Articolul este adresat incepatorilor, care sunt nehotarati, nestiind ce proba sa practice cu bicicleta. In aceasta serie, vom prezenta in viitorul apropiat si bicicletele de DirtJump, Maraton, Downhill si Trial. Am exclus din aceasta serie bmx-urile, deoarece apartenenta clara la sporturile extreme si notorietatea sa, fac ca o prezentare a acestei probe sa fie inutila in cadrul acestei serii de articole.
Ce este Cross Country-ul?
Cross Country-ul, prescurtat XC, este una dintre cele mai cunoscute probe practicate cu bicicleta. Mai mult decat atat, a fost popularizata in urma includerii sale in cadrul Jocurilor Olimpice, inca din 1996. Participantii la concursurile de Cross Country, au de strabatut trasee cu urcusuri, unele cu un grad mare de inclinatie si coborasuri, pe drumuri de padure sau de munte. Traseele pot contine si coborari foarte abrupte, putand fi parcurse fara probleme pentru cei cu o foarte buna conditie fizica dar care poseda si ceva tehnica in abordarea acestora. Tehnica se dobandeste si se perfectioneaza, bineinteles, in timp. Lungimea traseului poate fi de 40 pina la 80-90 de km.
Cross Country nu trebuie sa insemne neaparat competitie : poate fi hobby, iar traseele abordate mult mai usor de parcurs. Poti alege un traseu de bicicleta care corespunde caracteristicilor probelor de XC, insa pe poteci si drumuri line pe dealuri sau o iesirie la munte, fara coborari extreme pe trasee dificile. Astfel, poti incepe sa practici Cross Country-ul, fara a depunde un efort imens din start.
Cei interesati de eventuale participari la competitii trebuie sa cunoasca un lucru : anduranta este cea care conteaza, tinand cont de faptul ca o cursa poate dura chiar si doua pana la cinci ore (in functie de performantele tale si de lungimea traseului). Iar daca te decizi sa iei parte la un asemenea concurs, asigura-te ca ai un antrenament solid. Vara sunt recomandate 4 pina 6 ore de antrenament pe zi iar pe timpul iernii, 2 pina la 4 ore pe zi. Sau mai mult, daca vrei sa obtii performante adevarate. Si nu te gandi ca doar picioarele trebuie sa fie super antrenate : bratele sunt si ele importante, mai ales pe portiunile de urcari.
Caracteristicile unei biciclete de Cross Country
Prima si cea mai importanta caracteristica a unei biciclete de Cross Country este greutatea. Cu cat aceasta este mai scazuta, cu atat efortul depus de tine va fi mai mic. Bicicletele pentru Cross Country Racing cantaresc in jurul a 8-10 kg. Ideal ar fi ca bicicleta sa nu depaseasca valoarea de 12 kg, insa te poti descurca si pe o bicicleta ce cantareste 14 kg. Dar cu ceva efort in plus.
Greutatea unei biciclete este data atat de cadru cat si de componente. Profesionistii utilizeaza cadre realizate din carbon, deoarece sunt foarte usoare, foarte durabile si nu sunt atat de rigide precum aluminiul. In cazul cadrelor de aluminiu, greutatea acestora este mai mare, iar majoritatea socurilor incasate de roata spate sunt preluate de spinarea biciclistului. Unghiurile cadrului sunt foarte importante pentru probele de XC, deoarece te avantajeaza din punct de vedere al pozitiei pe bicicleta, la urcari sau la coborari.
Din punct de vedere al componentelor, bicicleta trebuie sa fie echipata corespunzator : un sistem de transmisie bine pus la punct, schimbatoare performante care pot schimba in sarcina maxima fara ca lantul sa se prinda intre foi, un ghidon cu un „rise” mic si nu foarte lat, roti rezistente si usoare etc. Bineinteles, aici discutam de cazul ideal, in care bicicleta este echipata cu componente performante si in acelasi timp foarte usoare.
Decenta in probele de Cross Country este guvernata de gama Shimano XT. Reprezinta un compromis bun intre greutate si performante. Concurenta, reprezentata de Sram, ofera in acest segment gama de componente Sram X.9.
Furcile ce echipeaza aceste biciclete au in medie o cursa de amortizare de 100 de mm. Daca pina nu de mult erau utilizate furci cu o cursa de 80 de mm ca standard, acum aceasta dimensiune a crescut, ajungand in unele cazuri la 120 de mm. Se prefigureaza insa ca pe viitor, furca standard de Cross Country va masura chiar si 150 de mm. Ideal ar fi ca furca sa beneficieze si de functia de Lockout. Aceasta presupune blocarea furcii, functie foarte utila pe urcari, deoarece face ca bicicleta sa fie rigida.
