Cum de o bicicletă completă este oferită la prețul unor componente mid sau top-level? Răspunsul stă în calitatea fabricației, a componentelor de pe respectiva bicicletă dar și în materialele utilizate. Pentru că în momentul în care vei cheltui 700 de lei pe o bicicletă cu suspensii din supermarket, lista pretențiilor trebuie să fie cât se poate de succintă.
Să începem cu bicicleta ca un întreg: da, are o furcă cu amortizor, un amortizor pentru partea din spate, frâne pe disc (!), 21 de viteze și chiar jante duble. Toate acestea, alături de cadru însumează o greutate de (puțin peste) 18 kg. De aici pornesc defapt și inconvenientele, pe care în euforia momentului le-ai putea ignora. Pentru un ochi neavizat, această bicicletă poate părea că arată chiar bine, aspectul sofisticat fiind mirajul care te atrage.
Să luăm sub lupă câteva aspecte. Pornind de la greutate, trebuie să-ți fie clar că efortul depus de tine la pedalat va fi mare. Distanțele lungi nu vor fi foarte ușor de parcurs, iar tu vei obosi mai repede. Cel care-și achiziționase bicicleta din poze, venea după un traseu de aproximativ 20 de km și era deja epuizat. Componentele de slabă calitate nu-ți vor face viața mai ușoară. Asta deoarece furca amortizează în trepte, sacadat și foarte greoi iar întreg sistemul de suspensie spate este aproape absent și dur. De asemenea, componentele low cost ale transmisiei fac pedalatul mai greoi iar zgomotele produse de schimbătoare pot deveni uneori supărătoare. Deși schimbătorul de foi, de pinioane și pinioanele provin de la Shimano, nu trebuie să ai mari așteptări la capitolul performanțe, mai degrabă poți avea la capitolul durabilitate.
Fiind o bicicletă full suspension, probabil îți vei propune s-o utilizezi și la munte. Pe teren denivelat te vei lupta dinnou cu greutatea mare a bicicletei dar și cu sistemul de suspensie care lasă de dorit. Orice pretenție asupra confortului trebuie lăsată acasă. Pe pantele foarte abrupte va trebui să ții în permanență cont de faptul că frânele mecanice pe disc prezente pe această bicicletă oferă performanțe foarte slabe. Așadar atenția trebuie să fie sporită și va trebui să calculezi bine distanța între prima curbă și viteza pe care o ai.
Materialele cu care vei intra în permanent contact, manșoanele, coarnele sau manetele de frână sunt slab finisate și deloc plăcute la atingere. Bineînțeles, nu toți au asemenea pretenții, însă chiar și în această clasă de preț ar fi fost loc de mai bine. Anvelopele sunt ok pentru deplasările pe drum drept, de preferat pe asflat, dar dacă intrii pe macadam, pământ sau pietre poți să uiți de aderența bună. Jantele sunt componentele care vor face față bordurilor mai înalte, chiar dacă le abordezi cu viteză mai mare.
Sudurile par realizate în mare grabă, vineri seara înainte de weekend, cu gândul la o bere. La fel și urechile cadrului, care trebuie să mărturisesc că se numără printre cele mai simple și rudimentare pe care le-am văzut vreodată. De asemenea, în situația în care te trezești cu o pană de cauciuc, va trebui să ai la îndemână o cheie pentru a desface piulițele cu care sunt prinse ambele roți. Povestea se repetă și în cazul în care vrei să reglezi poziția șeii. De aceea cheia de 14 trebuie să fie nelipsită din trusa ta de scule.
În concluzie, dacă beneficiezi de un buget foarte redus, te sfătuim să alegi o bicicletă hardtail, fără suspensii. Bicicletele ca cea de față nu aduc niciun avantaj în plus față de cele cu cadru/furcă fără amortizor iar în multe cazuri se dovedesc a fi mai grele și mai dificil de pedalat pe ele. Alternative bune pentru astfel de biciclete cu suspensii, poți găsi chiar și la prețuri cu până la 200 de lei mai mici în segmentul low cost al bicicletelor hardtail.
Glosar termeni:
Full Suspension: bicicletă cu suspensii complete, atât pentru furcă cât și pentru basculă
Hardtail: bicicletă cu cadru fără suspensii
Furcă fixă: furcă de bicicletă fără amortizor
Basculă: partea din spate a bicicletei, triunghiul posterior
Urechi cadru: terminația posterioară a cadrului pe care se montează roata din spate
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
salutare!
tocmai ce am citit articolul si parerile tuturor si m-a lovit o pofta sa impartasesc si eu din experienta mea ...
am inceput sa pedalez pe tohanul bunicului, cam imediat dupa revolutie, pedalam intr-o pozitie „stramba”, pe sub cadru, apoi am primit cadou un pegas de „3 sferturi”, am folosit-o pe asta toata copilaria. in adoleschenta am pus bani de-o parte si mi-am luat un first bike, ocazional m-am mai dat si cu alte biciclete ale prietenilor, mai bune, mai proaste. apoi a urmat facultatea, in aceasta perioada n-am mai pedalat. dupa care am trecut la merida matts care m-a purtat pe asfalt, pe macadam, prin paduri, pe poteci de munte (inca o mai am), de o saptamana mi-am luat o merida big nine 500 pe care inca n-am testat-o indeajuns, am doar 180 km facuti cu ea(inregistrati cu ciclometru).
cam asta e povestea bicicletelor in viata mea ...din pacate n-am deloc experienta in FS, in schimb pot spune, cui are capacitatea de a invata din experienta altora, ca nu merita sa cumperi bicicleta HT sau cu furca fixa, ieftina.
si acum am prieteni care pedaleaza pe biciclete de <1000 de lei, desi pe cativa i-am convins ca e o greseala.
cu o bicileta buna nu vezi negru in fata ochilor cand urci poiana brasov, nu troncane si nu huruie cand pedalezi, nu joaca din toate incheieturile, nu trebuie sa schimbi ba un cablu, ba un sabot, ba un ax, ba pedalele, ba jantele, sau altceva din ce in ce mai important, la fiecare inceput, in plin, sau final de sezon, e de ajuns s-o cureti si s-o ungi si apoi sa te bucuri de ea. una e sa actionezi maneta o singura data si sa schimbe treapta de viteza si alta e sa te chinui sa urci 2 trepte pana urca un pinion si apoi sa revii una ... ca si la masina, treptele de viteza le schimbi cand ai nevoie, nu dupa bunul plac, adica trebuie sa se intample in timp scurt, nu sa te rogi de ea (cei mai in varsta, va mai aduceti aminte cand cautati cate 20 de secunde viteza a 5a la dacia 1310 pana vi se micsora viteza si, intr-un final tot intr-a 4a intrati). una e sa ai o furca cu „suspensii” pe care s-o vezi ca lucreaza daor cand stai pe loc si apesi in ghidon si alta e sa ai suspensie adevarata care sa culiseze si sa preia majoritatea socului produs de radacini exterioare si de stanci. una e ca atunci cand vrei sa vulcanizezi o pana sa dureze zeci de minute pana demontezi si remontezi roata si alta e sa poti face asta in cateva zeci de secunde. una e sa urci pante cu inclinatie 10% pedaland la un angrenaj care are forte de frecare uriase si la o bicicleta care cantaerste 20 kg, si alta e s-o faci cu angrenaj care parca nu iti iroseste deloc energia si la o bita care nu depaseste 13 kg. una e cand intri in giratoriu si din dreapta se apropie un taxi al carui sofer pare sa nu te vada si sa te rogi sa iti acorde totusi prioritate pentru ca treapta de viteza nu are rost sa incerci s-o schimbi ca n-ai avea timp, frana iti joaca feste, si alta e ori sa schimbi treapta de viteza si sa fugi din calea chiorului sau sa franezi brusc si sa lasi idiotul sa iti taie calea.
nu vreau sa fiu rautacios, dar cei care spuneti ca bicicletele de 700 de lei sun bune si ca cele de 700 de euro sunt prea scumpe si nu merita banii, voi stiti ca exista si biciclete de 3000 de euro? ...nu am avut sansa sa ma dau cu asa ceva, dar sunt ferm convins ca si alea isi merita banii ... eventual, cele de 7000 de euro pe care scrie ferrari sau te miri ce alta firma care face avioane la baza, or avea preturi supradimensionate.
eu inteleg si bugetul redus al multora, nici pe mine nu ma dau banii afara din casa, desi nu ma plang de nivelul de trai, dar daca vrei sa-ti cumperi o bicicleta ar trebui sa vezi achizitia ca pe o investitie destul de importanta, si nu s-o cumperi cu ce ti-a mai ramas din salariul de luna asta dupa ce ti-ai cumparat de mancare pt toata luna, ti-ai platit ratele, taxele si facturile.
era o expresie frumoasa, dar nu mai stiu a cui: „sunt prea sarac pentru a-mi cumpara lucruri ieftine”
va doresc numai bine tuturor!
Tigaile Rich si DHS nu au ce cauta in lumea bicicletelor.....locul tigailor e la bucatarie..hai noroc
O fi, n-o fi locul lor in lumea bicicletelor, dar am reusit un Maratonul Olteniei 51km pe un DHS de 10 ani hardtail. La limita celor 6 ore, dar am depasit vreo 5 care nu aveau cu siguranta DHS si altii carora li s-a rupt lantul, etc. Am luat-o tocmai pentru ca e din otel si grea si fac sport "extrem" si apoi nu se "baga" nimeni s-o fure :) Cu roti de 26, bineinteles :)
PS: Si am uitat si lantul de 1,5 kg pe ea cand am pornit in cursa. Si nici nu mai schimba de pe foaia 3 pe foaia 2 sau 1... Deci... Poti spune ceva de gustul omului?
salut,
foarte interesant articolul si parerile deasemenea, vreau sa va impartasesc si eu parerea si experinta mea cu bicicletele.
cand eram prin generala cls. 7 asta fiind prin 96 mi-am cumparat impreuna cu fratele meu prima bicicleta din alocatii, o winora ATB cu 5 viteze in butuc sachs modificat ulterior la single speed cu torpedo care functioeaza si in prezent, in 2003 mi-am luat un neuzer matrix din salariu ca circulam mult si cu winora nu mai aveam randament, dupa care am prins in 2007 o merida S.H. bine dotata la pret bun, toate trei functioneaza excelent, cu winora ma duc la tara pe malul Muresului la pescuit sau la diverse activitati pe 'hotar' mai transport diverse chestii pe portbagaj dar mai rar in ultimii ani, cu neuzer merg la serviciu zilnic sau la plimbari prin oras si cu merida ma duc pe poteci sau prin oras dar toate au vazut si drumuri bune si rele si noroi si ploaie inclusiv zapada.
Personal cred ca o bicicleta buna hardtail ca nu-mi plac full se poate achizitiona si cu 1000 sau 1500 ron depinde de nevoi nu de mofturi si te poti plimba peste pot pe unde ne tin picioarele.
Poate ca e mai bine sa detii mai multe biciclete una mai ieftina si de toate zilele dar functionala perfect d.p.d.v. mecanic dar la care sa nu se uite nimeni (adica sa nu se fure, ca unde stau eu se mai intampla), ca neuzeru meu arata tot timpul murdar, mi-a varsat si un coleg accidental pe ea o cutie cu pensule cu vopsea si diluant pe ea, iar alta bicicleta mai performanta cum am eu merida pentru ture mai in forta prin padure pe poteci.
Dar mai important decat toate astea este miscarea, pedalatul, senzatia de libertate care o poate oferi o bicicleta. miscarea=sanatate
spor la pedalat tuturor.
Așa e, și bicicletele ieftine merg bine dacă cerințele nu sunt mari, dacă sunt îngrijite pot să meargă chiar și performant, dar nu chiar cele mai ieftine. Ideea e că diferența e foarte mare totuși între una ieftină și una scumpă, la ture lungi sau pe teren foarte dificil se vede.
Ce diametru are pipa si tija din poza
Am un HT luat SH de marca. Sunt multumit, desi am mai investit ceva in ea.
Nu prea sunt de acord ca o bicicleta care costa cat o furca este obligatoriu proasta. Depinde de suma. Poate furca e mai scumpa decat face. De ex - o furca ce costa cat alocatia unui copil pe 3 ani.
Nu sunt acord nici ca otelul este nejustificat de greu.
Nu ii inteleg pe cei care nu recomanda o bicicleta ieftina, dar au una si o folosesc zilnic, sa nu o strice pe cea "buna". Pai care este cea buna in acest caz ? nu cea ieftina, care se repara usor, iti faci treaba si te distrezi cu ea?
Eu pentru copii/incepatori, recomand biciclete ieftine. Apoi, recomand biciclete cu cost mediu. Bicicletele SH sunt mai ieftine la achizitie, dar dupa o vreme necesita iar investitii (unii urasc chstia asta, iar altii de-abia asteapta).
Pentru cine are are pasiune, resurse si experienta sunt bicicletele superioare. Aici sunt cei ce pedaleaza de minim cativa ani, cateva mii de Km pe sezon, nu se opresc iarna, etc.
Dar parca prea multi se cred peste medie si se bulucesc la bicicletele de 1000 Eur... O fi crescut nivelul de trai in Romania....
Bicicleta cea mai buna e cea pe care ti-o permiti, si care iti satisface nevoile de acum. Parerea mea...
Salutare tuturor,
In primul rand felicitari pentru articol, in al doile rand pot spune ca, desi detin exact acest model de bicicleta (primita de pomana, macar nu ma oftic ca am dat banii pe ea) si am bagat cam 1000 lei in decurs de un an, nu sunt foarte multumit de ea. Practic am schimbat cam tot, doar cadrul si rotile mai sunt originale, in rest am schimbat cauciucuri, furca, pipa, sa, ghidon, mansoane, manete schimbatoare si manete frana, schimbator pinioane, schimbator foi, pinioane, lant, angrenaj foi, etc. Am adus greutatea generala cam pe la 11 kg. Initial avea aproape 17 kg si era foarte greoaie. Dar, desi este mult mai OK de mers pe ea acum, tot incomoda mi se pare. Chiar si un Trek din gama incepatori mi se pare ca merge mai bine.
Concluzia este ca acum regret faptul ca am investit intr-un cadru slab in loc sa strang ceva banuti si sa-mi iau SH ceva de marca. Probabil ca va avea aceeasi soarta, va fi data de pomana cuiva mai putin pretentios :).
In rest, toate cele bune si asfalt uscat.
Tin sa mentionez ca gresesti.Detin o bicicleta identica cu cea din poze de 3 ani si nu am avut probleme cu ea pana acum,mai ales ca m-am dat pe o groaza de poteci ,drumuri si alte locuri, si nu, nu sunt genu de persoana care menajeaza bicicleta.I-am dat cat a tinut. Si partea cu 20 km e falsa.Am avut zile in care am facut mai bine de 80 km,dar banuiesc ca asta depinde si de fiecare.
e criza fratilor, cu toate astea piesele lui Sebi vor tine vesnic dar sunt nitel cam piperate
Si totusi exista si exceptii, am un ACTIVE (pare Made in Poland), luat din Metro in 2005 la 5,7 milioane, full suspension, va rog sa ma credeti ca sunt foarte multumit de ea si am facut ture grele cu ea, 1.000-1200 de metri dif de nivel, traseu chiar de 80 km prin munti. Pot sa spun ca la vale este incoparabil mai confortabila decat un CUBE Analog (pe care il am), cu furca RS dart 3 pe fata. Ca sa zic asa la deal CUBE-UL este f bun pt ca rezistenta la inaintare este mult mai mica, dar la vale prefer bicla cea ieftina. Dar repet, cred ca este vorba mai mult de o exceptie, ACTIVE-ul fiind incredibil de bine facuta (se vede calitatea de la prima atingere si la dotari, chiar nu inteleg cum s-au incadrat cu banii, e un mister).
Si eu am un tico de 13 ani. Ma duce din a in b fara probleme. Dar mai confortabil este un logan/megan. Fiecare isi cumpara ce crede ca isi permite. Acum 5 ani am cumparat un Umf Hardy cu 600ron nou noutz de pe internet care il am si acum. Chiar va recomand un "test-drive" cu un brand renumit! O sa ramaneti uimiti .... imi amintesc si acum cand m am urcat pe umf'ul unui prieten "riz" pt prima oara. Am zis whoau! Si am pus la buzunar 3 luni pt un Mongoose la 1250ron :))