Categorii: Editorial

1% bicicliști în București, în trafic. Prea puțini.

Carmen Dincă, reprezentant al Administrației Străzilor, declară că acesta este procentul estimat pentru participanții în trafic din tabăra bicicliștilor. Aceasta continuă: „Nu s-a mai investit niciun leu în piste pentru biciclişti. Deocamdată, priorităţile Bucureştiului sunt şoferii. […] Nu avem o cultură pentru bicicletă cum au nemţii, austriecii, belgienii.”

Acesta este și motivul pentru care în București nu s-au mai investit sume suplimentare pentru dezvoltarea pistelor de biciclete. Dacă acest procent ar fi real, ar însemna că într-adevăr că bicicliștii sunt o prezență nesemnificativă în trafic. Așadar, ne strecurăm pe oriunde considerăm că este potrivit, fiind un deranj pentru șoferi cât și pentru pietoni. Ce situație!

Pe de altă parte, priviind în trafic, aproape zilnic, constat că numărul de bicicliști nu este atât de mare pe cât mă așteptam. Da, categoric a crescut față de ultimii ani, dar nu cred că se poate vorbi încă de aglomerație. Văd în schimb foarte multe persoane pedalând în parcuri. Exceptând bicicletele închiriate, aceștia trebuie să ajungă cumva în locurile respective. Dacă nu pe stradă, atunci poate cu metroul sau cu automobilul? Care este defapt motivul real pentru care această categorie de persoane evită să pedaleze pe stradă? Nu avem cum să știm cu siguranță, ci doar să bănuim că se tem teribil de trafic.

Această bănuială însă nu face altceva decât să ne aducă acolo de unde am plecat: nu pedalează în oraș pentru că nu există infrastructură, dar infrastructură nu există pentru că nu sunt suficienți bicicliști care s-o utilizeze, devenind astfel o investiție nefezabilă. Iar în acest fel, declarația doamnei Dincă parcă devine perfect validă.

Ceea ce mă îngrijorează cu adevărat, este faptul că unii reprezentanți ai magazinelor au declarat că au vândut mai multe biciclete ca anul trecut. Lanțurile mari de magazine, de asemenea. Vânzările totale de biciclete în 2012 vor depăși 300.000 de unități conform estimărilor, adică mai mult cu aproximativ 10-15% ca anul trecut. Prin urmare, mă întreb: ce se întâmplă cu toate aceste biciclete vândute? Cifrele cumulate pe ultimii 4 ani, indică faptul că în România s-au vândut peste 1.000.000 de biciclete. Au rămas oare în curtea sau în balconul cumpărătorului? Nu le utilizează pentru că au realizat că nu pot pedala în condiții de siguranță? Cifrele declarate sunt defapt înflorite? Fug toți la munte folosindu-le în natură și nu în oraș? Dinnou, greu de spus.

Să nu uităm cât ne-am entuziasmat la apariția pistelor de biciclete pe strada Buzești. Imediat ne-am bosumflat și am arătat cu degetul către zecile de automobile parcate pe acestea. Nimeni nu a luat nicio măsură concretă, dat fiind faptul că situația este neschimbată și în ziua de astăzi. Apoi a fost Kilometrul Verde. Acțiune de amploare care ar fi însemnat enorm pentru vocea comunității. Ne-am dezumflat, pentru că lucrurile s-au precipitat, iar evenimentul a fost sistat. Totul a culminat cu faptul că pe moment, investițiile în infrastructura dedicată bicicliștilor au fost oprite.

