Categorii: ArticoleMag

Bicicleta de 500 de lei


Am ales o bicicletă de supermarket pentru acest test, care să se încadreze în bugetul clasic de maxim 500 de lei. Aceasta este suma pe care foarte mulți potențiali cumpărători sunt dispuși s-o cheltuie pentru libertatea de a pedala pe două roți. Înainte de a face acest pas, îți vom explica ce avantaje și ce dezvantaje îți oferă astfel de biciclete ieftine și la ce te poți aștepta pe viitor de la ele.


Unul din motivele pentru care am ales să publicăm acest articol în rubrica Mag și nu în rubrica de teste, a fost dorința de a dezvolta pe larg subiectul și de a face referiri mai exacte la toate componentele regăsite în dotarea acestei biciclete.


Deci, ce primim pentru 500 de lei?




Cu certidunie, primim o bicicletă funcțională. Ca să înțelegi mai bine în ce clasă de costuri se încadrează, află că o bicicletă decentă are un preț de pornire de 1.000 de lei iar una bună, de aproximativ 2.000 de lei. Așadar, candidatul nostru pe numele său X-Fact Argos, poate fi integrat într-o clasă super entry-level.


Greutatea lui X-Fact nu este deloc una mică, cele 18 kg ale sale făcându-și simțită prezența la turele mai lungi. De asemenea este ceva mai dificil de transportat sau de stocat, tocmai datorită masei mari. Cadrul este realizat din oțel, iar sudurile nu sunt finisate calitativ. În plus, unghiul headtube-ului (țeava din față a cadrului pe care este montată furcă) este mare și contribuie la o direcție imprecisă.


Furca este una din componentele de bază ale bicicletei, dar în cazul de față aceasta este rigidă, cu toate că forma sa imită perfect o furcă cu amortizor. Construcția acesteia nu face decât să adauge kilograme în plus iar finisajele lasă de asemenea de dorit. Tija de ghidon cât și cuvetele utilizează tehnologie de acum 10 ani ceea ce face imposibil un upgrade al furcii. Dimensiunile nu sunt compatibile cu piesele zilelor noastre.



La nivel de transmisie, ne sunt oferite doar 6 pinioane, în situația în care standardul în domeniu este de 8 sau 9 pinioane. Foile sunt nituite, deci nu le vei putea demonta în cazul în care vrei să păstrezi doar două dintre ele. Schimbătoarele provin de la Shimano, iar acesta este un plus atunci când vine vorba de echiparea acestei biciclete. Există numeroase persoane pentru care brand-ul Shimano este garanția calității, făcând astfel din bicicletă o afacere bună. Schimbătorul de pinioane și manetele schimbătoarelor fac parte din gama Shimano Tourney. Dacă funcționalitatea schimbătorului de pinioane poate fi considerată decentă, nu același lucru se poate spune și despre cel de foi, SR SunRun (un brand ce aduce cu SR SunTour). Este imprecis, se acționează greoi și este zgomotos.




Roțile sunt echipate cu jante din aluminiu cu pereti simpli (single wall). Asta înseamnă că nu pot fi expuse unor abuzuri precum urcarea de borduri sau drumuri de munte, deoarece există riscul ca acestea să se descentreze rapid. Anvelopele provin de la Kenda, dar au un compus dur și nu oferă aderență laterală bună.



Nici frânele nu reușesc să impresioneze. V-Brake-urile „no name” din plastic sunt legate la un set de manete realizate din același material, lăsând impresia de ieftin. În același timp, performanțele se lasă așteptate. Saboții realizați dintr-un material dur, nu oferă o forță de frânare bună, dar suficientă dacă te deplasezi cu viteze mici. Interesant este faptul că la prinderea cleștilor pe cadru s-a aplicat foarte multă vaselină, pentru ca aceștia să se miște mai bine.




Poziția pe bicicletă este decentă, însă confortul nu este de apreciat. Șaua destul de dură devine obositoare după aproximativ 20 de km de pedalat. Iar la acest capitol, nici manșoanele realizate dintr-un plastic dur nu lasă o impresie prea plăcută. Ghidonul oferă un unghi bun, dar este prins cu un singur șurub și scoate din când în când sunete bizare.



Dacă vine vorba de schimbarea unei camere în cazul unei pene de cauciuc, poți să uiți, dacă nu ai la dispoziție o cheie de 14/15. Roțile nu au cheiță de tip Quick Release pentru a putea fi demontate fără scule, ci sunt prinse cu șuruburi. Aceeași situație o întâlnim și în cazul prinderii șeii sau a tijei de șa: nu pot fi reglate decât cu ajutorul unei chei specifice.



