Categorii: Blog

A fi sau a nu fi electric, din nou!

Suntem constant bombardaţi cu informaţie şi produse noi, indiferent de ce industrie vorbim. Pentru biciclete cele mai noi şi mai controversate produse sunt bicicletele fat şi cele electrice. Blamate cam de toată lumea bicicletele electrice sunt condamnate pentru că „distrug esenţa ciclismului”. Adevărul este undeva la mijloc însă aşa cum am observat este loc pe piaţă pentru toată lumea.

Utilitatea bicicletelor electrice în oraş nu prea mai poate fi contestată. Este cât se poate de clar că e mai bine să ajungi la serviciu sau la film uscat decât transpirat. Este la fel de evident că este mai bine să ajungi mai devreme sau la timp decât să întârzii. Vorbim puţin aici doar ca să ne auzim pentru că o bicicletă electrică te ajută într-adevăr mult la treburile zilnice din oraş.

Însă la munte, sau în off-road? Avem nevoie de biciclete electrice? Distrugem ciclismul tradiţional dacă scoatem pe traseu o electrică şi ne văd ceilalţi din grup? Vor rămâne şocaţi pe veci prietenii când ne vor vedea că pedalăm mai repede decât ei folosind un mtb electric? Unii poate că da.

Vara trecută am avut alături de noi pentru mai multe zile un KTM Macina Force 27, un mtb cât se poate de electric cu roţi de 27,5 inch. Ne-am mai dat pe electrice de suficiente ori însă încă suntem plăcut surprinşi de acceleraţia pe care o au aceste biciclete. Pe de altă parte nu este nicio persoană care să fi testat o electrică şi să nu fi zâmbit cu gura până la urechi. Este ceva ciudat când te urci pe o bicicletă de acest gen şi simţi că porneşte ca din puşcă.

Ne-am dat cu KTM-ul pe câteva drumuri „forestiere” de pe litoral unde desigur, este plat şi cam fără „provocări”. Însă la mare provocarea stă în nisip şi căldură. Ambele te storc de energie. Şi ce bine că eu aveam lângă mine un extra acumulator plin pe care îl puteam folosi după nevoi când era cazul. Şi aşa era destul de dificil mersul pe nisip cu bicicleta, având în spate un scaun pentru kinder, cu tot cu kinder, nu îmbunătăţea deloc situaţia. Însă motorul electric şi boostul suplimentar pe care îl primeam îmi permiteau să trec de fiecare dată de zonele dificile cu nisip adânc.

Se vorbeşte mult şi de faptul că rişti să ţi se termine bateria pe traseu şi atunci ce faci? Ei bine am experimentat acest lucru şi da, în momentul în care am rămas fără suc am primit o bicicletă de 21 kg (la un cadru de 17 inch). Însă autonomia este destul de bună totuşi, vreo 60 km cu asistenţă maximă din partea motorului. Dar dacă laşi asistenţa la minimum sau o foloseşti doar ocazional atunci când chiar trebuie nu este exclus să ţi se ofere curent electric pentru peste 100 km. Şi ai şanse cât se poate de mari să scoţi randamentul maxim din acumulatorul respectiv întrucât vara temperaturile atmosferice sunt decente, ca să nu spunem caniculare la mare, iar o baterie funcţionează cel mai bine la cald.

Într-una din turele off-road de la mare am ales un traseu mai lung, de vreo 80 km. Să-l faci la 30-35 grade nu este lucru uşor şi să mai ai şi porţiuni întregi de nisip unde poate este nevoie până la urmă să mai şi împingi bicicleta, chiar te sleieşte de puteri. A fost momentul când partenera mea de tură a trebuit să se dea bătută şi să se întoarcă. Era pe un mtb obişnuit, fără motor şi nu am putut să nu mă gândesc cât de folositoare i-ar fi fost KTM-ul electric dacă i se potrivea mărimea cadrului.

Am experimentat astfel pe viu unul din argumentele pe care producătorii de biciclete electrice îl bagă la înaintare când se promovează. Faptul că acum, mulţumită bicicletelor electrice şi cei mai puţin pregătiţi fizic pot parcurge trasee lungi sau cu diferenţă mare de nivel rezervate în mod normal celor cu „muşchi mai mari”. Dacă în tura respectivă ea ar fi avut KTM-ul electric şi eu un mtb obişnuit am fi parcurs amândoi cei 80 de kilometri fără nicio problemă, iar seara nu am mai fi avut vreo ceartă pe motiv că tot timpul aleg trasee grele pe care nu le poate face 🙂

Într-un final timpul va decide dacă este loc pentru toată lumea însă semnele sunt destul de clare. Industria le doreşte tare de tot pe piaţă. În vestul Europei vezi deja foarte des pe stradă biciclete electrice de oraş, iar la vânzare în magazine sunt foarte multe. De asemenea la centrele de închiriere sunt fascinant de multe biciclete electrice de închiriat, şi mtb-uri şi pentru oraş. În plus în Vest deja se organizează maratoane de ciclism speciale dedicate mtb-urilor electrice.

Concluzia ar fi una singură. Trebuie să le îmbrăţişăm şi pe ele şi să le acceptăm în viaţa noastră atunci când simţim că este nevoie de ceva nou şi desigur şi preţul ajunge la un nivel decent. Este la fel ca atunci când mtb-ist dedicat fiind îţi dai seama că în viaţa ta are loc la fel de bine şi o bicicletă de şosea numai bună pentru acele drumuri noi forestiere pline de serpentine şi proaspăt asfaltate.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Lenesii gasesc tot timpul motive. Cu bicicletele electrice trecem in sfera semi-motoretelor. Si decat sa iau o semi-motoreta mai bine cumpar o motoreta. Bicicleta trebuie sa ramana o bicicleta, asta e frumusetea pedalatului - fara acumulatoare , motorase si alte mizerii. Daca oboseala este motivul tau penturu o electrica atunci pierzi esenta bicicletei si nu are rost sa deti una. Mai bine ramai in masina , creste burta si du-te la sala sa alergi pe banda ca hamsterul

  • Nu cred ca artcolul a scos in evidenta adevarata utilitate si clientii vizati de mtb electrice. Personal am achizitionat in aceasta toamna un Cube reaction hibrid ‚in special pentru a putea face ‚‚ turele de revenire '' pe aceleasi trasee ( sunt din Brasov ) care te solicita destul de tare si daca le faci de4 5 ori pe saptamana te alegi in cel mai fericit caz cu nedoritele crampe musculare. Un alt mare beneficiu este ca poti merge impreuna cu prieteni mai tineri si mai puternici fara a-ti forta organismul pana la limita. Cu asistenta la nivel minim se depune totusi un efort considerabil ( insa constant ‚fara acele varfuri care te storc de vlaga ‚ deoarece asistenta creste direct proportional cu dificultatea urcarii ) care te ajuta sa nu te simti ca un trisor... Tot ceea ce conteaza cu adevarat la un mtb electric este sa rezisti tentatiei de a mari nivelul de asistenta ...

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma