Ciclistele au practic două posibilități la alegerea unei biciclete: fie aleg una specific feminină, fie aleg un model unisex într-o mărime mai mică, să li se potrivească. O să încercăm să explicăm care sunt principalele modificări aduse bicicletelor pentru femei și cu ce ajută acestea viitoarele utilizatoare. În prezentările noastre de produse noi sau teste am încercat mereu să detaliem pentru modelele acestea ce noutăți aduc, modificările pot fi găsite de obicei și în descrierea făcută de producător.
Cadrul
O mare parte dintre bicicletele pentru femei folosesc cadre special selectate. Astfel, dacă producătorii low și middle end obișnuiesc să folosească cadrele mărimi mici vopsite în culori mai vesele, producătorii de top se implică făcând și modificări în geometria și structura acestora.
Cea mai evidentă modificare este întâlnită la bicicletele de oraș și cele MTB din gama ieftină și reprezintă coborârea toptube-ului foarte mult la joncțiunea cu seat-tube-ul, astfel că acesta nu mai e orizontal ci e la un unghi foarte mare, aproape de cel al down tube-ului. La unele biciclete se poate ca cele două tuburi să fie chiar paralele sau să fie înlocuite doar de unul singur, mai solid! Modificările acestea vin pentru a mări mult standover-ul, aceasta fiind distanța dintre toptube și zona inghinală a utilizatorului când acesta stă în picioare deasupra bicicletei. Aceste cadre specific feminine permit și urcarea mai simplă pe bicicletă, fără să fie nevoie de o încălecare, uneori problematică dacă se poartă fustă sau rochie!
Scurtarea cadrului duce la scurtarea distanței între roți și la pierderea de stabilitate, motiv pentru care uneori se alege și micșorarea unghiului furcii pentru o depărtare mai mare a roții din față, evitându-se astfel și atingerea acesteia accidental cu vârful pantofului.
Pipa folosită e de obicei mai scurtă, dar nu foarte scurtă astfel încât să strice comportamentul bicicletei. Ea nu va fi mai mică de 80 mm la șosea și XC de exemplu.
Roțile la MTB sunt de multe ori mai mici, respectiv se aleg cele de 27.5 pentru că majoritatea ciclistelor preferă mersul în cadență și o pedalare mai ușoară. De asemenea roțile mai mici ajută la cadrele mici să se evite atingerea roții cu pantoful.
Frânele alese sunt de obicei modele ajustabile, cu manete mai mici care se pot apropia suficient de ghidon, degetele și palmele fetelor fiind ceva mai scurte. Atât la șosea cât și la MTB, manetele mai scumpe au posibilitatea de ajustare a reach-ului. La șosea există și unele modele de manete mai mici, specific feminine.
Greutatea bicicletelor feminine nu e mai mică, așa cum se tinde să se creadă. Nu există nicio reducere semnificativă față de un model unisex de aceiași dimensiune. Cu cât bicicleta e mai performantă și mai scumpă, cu atât va fi mai ușoară, în special dacă folosește cadru din carbon și componente de top.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Bun articol! M-am saturat de cate ori am auzit ca nu e nicio diferenta intre bicicletele barbatesti si cele de dama si ca e o "conspiratie" a industriei ca sa pacaleasca consumatorul etc. etc.