Aceste lucruri au dus la o popularizare a ciclismului de șosea, poate pentru că noua generație de cursiere e mai confortabilă și mai prietenoasă decât a fost vreodată. Carbonul a permis construcția de cadre cu o absorbție a vibrațiilor și a micilor obstacole de neconceput acum câțiva ani. Frânele pe disc au deschis calea anvelopelor late care oferă un confort net superior. Problema e că anvelopele late măresc și raportul efectiv de transmisie, diametrul roții crescând considerabil. Astfel între 25c și 32c diferența este echivalentă cu 2 dinți de la angrenaj!
Ce a urmat este oarecum logic: transmisia de cursieră, destul de solicitantă pentru ciclistul amator care vrea să atace un deal serios, a suferit transformări menite să facă totul mult mai accesibil maselor. Astfel, dacă până acum aveam angrenajele standard 53/39, cele compacte 50/34 și mai nou cele semi-compacte 52/36, ultimele fiind apărute de puțin timp și ele, acum avem două noi opțiuni: angrenajul sub-compact și deja de ceva vreme transmisia 1x, cu o singură foaie.
Angrenajul subcompact a apărut ca urmare a ideilor vizionare a două companii mari: Specialized și Felt. Aceștia s-au gândit să găsească o soluție prin care să ofere bicicletelor lor Diverge, respectiv VR rapoarte de transmisie mai favorabile pe urcări abrupte, șosele proaste sau neasfaltate. Ideea salvatoare a fost instalarea unor angrenaje cu foi mai mici, undeva între cele de șosea și cele de MTB. Astfel de nici un an de zile a apărut conceptul angrenajului sub-compact, care din 2017 este prezent în oferta mai multor producători, FSA oferind chiar o gamă completă. Aceste noi modele au foi 32/48, 30/46 sau chiar 28/44.
Cine o să câștige teren și o să se impună pe piață? Probabil ambele variante. Oricum, chiar dacă șoselarii înrăiți le privesc cu ochi îndoielnici, ba chiar sfidători, cicliștii amatori se vor bucura de noile posibilități și tot mai mulți vor abandona vechea idee de a folosi un MTB pe șosea pentru o cursieră modernă dar accesibilă ca efort.
Diagramele sunt preluate de pe cyclingtips.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…