Un lucru este însă cert. Autoritățile reacționează în general sub presiunea maselor, am învățat asta deja. Atât timp cât nu există o mișcare evidentă în front, ci doar câteva zvâcniri ale bicicliștilor, nu văd o rezolvare prea rapidă a situației. Deși, culmea, nu știu cum se face, dar orașe precum Sibiul construiesc în mod susținut infrastructură pentru bicicliști.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Părerea ta este importantă. Dacă deții o bicicletă și ai un argument clar pentru care nu pedalezi prin oraș, îl așteptăm mai jos, în rubrica de comentarii.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Acum am citit articolul (noiembrie). Voi face totusi un comentariu :). Tot pe acest site e un articol despre "Copenhagenizare". Poate ca acest articol ar trebui transmis Doamnei Dinca. Ar intelege ca nu biciclistii trebuie sa se impuna in oras, ci orasul trebuie sa promoveze ciclismul. E vorba de o strategie, cuvant pe care edilii nu-l au in vocabular. Si tot acolo ar afla ca NU TREBUIE sa se ocupe de soferi ci de OAMENI. Sper ca mai citeste cineva si comentariul meu :).

  • Si la TVR cultural se uita probabil 1% dintre romani. De ce dracu' sa il mai tinem cata vreme masa critica se uita la Acces Direct?!...

  • De ce evit sa merg in trafic, simplu: devine destul de stresant sa te uiti in toate partile tot timpul, nu te simti cat de cat in siguranta. Soferii nu sunt obisnuiti cu bicicletele, nu vor sa se obisnuisca cu ele si in general nu exista nici un fel de respect in trafic pt biciclist.
    Incerc sa nu generalizez, nu toti sunt la fel, dar predomina din punctul meu de vedere. Sa nu mai vorbesc de cei ce vin de pe stradute etc, care se baga de ocupa jumate de banda (am patit-o aseara, noroc ca am frane bune).
    Apoi, avem intersectiile unde pe oriunde as alege sa merg, nemultumesc pe cineva.
    Hmmm, caz particular: eram pe bicla pe trecere (eram paralel cu grup de oameni, mergeam la fel de repede ca ei, stiu ca nu am voie asa); am fost luat la injuraturi de un sofer de ambulanta (nu era in misiune) prin portavoce/ statie.
    Plus, de multe ori folosesc bicicleta pt relax, in trafic numai relax nu esti.
    Pe trotuar (unde este destul spatiu, nu sunt absurb) e mai ok de multe ori. Nici eu nu merg ca disperatul si nici nu le tai fata la oameni; merge.

  • Acum observ ca sunt singura fata care a postat.. Fetelor, n-aveti idee cat de placut este sa zbori pe sosele la aer curat. FAci miscare, esti si activa, si cocheta. A se vedea Skirtbike.ro!

  • In primul rand remarc faptul ca sunt ceva comentarii. Deci, biciclisti exista! Eu folosesc bicicleta (e o bici de dama de oras) ca si mijloc de transport zilnic (la birou, la piata, cu treburi prin oras). Am norocul ca locuiesc in zona Tei, ies usor in Stefan cel Mare si acolo sunt ceva piste. Ce sa zic.. Nici nu transpir, nici caini nu am intalnit, nici soferii nu m-au claxonat.. Ar fi de folos, insa, mai multe piste si mai multa propaganda de constientizare a beneficiilor deplasarii pe bici. Eu imi pun niste pantaloni scurti pe sub rochita si sunt f mandra ca ma misc dupa 8 ore de stat la birou. Multumirea mea ar fi deplina sa vad mai multi biciclisti si mai multe piste, pe care sa nu fie masini parcate..

  • Toata problema porneste la noi de la faptul ca nu se aplica legea. Daca se parcheaza masina pe pista de bicicleta, soferii sa fie amendati. Dupa mai multe actiuni de genul asta o sa incepem sa ne mai educam.

  • A observat cineva cate masini sunt parcate langa trotuar in acest oras?daca se va face o pista pe carosabil aceasta o sa fie plina cu masini parcate nu cu noi pedaland :( din pacate.Eu sunt dispus sa particip la orice forma de protest in speranta ca cineva ,undeva, ne aude.Pana atunci pedalam pe unde putem si pe unde ne tine curajul...

  • Vezi de ce nu are ursul coada...acum vreti si 2 benzi. :)))
    70cm e de ajuns, vrei sa depasesti, te asiguri!!!

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

7 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

2 săptămâni in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

2 săptămâni in urma