În concluzie, optarea pentru o bicicletă foarte ieftină poate fi pe cât de atrăgătoare pe moment, pe atât de costisitoare mai târziu. Este dificil pentru producător să ofere o bicicletă într-un buget atât de restrâns, prin urmare calitatea lasă de dorit. În cazul de față, bicicleta X-fact se pretează doar plimbărilor prin parc sau prin oraș, însă traseele de munte ies complet din discuție. Dacă ești biciclist de parc și vrei s-o utilizei doar pentru fitness, aceasta poate fi o alternativă cu adevărat ieftină pentru tine. În schimb, dacă ai ceva pretenții la calitatea bicicletei ce urmează s-o achiziționezi, trebuie să te orientezi către alte modele, mai sus plasate în gamă ca și costuri.


De luat în seamă este și faptul că această bicicletă nu suportă upgrade-uri de componente, cum ar fi o furcă de tip nou, o tijă de ghidon, o casetă cu mai multe pinioane și altele.


În continuare câteva fotografii care denotă calitatea slabă a finisajelor.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Buna Ziua, am acelasi model prezentat aici cumparat in 2010 sau 2009 . In tot acest timp am schimbat la ea doar 4 saboti si vreo 2 3 spite. Am parcurs cu ea peste 1000 de km traseu offroad (Muntii Rarau ) jud, Suceava. Intradevar este greoaie dar foarte rezistenta. Pe trasee montante vreau sa spun ca le-am dat "ceata" la multi cu biciclete mult mai scumpe ! Deci parerea mea este ca nu e chiar asa de proasta pe cat se spune in acest articol! Va fac si o poza daca vrei sa vedeti am arata bicicleta momentan!

    • Salut Adrian, după cum vezi părerile sunt împărțite. Mulți ni s-au plâns că bicicleta nu a rezistat nici măcar un an, cred că pur și simplu ai prins una mai bine închegată.

  • Am achizitionat un X-FACT Linx de la Hervis la o reducere cu 333 ron. Fata de cea prezentata aici, nu are trei foi ci doar una. Prima chestie este ca nu o poti folosi imediat, trebuie mai intai "reglata", totul fiind ori prea strans, ori prea slab, ori nu se potriveste. Pentru mine e OK insa, pentru ca am luat-o sa invat "meserie", inclusiv acele reglaje. Pretul a fost determinant. Acum am invatat de pe youtube cum sa reglez roti, frane, ax pedalier, schimbator. E cam aceeasi senzatie pe care o are proaspatul posesor de DACIA 1310. Mereu ai ceva de surubarit pe la ea, dar daca esti constient de valoarea ei si te comporti cu ea "ca atare" nu ai surprize.

  • pentru mine bicicleta e ok mai ales ca eu am probleme cu hotii si locuiesc la bloc si o tin in scara blocului. vad ca la cum arata nu as avea probleme , sau o fii prima impresie.

  • aveti dreptate,sunt biciclete foarte proaste calitativ,de aici si pretul,dar sa va amintesc cat este salariul mediu in Romania noastra?eu am ceva adus din Germania,NO NAME,echipata cu piese vechi intradevar,dar sun promax si shimano stantate,sper sa reusesc sa mai pun ceva deoparte si sa o dau pe asta pe ce o dau si sa imi iau un magellan crater sh.bicicletele ieftine la Romani merg ca painea calda datorita nivelului de trai.bafta multa va doresc!

  • eu am mdelul acesta de bicicleta si vreau sa spun ca sunt foarte multumit de ea pe orice drum nu este cum se specifica in articol......... va recomand aceasta bicicleta

  • Multumesc frumos! Chiar mi-a fost de ajutor. Dar ideea este ca momentan bugetul meu este destul de redus si as dori sa aflu daca merita sa investesc alti bani in bicicleta. As pastra doar cadrul :D
    Am intrebat de acele biciclete ca pe viitor sa stiu spre ce sa ma orientez. La X-Fact Argos mi-a placut cadrul chiar daca sudurile nu sunt bine finisate, tinuta de drum este acceptabila.
    In caz ca stie cineva : La bicicleta pe care o am s-ar putea schimba furca pentru a avea o suspensie pe aer si ulei?
    Intradevar nu m-am putut abtine si a trebuit sa vad cum merge prin padure si pe un teren de motocross...Va recomand sa NU incercati asa ceva niciodata pentru ca simtiti absolut orice denivelare pana in adancul oaselor. O a doua problema este ca valvele deja s-au taiat deoarece tot ce am avut la indemana in mijlocul padurii era o mini-pompa (camera a scapat dintr-o data tot aerul si va dati seama ce limbaj am folosit atunci...). Acum trebuie sa schimb si camera si as dori sa schimb si cauciucurile cu unele mai mari de 26 X 2.2 sau 26 X 2.00. Sper sa incapa.
    Daca m-am putea ajuta cu aceste intrebari v-as fi recunoscator.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma