Categorii: ArticoleMag

Brujula Bikes a construit un MTB Orbea Oiz de doar 8.85 kg, echipat de competiție

Orbea Oiz este deja una dintre cele mai ușoare modele de MTB full suspension din lume, însă pasionații de biciclete ușoare de la Brujula Bikes nu s-au putut abține să nu împingă greutatea modelului de XC deja celebru la o greutate sub 9 kg echipat complet de competiție, cu pedale și suport de bidon. Orbea și Brujula au pus câteva componente exotice în echiparea finală, însă toate acestea sunt gata oricând să facă față cu brio unei competiții dificile de XC. Majoritatea acestora sunt de altfel deja folosite de unii pro rideri în Cupa Mondială de MTB XC.

Modelul de MTB full suspension pentru XC Orbea Oiz este deja recunoscut pentru greutatea sa redusă, cadrul de top OMX având doar 1350 g iar echiparea de top cu suspensii de 100 mm și componente XTR plus roți din carbon de la DT are standard o greutate sub 10 kg. Asta nu a fost suficient pentru Brujula Bike, însă aceștia și-au propus nu doar să reducă greutatea ci să obțină o bicicletă fiabilă de competiție, folosind componente disponibile pe piață. Rezultatul este un MTB spectaculos cu greutatea sub 9 kg.

Se știe deja că e posibilă construirea unui bike de XC full suspension sub 8 kg, dar e nevoie să fie sacrificată fiabilitatea, rezistența și confortul, ajungându-se la prețuri astronomice. Brujula a dorit ca modelul lor Orbea Oiz să fie gata oricând de o competiție dură de XC.

Orbea spune oficial că un cadru Oiz OMX în mărimea M, cu bascula din carbon și echipat cu amortizorul Fox Float DPS Factory, are în total greutatea de 1740 g, vopsit cu cea mai ușoară vopsea albastră, aplicată direct peste carbon. Brujula a montat pe bicicletă furca Fox 32 Float Step Cast de 1418 g cu cursa de 100 mm, identică celei de la suspensia spate. Echiparea standard însă se termină aici.

Cea mai evidentă schimbare e setul de roți Bike Ahead Biturbo RS din carbon monococă, cu 6 spițe, care sunt extrem de rigide și au o greutate de 1376 g pentru un set, sunt deja încercate în cursele Cupei Mondială și au o lățime internă de 27 mm – deși există deja pe piață roți de XC cu greutate și mai mică, apropiată de 1 kg. Pe acestea a fost montat un set de anvelope Pirelli Scorpion XC RC Lite de 2.2, fără protecție, deși varianta de 2.4 cu protecție ProWall are doar 90 g în plus.

Cea mai mare economie de greutate este însă adusă mai mult ca sigur de tija de șa fabricată manual din carbon Dariom T1 Loop care are 93 g și prinde șaua cu ajutorul unor cordeline din Dyneema, a pipei de 62 g și a ghidonului drept de 108 g. Se mai adaugă șaua complet din carbon Saevid care are 60 g, un set de grip-uri Orbea din spumă foarte ușoare, o pereche de pedale Exustar de 224 g și suportul de bidon ridicol de ușor Alpitude Superleggero.

Brujula a mai economisit niște greutate și de la transmisia SRAM XX1 Eagle AXS unde a înlocuit din componentele deraiorului cu unele din carbon de la Hopp Carbon și Kogel Kolossos, caseta fiind înlocuită cu modelul ucrainian extrem de ușor Garbaruk.

Au fost înlocuite și frânele, fiind folosit un set Hope XCR cu discuri Ashima prinse cu șuruburi din titan Kogel.

Informații detaliate despre proiectul Brujula Orbea Oiz:

  • Cadru: Orbea Oiz OMX mărimea M,  1740g (inclusiv amortizorul spate)
  • Amortizorul spate: Fox Float DPS Factory i-line 100mm cu comandă pe ghidon, inclus în greutatea de mai sus
  • Furca: Fox 32 Float SC Factory 100 FIT4 QR15x110 cu comandă pe ghidon, 1418g
  • Roți: Bike Ahead Biturbo RS cu lățime internă de 27mm, 637g fața & 736g spatele
  • Anvelope: Pirelli Scorpion XC RC Lite Team Edition 29×2.2″, 604g bucata
  • Frâne: Hope XCR, 195g bucata
  • Discuri Ashima ai2 160mm 6-bolt, 73g bucata
  • Ghidon: Darimo MTB Handlebar 740mm drept, 108g
  • Cuveți: Acros Alloy 1.125-1.5″ integrați
  • Pipa: Darimo IX2 MTB 80mm -6º, 62g
  • Gripuri: Orbea din spumă, 44g
  • TIja de șa: Darimo T1 Loop 31.6, 93g
  • Prinderea tijei de șa: Darimo Sub4, 4g
  • Șaua: Saevid Alien Short, 70g
  • Rulmenții pedalierului: Kogel BB92-Dub cu rulmenți ceramici, 56g
  • Angrenaj: SRAM XX1 cu foaie 34T, 426g (incluzând întinzătorul de lanț din aluminiu de 10g Kogel)
  • Lanț: SRAM Eagle Rainbow, 263g (lungimea completă)
  • Deraior: SRAM XX1 Eagle AXS, 375g (fără modificări)
  • Plăci deraior: Hopp Carbon
  • Manetă deraior: SRAM XX1 Eagle AXS, 87g
  • Braț deraior: Kogel Kolossos 14/19T din aluminiu, cu rulmenți ceramici, 97g
  • Casetă pinioane: Garbaruk 10-50T, 337g
  • Șuruburi: Kogel Titanium  Disc Brake Kit, 8g
  • Valve: Damoff Aluminum 48mm, 12g perechea
  • Lichid tubeless: Damoff
  • Pedale: Exustar MTB EPM215TI, 224g perechea
  • Suport de bidon: Alpitude Superleggero, 10g

Greutatea totală: 8.85kg (cu pedale)

Mai multe informații despre bicicletele Orbea și prețurile în lei găsiți pe pagina producătorului. Importator în România: Hive Distribution.

Informații de pe bikerumor.com, imagini Brujula Bikes

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma