul pentru care atleţii echipei Lampre Merida folosesc modelul CF4, un pic mai greu dar mai rezistent, model pe care era construită şi bicicleta testată de noi.

Echiparea bicicletei este de top, dar foloseşte un grupset Dura-ace mecanic, nu electronic. Angrenajul este însă de la Rotor, de tip subcompact, cu foi de 52 şi 36, conform tendinţelor actuale, grupul de 11 pinioane fiind de 11-28. Cadrul beneficiază de rutare internă a cablurilor şi este compatibil şi cu Di2.

Roţile sunt modelul Fulcrum Racing Zero Carbon, cu rulmenţi ceramici USB, janta fiind complet din carbon, inclusiv suprafaţa de frânare. Anvelopele sunt modelul Continental GP4000s II de 700x25c.

Şaua şi ghidolina Prologo sunt deosebit de confortabile de la prima încercare. Pipa, ghidonul şi tija de şa sunt din seria K-Force de la FSA, modele de cea mai bună calitate.

Concluzie

Scultura Team este o bicicletă foarte performantă şi de nivel profesionist, lucru reflectat şi de preţul mare de 7600 euro. Din punct de vedere al performanţelor însă, este o bicicletă fantastică ce poate aduce îmbunătăţiri mari în performanţele unui amator care îşi permite să o achiziţioneze, dar şi să ducă pe cele mai înalte trepte ale podiumului orice sportiv suficient de bun ca să se poată folosi de toate atuurile ei.

Plus: cadru rigid, confortabil, poziţie excelentă, greutate mică, roţi şi angrenaj de calitate superioară
Minus: nimic, poate doar că nu are transmisia Di2
Preţ: 7600 Euro
Producător: Merida
Importator: www.bikefun.ro

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma