Categorii: ArticoleMag

Controlul electronic al suspensiilor, e:i Shock: cum funcționează?

Pe scurt, grupul Accell (lapierre, HaiBike, Ghost) împreună cu Rock Shox, Trelock și Ecole Centrale Lyon, au pus pe picioare un sistem electronic care controlează variabil funcționalitatea suspensiilor bicicletei în funcție de teren. După 5 ani de cercetări.

Noua tehnologie este acum gata să cucerească inimile celor pasionați de electronică și de gadget-urile care le fac bicicletele mai performante. Și nu este neapărat un moft, deoarece cu siguranță e:i Shock va fi capabil să ia deciziile mai repede decât tine, atunci când vine vorba de reglajul amortizoarelor. În plus, tu nu vei mai face prea multe pauze pentru a face diverse ajustări, totul se întâmplă apăsând un buton. Iar astfel, te vei concentra mai mult asupra cursei.

Pe ghidon este instalat calculatorul central, asemănător unui ciclocomputer. Acesta măsoară viteza de deplasare a bicicletei și este legat la doi senzori de accelerație (unul montat sub pipă, altul brațul furcii) care denotă viteza de comprimare a furcii. Pe scurt, acesta identifică unde și cât de puternic acționează șocul din teren asupra suspensiei.

Dacă lovitura vine de sus, înseamnă că pedalezi, deci blochează amortizorul de spate. Dacă lovitura vine de jos, sistemul eliberează amortizorul de spate. În funcție de puterea loviturii și de viteza bicicletei, acesta poate controla starea amortizoarelor: deschis, semi deschis și închis. Un alt senzor se află în preajma angrenajului și măsoară cadența, pentru ca sistemul să știe permanent dacă tu pedalezi sau nu.

E:i Shock a fost conceput să funcționeze cu cablu și nu wireless, deoarece astfel, informația ar fi fost trimisă cu întârziere. Reușește să controleze amortizorul în mai puțin de 0.1 secunde și poate realiza maxim 120 operațiuni/minut. Cele patru moduri pe care le poți selecta sunt: automat, deschis, medium și lock-out (în acest mod, amortizoarele încă mai funcționează). Computerul central oferă și alte informații utile, precum viteza de deplasare, cadența, distanța parcursă și altele.

Pe moment, doar 10 modele de biciclete de la Lapierre, 7 de la Ghost și 5 de la Hai Bike vor fi disponibile pentru acest sistem. Toate vor fi disponibile doar cu shock Rock Shox Monarch.

Sistemul este rezistent la intemperii, oferă o autonomie de 25 de ore de pedalat iar în situația în care rămâi fără energie în acumulator, sistemul va păstra setările din acel moment. De asemenea, poți seta sistemul pe modul manual, cu ajutorul unei chei de imbus de 2.5 mm.

Filmul de prezentare:

Foto: producători, David Schultheiß

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

3 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma