Categorii: Articole

Echipamentul minim de toamnă şi iarnă pentru mtb

Odată cu încheierea sezonului cald datele problemei se schimbă şi nu va dura mult până vom observa că nu mai putem merge cu bicicleta îmbrăcaţi la fel. Cel puţin îmbrăcămintea va trebui să fie mai „bogată” dacă chiar si ce vom manca pe traseu. Şi, vorba preşedintelui, ştim foarte bine că „iarna nu-i ca vara”.

Îmbrăcămintea

În primul rând ţine cont de faptul că pe bicicletă, în mers, nu-ţi va fi frig întrucât pedalezi. Aşadar nu trebuie să te „înfofoleşti” în haine groase, pulovere şi pufoaice potrivite pentru mersul prin oraş sau parc. Hainele pentru ciclism au evoluat extrem de mult în ultimii ani, iar acum, cu doar 3 straturi subţiri de haine poţi pedala liniştit şi la temperaturi sub 0 grade, mai ales dacă vremea este uscată.

Evident totul ţine de organismul tău, dar şi de buget însă pentru ca plimbarea cu bicicleta să nu fie un chin sau mai rău, să se transforme într-un coşmar, va trebui să ne îmbrăcăm corespunzător. Totul începe de la primul strat de haine aflat direct pe piele. Vei avea nevoie de lenjerie fabricată în mare parte din poliester/ polipropilenă, practic din plastic, întrucât acest material nu se îmbibă cu apă/transpiraţie şi în plus drenează transpiraţia formată departe de piele pentru ca aceasta să nu se răcească în imediata vecinătate a corpului provocându-ţi frig.

Totul depinde de temperatura la care pedalezi însă următorul strat, al 2lea, poate fi şi ultimul. Ideal acesta ar trebui să fie de tip „windblock”, dar şi căptuşit pentru a împuşca doi iepuri dintr-o dată: jacheta te va proteja de vântul rece pe care pieptul îl va suporta şi în plus căldura generată de corpul tău va fi reţinută mulţumită acestei căptuşeli. Pentru picioare situaţia poate fi uşor diferită în sensul că poţi purta un singur strat căptuşit pentru căldură. Oricum picioarele se mişcă tot timpul aşadar nu vor avea nevoie de prea multe straturi de haine.

Opiniile de mai sus sunt valabile dacă este rece, dar uscat. Dacă plouă, dă cu lapoviţă sau ninge atunci trebuie adăugat şi stratul exterior care este din fâş. Valabil şi pentru trunchi şi pentru picioare. Jacheta şi pantalonii de ploaie, lapoviţă sau ninsoare nu trebuie să fie nici aceştia groşi pentru că nu uita, pedalezi tot timpul, iar organismul generează continuu căldură. Însă jacheta şi pantalonii ar trebui să fie realizaţi din material care „respiră”. Cu alte cuvinte ploaia stă afară, iar transpiraţia nu stă înăuntru. Asigură-te că această îmbrăcăminte este dotată cu membrana tip Goretex care are aceasta proprietate, de a permite eliminarea transpiraţiei. În plus cusăturile acestor articole de îmbrăcăminte trebuie să fie vulcanizate pentru ca apa să nu pătrundă pe la cusături. Nu în ultimul rând şi fermoarele exterioare trebuie să fie protejate împotriva apei.

Ţine cont şi de faptul că este important şi ce fel de tură faci – antrenament sau plimbare. Dacă este antrenament atunci sfaturile de mai sus ar trebui să fie suficiente. Dacă este plimbare atunci vei pedala într-un ritm mai lent. Aşadar mai puţin efort înseamnă mai puţină căldură lucru care poate însemna adăugarea unui strat suplimentar de haine.

Au mai rămas extremităţile: capul, mâinile şi picioarele. Dacă pe cap avem casca de ciclism aceasta este insuficientă iarna pentru a menţine căldura. În afară de căştile de downhill şi contratimp acestea sunt gândite să fie cât mai aerisite, aşadar iarna nu te vor ajuta prea mult. Din acest motiv sub cască va trebui să porţi o căciuliţă specială pentru ciclism. Cele mai bune au cusăturile aplatizate şi se mulează perfect pe forma capului pentru a nu incomoda sub cască.