La capitolul frane poti utiliza atat V-brake-uri cat si frane pe disc. Iti recomandam V-brake-urile deoarece sunt mai usoare. Dezavantajul acestora se va face remarcat insa in conditii de umiditate cand forta de franare scade simtitor. Franele pe disc sunt mai grele, insa mai performante. In acelasi timp trebuie sa iei in considerare ca sunt si mai scumpe si vor avea nevoie de intretinere (cele hidraulice au nevoie spre exemplu de aserisire atunci cand incep sa le scada performantele).
La o prima vedere, un ochi neavizat ar putea spune ca intre cele doua biciclete Merida din fotografie nu exista nicio diferenta majora. Dar afla ca intre modelul Merida O.Nine XX si Merida Matts TFS XC 100 este o diferenta de aproximativ 5500 de euro si aproximativ 6 kg!
Daca multi prin Cross Country inteleg orice activitate de plimbare cu bicicleta la munte, afla ca nu orice bicicleta este disponibila pentru asa ceva. Un cost minim pentru o bicicleta decenta cu care poti practica Cross Country-ul ca Hobby, porneste de la aproximativ 1.700 de lei.
Trebuie sa iei in considerare aceasta valoare, daca te decizi sa-ti achizitionezi o bicicleta pe care s-o poti exploata fara griji pe traseele de munte mai line. Majoritatea bicicletelor care sunt oferite sub aceasta suma, sunt recomandate pentru exploatarea recreatioanala, cel mult pe poteci de padure.
Din punct de vedere al dimensiunii rotilor, poti utiliza atat o bicicleta de 26″ cat si recent lansatele biciclete cu roti de 29″. Avantajele unei biciclete cu roti de 29″ sunt clare : efort mai mic pentru distante mai lungi, tractiune mai buna, dar si rezistenta scazuta la rulare. In acelasi timp, majoritatea bicicletelor 29er sunt destul de grele, beneficiaza de componente mai scumpe si un control ceva mai slab decat al bicicletelor 26″.
Nu te uita la bicicletele fixie (o singura foaie, un singur pinion). Alege o bicicleta ce beneficiaza de un schimbator de pinioane si de foi, deoarece iti vor fi foarte utile atat pe probele de urcare fie pe coborari, in cazul in care vrei sa imprimi o viteza mai mare bicicletei.
Fetele trebuie sa se orienteze catre modelele producatorilor dedicate sexului frumos. In ziua de astazi, majoritatea producatorilor mari de biciclete au incluse in ofertele lor, modele de biciclete pentru femei. Acestea beneficiaza de un cadru mai mic, un angrenaj coborat si o gama de piese care nu solicita prea mult utilizatoarele. Daca esti fata, iti recomandam cu caldura sa te orientezi catre un astfel de model.
Ce accesorii sunt indispensabile pentru Cross Country?
Pentru amatorii de Cross Country, este necesara o vestimentatie corespunzatoare. Poti sa te uiti la hainele create pentru probele de ciclism de sosea, deoarece pot fi utilizate si pentru Cross Country. Bineinteles, oferta este curpinzatoare iar preturile sunt pe masura calitatii respectivelor haine.
Foarte importante, daca nu cele mai importante, sunt : casca, manusile si ochelarii de protecie. O casca decenta este oferita pentru aproximativ 60-80 de lei, iar o pereche de manusi poate fi achizitionata si pentru 40 de lei.
Apoi vei avea nevoie sa instalezi pe bicicleta unul sau doua suporturi pentru bautura. Pe trasee lungi este foarte bine sa te hidratezi, dar nu in exces. Daca practici cross Country-ul ca hobby, poti lua in considerare achizitionarea unui sistem de iluminat pentru bicicleta, in cazul in care tura se lungeste neprevazut si te prinde noaptea.
O pereche de pedale SPD este de asemenea necesara. Acestea au dimensiuni foarte reduse si pot fi achizitionate impreuna cu o pereche de incaltaminte corespunzatoare. Pedalele SPD permit prinderea incaltamintei (speciale) de pedala, iar astfel puterea ta de pedalare va creste cu piciorul prins de pedala. In oferta celor de la Shimano, poti gasi incaltaminte diversa pentru pedale SPD : de la incaltaminte de racing pina la sandale sau chiar bocanci. Un dezavantaj major este pretul ridicat, atat al pedalelor cat si al incaltamintei speciale.
