Am discutat atât cu organizatorul Metal Enduro Reșița, Cătălin Gavrilă, cât și cu Tudor Geangălă, reprezentant ADMR, pentru a afla mai multe informații despre competiția de enduro care va avea loc în weekend, Metal Enduro, la Reșița, ultima etapă a Cupei Naționale de Enduro. Iar ediția de anul acesta este mai mult decât specială, deoarece reprezintă primul Campionat Național de Enduro. Așadar, în România se scrie istorie, filă cu filă.
Cătălin Gavrilă: METAL ENDURO este in 2016 la a 4-a editie, editiile precedente au fost apreciate si am hotarat sa pastram in mare ce am facut in anii trecuti. Totusi ca si valente noi in 2016 Metal Enduro este etapa numarul 4 si ultima din sezonul 2016 al Cupei Nationale Enduro. Dupa ce in 2013 METAL Enduro a fost primul concurs Enduro Mountain Biking din Romania, in 2016 este primul Campionat Național la disciplina Enduro. E cumva o evolutie fireasca tinand cont ca la inceput ne propuneam sa fim impulsul pentru a dezvolta acest format in Romania.
2.Editia din acest an este si Campionat National de Enduro. Cum s-a ajuns la aceasta decizie?
Tudor Geangălă: În toamna anului trecut când a avut loc prima întrunire ADMR și am discutat despre ce ar fi de făcut pentru anul 2016, ne-am propus să dăm scenei nu doar o Cupă Națională la Enduro ci și un Campionat.
Enduro în România se află la început de drum iar noi ne-am propus să ajutăm la dezvoltarea acestei discipline. În acest sens am elaborat un plan pe mai mulți pași (cupa și campionatul ar fi primii doi). Decizia de a aplica pentru a organiza Campionatul Național de Enduro la Reșița a venit natural, Metal Enduro fiind un eveniment deja foarte popular, cu speciale faine, cu un înalt nivel de organizare și totodată un pionier în scena Enduro din țară. Unde altundeva organizezi primul Campionat Național de Enduro dacă nu acolo unde a fost organizat primul concurs de profil din țară?
2016 a fost un an cu multe schimbări. Așa cum spuneam și înainte, acum avem un nucleu de oameni care vor și încearcă ca prin evenimente și o serie de alte proiecte conexe să dezvolte scena locală. Acest proces este unul lung iar roadele se vor vedea pe termen lung. O scenă ca să poate crește are nevoie în primul rând de un context favorabil iar o Cupă Națională și un Campionat Național sunt fix asta.
Mountain biking-ul românesc trăiește vremuri istorice și noi toți, ca parte activă ce își pune amprenta asupra lui, purtăm pe umerii noștrii responsabilitatea de a da mai departe generațiilor care vin din urmă, așa cum ne-a fost dat și nouă, o fundație pe care sportul să poată crește. Ține de fiecare dintre noi să ne pese de ce se întâmplă, să privim lucrurile cu mintea deschisă și pe cât posibil să ne implicăm acolo unde credem că putem ajuta. E important să-nțelegem cu toții că vom culegem fix ce semănăm. Nimic mai mult. Discuția aici nu este despre ce ni s-a dat, ce ni se cuvine sau ce ar trebui să fie. Focusul nostru, al tuturor, ar trebui să fie pe ce putem face din ce există în momentul de față. În 2016, la Enduro, se puteau face o cupă și-un campionat.
3.Faptul ca vorbim despre un Campionat National inseamna automat un traseu mai dificil?
Cătălin Gavrilă: Nu dificultatea traseelor face un eveniment sa fie apreciat ci organizarea lui. Am acceptat sa facem parte din acest demers initait de ADMR (Cupa, Campionat si colaborare cu FRC) pentru ca am vrut sa atragem biciclisti spre Enduro MTB, iar asta implica responsabilizare pentru participanti si organizatori, trasee mai sigure si colaborare intre organizatorii de astfel de evenimente. Fie ca vorbim de o etapa in Cupa Romaniei sau de Campionat.
4.Si pentru ca tot am adus vorba de traseu, cu ce bicicleta recomanzi parcurgerea acestuia? Sunt cativa oameni cu biciclete 29er, hardtail, care m-au intrebat daca pot participa in siguranta.
Cătălin Gavrilă: Dificultatea unui traseu este data de multe aspecte, ce pentru mine este greu pentru altul poate sa fie foarte usor. Trebuie sa-si faca fiecare o evaluare foarte clara a nivelului tehnic, a celui de pregatire fizica dar si a echipamentului.
Cursele Enduro sunt grele din multe puncte de vedere, acele minute in probele speciale sunt foarte intense, reprezinta maximul pe care un biciclist il poate da, fizic, tehnic dar si psihic. Discutiile legate de dificultatea traseelor se poarta peste tot in lume, de cele mai multe ori auzi zicandu-se asta nu e traseu de Enduro. Partea frumoasa este ca nu exista standard pentru un traseu de enduro MTB si asta inseamna ca acest sport frumos este deschis la schimbari si e viu, poate sa zboare spre orice, in functie de imaginatia/capacitatea celor care organizeaza. Nu cred ca un hardtail 29 este o piedica pentru a parcurge un traseu, probabil ca cel care alege varianta asta nu o sa fie castigator intr-o cursa tip enduro, dar in final totul tine de pregatirea biciclistului. La etapa de la Resita in zonele care pot fii periculoase sunt pregatite variante ocolitoare.
La un concurs tip Enduro traseele nu sunt recomandate incepatorilor sau ciclistilor neantrenati. Potecile pe care se desfasoara probele speciale au mai multe sectiuni de nivel tehnic ridicat.
5.Care este fondul de premiere pentru competitie?
Cătălin Gavrilă: Nu stiu. Suntem inca in discutii cu diversi finantatori. Pot sa spun doar dupa eveniment.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Am crezut că aflăm tot ce trebuie să știm despre concursul de la Reșița dar se pare că voi puneți întrebări de genul: -Faptul ca vorbim despre un Campionat National inseamna automat un traseu mai dificil?-
super ce să zic...