Persoanele care bun bazele unor companii producătoare de biciclete nu-s doar scumpe la vedere, ci au de regulă și timpul limitat. Așadar, dacă ai ocazia să discuți cu unul dintre ei, ar fi bine să profiți de ocazia și să-ți consumi toate întrebările. Noi am stat de vorbă cu Dragomir Kuzov, deținătorul companiei Drag, pentru a afla mai multe despre brand-ul de la sud de Dunăre dar și despre industrie.
1.Vă rog să-mi spuneți cum ați pus bazele Drag. În ce an a început producția și cum s-a dezvoltat în decursul timpului?
În 1998, primele două biciclete Drag de munte – Ontario și Grizzly – au fost produse. Din 1989 am început cu un business de biciclete și service, imediat după începutul democrației în Bulgaria. La un anumit punct însă, m-am simțit suficient de încrezător pentru a-mi realiza visul de a avea propriul brand de biciclete și a le proiecta așa încât acestea să fie pe placul publicului.
După acest moment, lucrurile s-au dezvoltat rapid, iar în 2002 am prezentat 18 modele la Expoziția Internațională de la Koln, Germania, iar alte 34 de modele noi au fost vândute anul următor în Europa, Turcia și Emiratele Arabe Unite. În 2004 am deschis primul nostru magazin în Sofia, care a fost un pas foarte important pentru noi – pentru a putea arăta publicului toate modelele și pentru a le oferii servicii profesionale la achiziția de biciclete. Avem deja 11 magazine. În 2004, am fondat Asociația Producătorilor de Biciclete din Bulgaria, alături de alte companii.
Tot în 2004 am organizat și printre primele competiții de MTB din Bulgaria – Drag Black Peak – o cursă grea de XC cu o diferență de nivel de 3.000 de metri (pozitivă și negativă) și o lungime de 42 de km. A 16a ediție a concursului va avea loc în septembrie 2019. Am pus de asemenea bazele echipei Drag Racing Team, care ani la rândul, au fost în elita echipelor de MTB din Bulgaria. Acești atleți ne-au ajutat nu doar să testăm bicicletele, dar ne-au oferit și sfaturi despre cum să le construim mai bine.
Din 2007 am început să sponsorizăm echipe străine și am început cu echipa națională feminină din Ucraina. Au avut un succes uriaș cu biciclete noastre, cu peste 40 de medalii câștigate la Campionatele Mondiale și Europene, pe velodrom și pe șosea și de două ori Olimpiada. Între timp, am mai câștigat cu echipe din Lituania, Portugalia sau Corea și am sposorizat alte 5 echipe: echipele franceze Martigues Sport Cyclisme și GSC Blagnac Velo Sport, Team Novak din România, Klaipeda din Lituania și Drag Cycling din Bulgaria. Am fost și partener al Cup of France, cursă de șosea, în 2016.
2.Cât de dificil este ca în ziua de astăzi, în acest moment, să pui pe picioare un brand de biciclete de succes?
A devenit mai dificil. Este știut faptul că interesul pentru ciclism a crescut dar competiția crește odată cu piața. Dezvoltarea marekting-ului online înseamnă că oricine își poate construi un site și poate să înceapă să vândă fără a avea o structură solidă în spate. Când încerci să faci afaceri în mod corect, plătind taxe și asigurăr, oferind totodată stabilitate echipei tale, e dificil să te lupți cu probleme generate de economie, precum ratele de schimb care fulctuează peste noapte, inflația din țara de unde cumperi piesele etc. Aceste probleme sunt în strânsă legătură cu prețurile și profitul din industria noastră.
3.Care sunt cele mai improtante piețe pentru Drag?
Piața Europeană este cea mai importantă pentru noi.
4.Cum se compară vânzările din România vs Bulgaria?
Cele două țări sunt foarte similare, iar pentru mine, modelele vândute sunt aproape identice. România este însă în fața Bulgariei în termeni de cantitate și competiție.
5.Câte biciclete dețineți acum în gamă?
În acest moment, avem peste 150 de modele în portofoliu.
6.Ce echipe românești sponsorizați?
Echipa românească Team Novak Cycling, singura echipă continentală din România, care folosește biciclete Drag Bluebird de șosea. Echipa a fost creată de campionul paralimpic Eduard Novak și a câștigat medalii la toate competițiile balcanice. În afară de echipa pro, Eduard Novak dezvoltă și Academia pentru Copii, pentru a încuraja mai mulți copii să aleagă ciclismul. Academia folosește biciclete Drag de șosea, din gama pentru copii.
7.Fabrica este localizată în Bulgaria? Acolo doar asamblați sau chiar sudați cadrele?
Da, în Sofia. Asamblăm bicicletele manual și construim roțile, tot manual.
8.Cine se află în spatele proiectării bicicletelor Drag?
Echipa principală de design este compusă din product manager-ul și CEO-ul, care iau parte la design-ul fiecărei biciclete noi. Designer-ul sef, Tsvetelin Lubenov proiectează bicicletele Drag de mai bine de 10 ani și a câștigat numeroase premii de design. De când s-a alăturat companiei, inginerul a creat viziunea a mai mult de 100 de biciclete, unificând practic aspectul liniei de producție nu doar cu bicicletele, dar și cu hainele de bicicletă sau cu echipamentul de protecție.
Product manager-ul Spiro este expert în componente de biciclete, comunicând zilnic cu cicliști din toate sferele. Este o sursă reală de informații în ceea ce privește bicicletele.
9.Cum reușiți să oferiți pe piață modele precum Drag Hardy Pro, cu o echipare bună, la un preț de 2.999 de lei? Ceilalți de ce nu fac același lucru?
Optimizăm componentele foarte bine și încercăm totodată să fim cât mai accesibili pentru consumatorul final.
10.Sincer, cum vi se par prețurile bicicletelor în ziua de astăzi? Am asistat la o creștere constantă în ultimii ani.
Prețurile cresc deoarece cadre și componentele sunt fabricate în Est, acolo unde calitatea vieții crește. Este imposibil de menținut un preț scăzut din cauza faptului că salariile sunt în permanentă creștere.
11.Cărui fapt se datorează această creștere? Este vorba despre costurile de producție sau de fapt industria profită de faptul că acest produs este la mare căutare?
Costul determină prețul. Există o competiție mare care ține prețurile relativ scăzute. Iar marjele sunt din ce în ce mai mici.
12.Câte persoane lucrează pentru Drag? Mă refer aici la toate departamentele, inclusiv din fabrică?
Peste 100 de persoane.
13.Pe piața din Bulgaria, pe ce loc se situează Drag în topul vânzărilor?
Deși nu există date oficiale despre cifrele de vânzări de pe piața din Bulgaria *doar date de la producători despre cantitate și profit), Drag este pe primul loc. Am construit mult acest brand, iar oamenii au încredere în el. Avem de asemenea 11 magazine și cel mai mare magazin online.
14.Care credeți că este explicația pentru faptul că Bulgaria are mai multe brand-uri de biciclete decât România?
Bulgaria a creat o competiție bună și de asemenea, o bună colaborare între producători, de aici rezultând și o calitate mai bună a produsului.
15.Care este cel mai vândut model din gama Drag? Dar cel mai scump?
Cel mai scump Drag este modelul Firebird, cu un cadru și o furcă din carbon, care are de asemenea și cele mai scumpe componente. Poate cântări sub 6 kg, în funcție de echipare!
Cel mai bine vândut model este Hardy, disponibil atât cu roți de 27.5 cât și cu roți de 29 de inch, cu trei versiuni de bază: Base, Comp și Pro.
Modelul pentru femei, Grace, are de asemenea cifre de vânzări bune. Disponibil cu roți de 26 sau 27.5 inch, acesta vine în patru versiuni: Base, Comp, Pro și TE.
16.Credeți în dezvoltarea pieței pentru bicicletele electrice? Ce planuri aveți în acest sens? Putem să ne așteptăm la o scădere a prețului de achiziție odată cu maturizarea acestor produse?
Aceasta este nișa cu cea mai spectaculoasă creștere în acest moment, mai ales în Europa de Vest. În Bulgaria, această piață nu este încă foarte dezvoltată, dar cu siguranță trend-ul va ajunge și aici, în special când vom avea o infrastructură mai bună pentru biciclete. Drag a lansat două noi modele în 2019 cu motorul Shimano Steps. ION este modelul pentru munte, iar Escape, o bicicletă hibrid pentru oraș sau poteci. Dar vă puteți aștepta la modele și mai interesante în viitorul apropiat.
Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…