In final, asigura-te ca mansoanele de pe ghidon iti ofera confortul necesar. Un manson tare nu va face decat sa-ti produca bataturi in palme si disconfort. Probeaza mai multe mansoane inainte de a achizitiona un model anume.
De ce sa practic Cross Country?
Avantajele practicarii Cross Country-ului, ca hobby sunt numeroase : vezi multe locuri interesante, pedalezi in aer curat si reprezinta un exercitiu de relaxare foarte bun. Poate fi privit si ca o proba ideala pentru fitness. Un traseu de 20 pina la 40 de km/zi nu este foarte dificil de parcurs, deoarece poti lua cate pauze doresti. In plus de asta vara, ziua este foarte lunga deci ai sanse mari sa depasesti chiar cei 40 de km/zi propusi. Iar unele trasee pot fi pline de aventuri.
Informatii despre costurile medii ale accesoriilor si echipamentelor prezentate in acest articol, se regasesc in imaginea atasata.
In cazul in care mai ai completari, te asteptam mai jos cu comentarii!
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Salut!
Imi doresc sa imi cumpar si eu o bicicleta si cred ca un cross country este alegere cea mai potrivita pentru mine insa nu prea ma pricep cand vine vorba de a alege bicicleta potrivita(la mine toate sunt la fel)!
http://www.probike.ro/cross-country-ture-33#/prFilter=From-1919!-#!To-2123&pageSize=24&orderBy=0&pageNumber=1
Din linkul de mai sus ce bicicleta mi-ati recomanda?
eu am un scott sportster P4 si nu stiu ce sa fac ca din cate ati spus voi aici m-am prins intr-un final ca e un cross country si va multumesc foarte mult pt asta. Dar se merita sa trec de pe alivio pe deore ? multumesc anticipat
@Sorin,
Teoretic orice este bun pentru drum drept. plat, adica nu de ala montan ( forestier ),
Dar nu orice este bun pt. forestier.
Cu alte cuvinte merge xc peste tot. Atata tot ca dak e mai "badarana" pierzi la randament. Cazul perfect pt asfalt este cursiera, dar acum nu toti avem si o cursiera si un mtb...
Este buna o bicicleta XC si pentru drumuri mai lungi,drumuri drepte fara suisuri si coborasuri?
Salut! Intrebarile tehnice se posteaza pe forum. Multumim pentru intelege.
Salutare,
Am un mtb de 26 cu cauciucuri de 2 si i-am pus de 1.35 ca sa ma pot deplasa mai usor pe distante mari. Ce recomandati pt distante de 150-180km/zi? un link va rog daca puteti. Nu vreau ceva mai de 20 mil lei. sa fie FOARTE comoda, adica sa nu ma doara incheieturile cum ma dor la mtb. Mersi. Daca puteti sa scrieti la luci15ian@gmail.com. Azi ma duc la probike in bv sa vad ce au baietii acolo.
Mersi, am corectat! :)
In poza si sub pedale scrie ochelari :)
Atentie, carbonul este un material mult mai rigid ca aluminiul, prin definitie materialele casante sunt dispuse spargerii si nu ruperii, carbonul nu se rupe, se sparge, in schimb, de aluminiu nu putem spune ca se sparge. Tocmai d-aia, la MotoGp, Ducati renunta la cadrele motoarelor din carbon, rigiditatea marita reda vibratii foarte mari in comparatie cu aluminiul. Carbonul vine cu avantaje dar si cu foarte mai dezavantaje. Sa nu uitam ca exista aliaje de aluminiu net superioare carbonului din punct de vedere mecanic dar si din punct de vedere al greutatii. Carbonul este un produs exclusivist din punct de vedere al aspectului, pur comercial. Produsele exclusiviste cantaresc greu in ochii cumparatorului cu potential banesc. Daca va intereseaza si exemple, domeniul aviatic foloseste aliaje de aluminiu si nu carbon, acolo greutatea conteaza cu adevarat, diferenta e ca acolo stewardesa nu se da mare cu fuselajul de carbon. Bafta!
cunosc pe cineva care pe un cadru de dhs si-a facut bicicleta de cross-country si participa la concursuri cu ea:))deci se poate si cu bani mai putini...