De asemenea, există şi căştile de iarnă. Acestea au aceeaşi formă clasică a căştilor de şosea sau mtb însă fantele de ventilaţie sunt acoperite din fabrică. Este ca şi cum ai pune un capac peste cască. Acesta împiedică aerul rece să intre însă pe dedesubt tot va trebui, probabil, să porţi o căciuliţă.

Dacă este şi mai frig atunci va trebui sa-ţi protejezi şi faţa şi ochii. Pentru ochi evident ochelarii pentru ciclism trebuie să fie nelipsiţi, iar pentru faţă (nas, obraji) îţi va trebui o mască. Ideal ar fi să foloseşti o mască ce dispune de decupare pentru nări şi perforaţii pentru gură pentru a putea respira în voie. Poţi combina căciuliţa şi masca într-o singură cagulă.

Mănuşile pentru ciclism au ajuns şi acestea la un grad foarte avansat de complexitate. Multe sunt croite special pentru a-ţi menţine degetele curbate pe ghidon şi manetele de frână. Există mănuşi pentru toate temperaturile şi cu număr variabil de degete. De la cele subţiri sau groase cu 5 degete, la 3 sau două degete.

Încălţămintea este foarte importantă întrucât labele picioarelor nu depun prea mult efort. În schimb acestea sunt supuse la viteze ale vântului mai mari decât restul corpului. Şosetele trebuie să fie suficient de groase pentru a oferi protecţia necesară însă nici exagerate întrucât nu-ţi va mai încape piciorul în pantofii speciali de ciclism, dacă foloseşti aşa ceva.

Cât priveşte pantofii, îi poţi folosi tot pe cei de vară, dacă porţi o pereche de şosete de iarnă, peste care trebuie adăugată o pereche de huse de iarnă. Husele sunt din neopren de diferite grosimi pentru a oferi diferite niveluri de protecţie la frig. În plus acestea te protejează şi împotriva ploii, lapoviţei şi ninsorii.

Sau, poţi adopta soluţia „profi” când poţi folosi un pantof special de iarnă ce are „integrate” toate protecţiile necesare. Însă pentru această soluţie bugetul tău va trebui să fie mai substanţial.

Hrana

Pentru pauzele scurte de pe traseu vei avea nevoie de ceva hrană mai consistentă şi mai bogată energetic. Dacă în timpul verii te descurci bine cu Eugenia, Măgura sau salamul de biscuiţi de la magazinul din sat, iarna îţi trebuie ceva mai bogat în energie, dar care să nu fie mai voluminos sau care să atârne mai greu în buzunar sau rucsac. Nutriţia sportivă este cea mai potrivită, prin batoanele şi gelurile energizante, însă nu este şi cea mai ieftină soluţie. Alegerea este a ta.

Bicicleta si restul

Pentru toamnă şi iarnă nu ai nevoie de prea multe transformări în ceea ce priveşte bicicleta. Sunt totuşi câteva aspecte de care trebuie să ţii cont. Vei avea nevoie de anvelope mai aderente dacă eşti cu mtb-ul. Anvelopele speciale de iarnă sunt cele mai bune, dar şi cele mai scumpe. Poţi face un compromis dacă ai o pereche de anvelope normale de mtb însă mai noi şi cu crampoane mai puţin uzate.

Uleiul pentru lanţ este foarte important întrucât este diferit faţă de cel pe care îl foloseşti vara. Dacă în timpul sezonului cald foloseşti un ulei subţire, cu grad redus de vâscozitate, iarna ai nevoie de unul complet opus, mai gros şi mai vâscos. Motivul este umezeala, ploaia, lapoviţa şi ninsoarea care lucrează şi atacă lanţul în timp ce pedalezi. Cu cât uleiul este mai vâscos cu atât mai bine va rămâne lipit de lanţ şi nu va fi spălat de intemperii.

Acestea fiind spuse îţi urăm să nu îţi agăţi bicicleta în cui odată cu sosirea sezonului rece. Există atâtea metode de a „înşela” frigul încât este păcat să nu încerci măcar. Spor la pedalat!

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Salut.
    O intrebare de necunoscator: cum se comporta anvelopele de noroi (care sunt mai subtirele, dar au crampoane mai proeminente) pe zapada (batatorita, respectiv proaspata)? Multumesc.
    Si: atentie la propozitia a doua din text. Parca ceva nu e in regula cu ea.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma