Anul acesta am observat în premieră, organizarea mai multor concursuri de ciclocros. N-aș putea numi ciclocrosul (CX) o nișă pentru că disciplina își are rădăcinile încă de la 1900. De asemenea, în lume CX-ul este foarte apreciat și extrem de popular, în special în perioada rece. Însă în România acest sport este rar întâlnit, chiar și la nivel de ture între prieteni. În 2017 a fost organizată pentru prima oară Cupa Națională de Ciclocros ce a constat în 4 etape desfășurate în vestul țării, plus un Campionat Național materializat printr-un concurs la Sibiu.
Totuși ce este ciclocrosul? Ce este acea cursieră de offroad și de ce nu se practică mai mult în România? Pentru a afla am luat legătura cu Timotei Păcurar aka Tymy, care s-a ocupat, împreună cu Elisei Miron și Suzi Hilbert, de organizarea celor patru etape din Cupa Națională. Ei au dezvoltat platforma Cyclocross Nation însă concursurile au fost organizate de Road Grand Tour la Zalău, Asociația EuroMediu la Arad, Ecostuff la Timișoara și Clujul Pedalează la Cluj.
Ce este ciclocrosul?
Tymy – Nu știu dacă există o definiție oficială. Pentru unii suntem „nebunii ăia ce se dau pe cursiere prin noroi”. Eu consider ciclocrosul o ramură spectaculoasă a ciclismului atât prin formatul cursei cât și al materialului de concurs folosit. Este un sport de iarnă care e potrivit atât rutierilor cât și celor care vara se dau pe mtb.
Cât de dezvoltat este cx-ul în vestul Europei și care este nivelul la noi?
Tymy – În vestul Europei săptămânal, cursele de ciclocros sunt transmise live pe cele mai importante canale tv. Sunt curse unde merg 40.000 de spectatori, campionii acestor curse sunt adevărate staruri, în Belgia e sport național. La noi nu aș zice că e dezvoltat. În ultimii 3 ani am avut 4 curse de ciclocros cu 15 sportivi la start. Probabil suntem la cel mai jos nivel, dar faptul că se dezvoltă peste tot această disciplină, America, China, Japonia și chiar Ungaria, mă face încrezător.
De ce se vorbește de CX mai mult în sezonul rece?
Tymy – Pentru că ciclocrosul este un sport de iarnă. Așa a început, ca o distracție. Apoi sportivii l-au luat ca un mod de a rămâne antrenați în extrasezon. După care au apărut sportivii specializați pe cx. Sezonul de cx începe în octombrie și se termină în februarie. Se poartă discuții cu Comitetul Olimpic și se încearcă introducerea ciclocrosului ca Sport Olimpic de iarnă.
Care sunt diferențele între o bicicletă de CX și noile „gravel”?
Tymy – Bicicleta de CX este mai agresivă, mai scurtă pentru a fi mai bună în virajele din cursele de CX. Gravelul are o geometrie mai comodă.
Se poate merge la concurs de CX și cu un gravel bike?
Tymy – Atâta timp cât respectă lățimea anvelopei și a ghidonului da, doar că în virajele strâmte este un dezavantaj.
De ce ar merge cineva pe CX și nu ar alege mtb-ul? Care sunt avantajele cx-ului?
Tymy – Eu personal vara mă antrenez doar pe cursieră și CX. De multe ori aleg cx-ul pentru că pot combina drumurile forestiere cu șoseaua. Nu aleg mtb-ul întrucât pe șosea e plictisitor. În plus îmi place să simt bicicleta, fără să fiu ajutat de suspensii, iar asta cred că mă ajută la dobândirea tehnicii.
Care sunt limitele unei biciclete de CX?
Tymy – Eu nu cred că are limite. Am coborât cu un CX pe traseul de enduro de la Cheile Grădiștei. Probleme apar când drumul este pietruit, riscul unei pene fiind mai mare. Dacă te referi la limitele impuse de un regulament în concurs, acestea sunt de 33 mm lățimea maximă a anvelopei, ghidon curbat cu o lățime de maxim 44 cm și furcă fără suspensie.
Care ar trebui să fie procentajul de offroad versus asfalt pentru ca traseul să fie făcut mai bine cu un cx decât cu mtb?
Tymy – Depinde cât de tehnic este offroadul. Pentru traseele din jurul Capitalei nu aș folosi mtb. La fel și în zona mea de deal. Ies cu CX-ul și fac traseu de 40 de km pe offroad la o viteză mai mare decât pe mtb.
Care sunt trăsăturile principale ale unui traseu de concurs pentru CX?
Tymy – Potrivit regulamentului, traseul de CX trebuie să aibă 2,5-5 km, virajat, cu secțiuni tehnice și obstacole specifice curselor de CX. Acesta trebuie să fie predominant plat, iar urcările să fie scurte și abrupte.
Care sunt în general, obstacolele (naturale/artificiale) pe un traseu de concurs?
Tymy – În cursele de ciclocros cele mai întâlnite sunt barierele, acele scânduri peste care se sare sau se descalecă. Dar pe lângă astea mai sunt întâlnite scări – doar în urcare sunt permise, nisip și offcamber.
Cât de greu este pentru un amator să se descurce pe offroad cu transmisia „de cursieră” a unei biciclete de CX, transmisie care în general are range și cuplu mai mic decât la mtb?
Tymy – Ciclocrosul este un sport unde trebuie să pedalezi în forță, deci pe un traseu de cx nu ai ce să faci cu o transmisie de mtb. Defapt în CX se folosește acel angrenaj special cu 46-36t pe față și 11-28t pe spate. Nimeni nu schimbă foile în cursă, se merge pe foaia mare, iar foaia mică este acolo doar pentru siguranță dacă sare lanțul. Pentru cei care nu se descurcă pe aceste rapoarte, au apărut CX-urile cu transmise 1×11 cu pinioane 11-42t pe spate. Aici ai rapoarte mai bune, dar pe plat, la viteză, pierzi din cauza diferențelor mari între rapoarte. Eu recomand 2×11 chiar dacă pe una din biciclete folosesc 1×11 atunci când traseul are mult noroi.
Care sunt planurile de viitor pentru CX în România? Cum vezi dezvoltarea acestei discipline?
Tymy – Eu sper ca sezonul următor să apară mai multe competiții și mai multe biciclete de CX. Asta depinde doar de organizatori și de Federație, cât dorește fiecare să dezvolte acest sport. Personal pregătesc un proiect pentru anul viitor și sperăm să obținem un sponsor pricipal al Cupei, să putem face lucrurile așa cum ne dorim. Anul acesta am avut buget zero și am realizat un sfert din cât ne-am propus. Sperăm ca anul viitor să fie mai bine!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…