Categorii: Articole

Scaun de bicicletă pentru copil sau remorcă de bicicletă pentru copil? Ce e mai bun pentru noua mea familie?

Ai trecut în a 2a parte a vieții, ai o familie și a apărut și un copil. Fiind sportiv/ă și ciclist/ă nu dorești să oprești această activitate, și pentru că face bine corpului, dar pentru că place și celorlalți. Așadar vrei să continui turele pe bicicletă, dar acum vrei să îl iei alături de tine și pe cel mic. Așadar cum îl transporți mai bine, în scaun de bicicletă sau în remorcă de bicicletă? Vom încerca în acest articol să scoatem în evidență avantajele și dezavantajele celor două modalități de transport, la final alegerea fiind a ta.

În primul rând trebuie să știi că există două tipuri de scaun de bicicletă pentru copil, cel ce se instalează în spate și cel care se instalează în față, pe toptube, între brațele “șoferului”. Din start spunem că nu ne ocupăm și de opțiunea scaunului instalat în față. Acesta este prea mic putând fi folosit doar pentru copii de maxim 4 ani și maxim 15 kg. Este drept că ocupantul are o priveliște mai frumoasă însă și pentru părintele care pedalează această poziție devine incomodă foarte repede datorită copilului din ce în ce mai mare.

Așadar ce să alegem între scaunul care se instalează în spate și o remorcă de bicicletă?

Avantaje scaun:

  • Este mai comod pentru părinte și se intalează/dezinstalează repede;
  • Este mai ușor;
  • Este mai ieftin;
  • Acasă ocupă mai puțin spațiu când îl depozitezi;
  • Ocupă spațiu mai puțin și în mașină când mergi în tură;
  • Mai ușor de folosit în oraș în spații aglomerate.

Dezavantaje scaun:

  • Ridică centrul de greutate foarte sus, iar bicicleta devine instabilă. Totuși cu timpul te obișnuiesti și înveți să compensezi;
  • Mai incomod pentru copil la ture lungi când trebuie să și doarmă sau să-și mai schimbe poziția;
  • Nu oferă protecție la ploaie, soare, vânt și insecte;
  • Iarna drumul spre/de la grădiniță este mai friguros;
  • Poți transporta un singur copil și zero bagaje. Nu este deloc recomandat să cari și tu un rucsac în spate întrucât copilul se va lovi de acesta.

Ce trebuie să aibă scaunul:

  • OBLIGATORIU spătar rabatabil! Este groaznic să văd prin oraș copilul transportat în scaun și cu nasul la 2 cm de fundul părintelui.

    Acest tip de scaun este mai scump însă mult mai confortabil pentru copil. Nu doar că vede și el mai bine în jur, dar fiind mai aplecat pe spate stă mai confortabil. De asemenea când doarme într-un astfel de scaun, capul copilului stă mai bine pe spate;

  • Este bine să aibă protecție antifurt cu cheie. Nu este prea plăcut ca după ce ieși dimineața de la grădiniță să te trezești că bicicleta legată a rămas, dar scaunul a fost furat;
  • Trebuie să aibă instalare pe țeava seat-tube a biciclete ȘI NU pe portbagajul spate. Un scaun instalat pe această țeava oferă copilului o suspensie excelentă în timp ce scaunul instalat pe portbagajul bicicletei este extrem de dăunător pentru spatele copilului întrucât nu oferă confort.

Avantaje remorcă:

  • Oferă copilului confort total pentru că are loc să se miște, dar și pentru că unele remorci au inclusiv suspensie;
  • Oferă protecție la ploaie, soare, vânt și insecte;

  • Unele remorci, în special cele mai scumpe, dispun de kituri incluse sau achiziționate separat care permit transformarea remorcii în stroller sau cărucior de alergare. Poți altfel să folosești remorca la mai multe sporturi și inclusiv la plimbări pe jos prin pădure sau malul mării;
  • Atașarea remorcii nu destabilizează bicicleta;
  • Cuplare/decuplare rapidă și ușoara de la bicicletă;
  • Remorcile mai mari pot transporta doi copii;

  • Copilul are spațiu mai mult la interior. Poate avea alături de el/ea o sticlă de apă, ceva snackuri și chiar jucării pentru momentele când se plictisește;
  • Unele remorci, majoritatea, au și portbagaj. Așadar problema transportului de bagaje în tură este rezolvată;
  • Dacă este frig copilul se poate înveli cu o păturică fapt care face remorcile bune de folosit și iarna. Mai mult, unele remorci oferă kit de conversie în sanie. Poți astfel să faci schi de tura, schi fond sau să faci jogging trăgând după tine și remorca;

  • Dacă nu transporți un copil o poți folosi la transport bagaje, echipament;
  • Unele remorci dispun și de frână de mână sau picior. Astfel, pe plan înclinat ansamblul remorcă/bicicletă va sta nemișcat. De menționat este că și bicicleta trebuie să fie dotată cu cric.

Dezavantaje remorcă:

  • Este mai mare și mai puțin manevrabilă în special în oraș, în principal pentru că este mai lată. Este în special greu de manevrat cu spatele. Totuși dacă ai mașină cu rulotă, această problemă e rezolvată;
  • Este mai scumpă deși oferta este deja bogată în România;
  • Ocupă mai mult spatiu de depozitere în casă sau în mașină când mergeți la tură. Totuși majoritatea remorcilor se pliază extrem de mult, transportul/depozitarea lor devenind foarte facilă;

  • Nu are antifurt integrat. Ai nevoie de un antifurt suplimentar dacă ai de gând să o lași nesupravegheată mai mult timp atașată de bicicletă.

Ce trebuie să aibă remorca:

  • O protecție cât mai bună la soare. Unele remorci oferă o mulțime de parasolare și ferestre fumurii în timp ce altele mai de buget, nu. Din acest motiv copilul stă în soare întreaga zi;

  • Majoritatea remorcilor oferă opțional husa de ploaie. În general matarielul din care este fabricată remorca este acel „Cordura” pe care îl întâlnim la rucsacurile de munte. Acest material este robust, dar oferă protecție doar la ploaie moderată de scurtă durată. Pentru torențiale serioase este nevoie de husă specială;

  • De preferat să aibă suspensie. Remorcile mai scumpe oferă inclusiv suspensie reglabilă în funcție de greutatea copilului și a celorlalte bagaje. Totuși în testele noastre am descoperit că dacă drumul forestier nu este complet dezastruos, ci moderat din punct de vedere al gropilor, atunci copilul stă suficient de confortabil chiar dacă remorca nu are suspensie.

Scaune de bicicletă nu am testat încă la Freerider, însă remorci avem câteva în portofoliu. Iată care sunt acestea:

Pentru noi concluzia este clară: pentru oraș – mersul la grădiniță sau plimbatul în parc, mai util este un scaun. Pentru plimbare în afara orașului, excursii sau pentru mersul în oraș la cumpărături împreună cu copilul tău, mai utilă este o remorcă. Dacă ai bugetul necesar și spațiul fizic de depozitare atunci ești cel/cea mai câștigat/ă.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Salut. Ne plimbam de ceva ani copii pe bicicleta si nu pot spune ca-s intr-u totul de accord cu cele mentionate mai sus, poate doar cu mentionarile legate de transportul si depozitarea scaunelor/remorilor.
    Am inceput cu scaun in fata. Este cel mai comod dpdv echilibru, dar limiteza inaltimea seii, si unghiul ghidonului, bun doar de niste plimbari in parc cat copilul e intre 9luni si 2 ani maxim.
    In prezent folosim scaune de bicicleta, pe o bicicleta cu sistem de prindere pe seat-tube, pe alta pe portbagaj, ambele biciclete beneficiind si de suspensie spate. Atat in oras cat si pe munte sunt mai practice scaunelele, datorita faptului ca te poti strecura si pe aleile/potecile mai mici. Intr-adevar necesita obisnuinta ca dezechilibreaza bicicleta, dar m-i se pare mai usor pe urcari cat si pe cobrari unde remorca m-i s-a parut mult mai dificila. N-am putut sa urc cu remorca rampe urcate cu scaunelul, iar la coborare e groaznic ca vine peste tine, si te destabilizeaza mai rau. Daca ajungi sa ai o panta un pic mai inclinata care sa necesite sa te dai jos de pe bicicleta, nu ca ar fi prea abrupta dar pentru ca efortul cu copiii este mult mai mare pentru a aborda chiar si pantele care pot parea simple, e aproape imposibil de impins ansamblul la deal. Nu mai zic ce inseamna sa cobori aceasi panta cu remorca. Daca totusi ai abordat panta si nu o poti urca, si te-ai dat jos de pe bicicleta, cu scaunelul ramane bicla pe loc in frane, cu remorca....o iei inapoi, mai ales ca salta roata spate si pierzi franarea. Asa ca in ciuda dezavantajelor soare/ploaie/insecte (pentru care exista solutii alternative), aleg oricand scaunelul in detrimentul remorcii.

    • @ Radu Ts, salut, din cate stiu eu este contraindicat sa montezi scaune de copii pe biciclete full suspenison, mai toti producatorii nu recomanda acest lucru, din cel putin 2 puncte de vedere, 1 singuranta copilului, faptul ca scaunul lui se va balansa prea mult si poate lovi roata etc, 2 suprasolicitaea amortizorului spate...

      • Salut. Da, ai dreptate, dar nu-ti imagina ca merg cu copilul cum si pe unde as merge fara. Nici pe departe, prioritara este siguranta. Pentru a ameliora riscurile mentionate de tine, in afara de atentia in abordare a traseelor cat si alegerea lor, este strangerea suspensiei spate catre o functionare cat mai rigida cat si grija de a nu depasii greutatea totala admisa de scaun si de bicicleta. Scaunul pe brida n-a atins niciodata de roata, iar cel pe portbagaj se misca odata cu roata. In ce priveste amortizorul spate acesta, este tipul cu arc in jurul lui, destul de rigid prin definitie, iar prin comprimarea arcului poate devenii foarte rigid. Practic arcul este cel care preia efortul, amortizorul doar asigurand transferurile mai line si nu bruste, ca la masini dealtfel.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma