Test – mănuși Giro Xen pentru XC, all mountain și trail

Mănușile “full finger” Xen au fost gândite de americanii de la Giro să ofere un echilibru. Să fie nici prea groase, nici prea butucănoase, dar să ofere protecția necesară fiind în același timp confortabile oferind un feedback bun la contactul cu ghidonul. Compania le consideră mănuși bune pentru all mountain și trail, de folosit de-a lungul întregii zile. Palma este creată folosind tehnologia Super Fit™, fiind fabricata din Clarino™, un material rezistent la uzură, dar confortabil. Giro Xen sunt echipate și cu Poron® XRD™, niște pernițe care înconjoară lateralele palmei, oferind protecție în cazul unei căzături. Nu în ultimul rând, degetele mănușilor dispun de Touchscreen Technology™, prin care poți folosi telefonul smart fără să fie nevoie a-ți da mănușile jos. Funcționează perfect funcția asta.

Tehnologia Super Fit™ este un proces care ajustează potrivirea, designul și aplicarea designului pe toate mănușile Giro, scopul final fiind obținerea unui maxim de confort și performanță. Folosind această tehnologie, mănușa Xen nu se îngrămădește când strângi palma sau îndrepți degetele, nu face cute exagerate care să devină deranjante în timp. În același timp însă, aderența mănușii pe manșonul ghidonului crește semnificativ, lucru pe care l-am simțit în special în timpul concursurilor.

Foto Laurentiu Barza (crop)

Construcția mănușilor Giro Xen este complexă, iar faptul ăsta se vede imediat cum le privești. Materialul variază peste tot, de la palmă, la degete și partea superioară. Este folosit material diferit în toate aceste zone pentru a se potrivi cât mai bine cu destinația părții respective. Spre exemplu palma dispune de tehnologia Super Fit™ și este alcătuită din trei paneluri de piele sintetica Suede. Degetele sunt construite din paneluri Cool Skin, iar manșeta de care tragi mănușa pe mână este sudată cu ultrasunete. Construcția palmei este formata din 66% poliester, 24% polietilenă, 6% poliuretan și 4% spandex.

Partea superioara a mănușii este construită din plasă elastică pe 4 direcții. Același material are și rolul de a absorbi transpirația, prin efectul de fitil. Practic umezeala este natural absorbită de material și dusă spre exteriorul mănușii unde se evaporă. Fără să fie o noutate, pentru că specificația asta o întâlnim și la alte mănuși, Xen dispune de zone acoperite cu microfibră, cu care poți șterge fie lentilele ochelarilor fie nasul. Microfirba este amplasată pe degetul mare și pe piele se simte asemenea unui prosop fin. Materialele din care partea superioară este construită sunt: 70% poliester, 15% nailon și 15% cloropren. Nu în ultimul rând, căptușeala Poron XRD este fabricată integral din cauciuc.

Pe traseu am simțit mănușile extrem de confortabil. Practic nu-mi dădeam seama la fața locului însă ulterior observam, pe de o parte că nu sunt deloc transpirate mâinile și pe de altă parte că nu mă incomodează nimic, nu am nicio bătătură și pot ține mâinile pe ghidon, în ce poziție doresc, în continuare fără să simt vreo jenă. La o tură recreațională nu este atât de important să beneficiezi de atât confort și nici nu ești conștient că ai avea nevoie. Însă la o competiție orice disconfort poate deveni foarte deranjant. În așa măsură încât îți poate influența atenția asupra traseului. Așadar Xen sunt ideale în primul rând pentru competiții.

Partea superioară este în cea mai mare parte, alcătuită din plasă, dar și aceasta de tipuri diferite. În unele zone este mai subțire, pentru ventilație bună, în alte zone materialul este mai gros, pentru protecție mai bună în caz de căzătură. Plasa se continuă și pe partea superioară a degetelor. Vârfurile sunt protejate cu material mai robust, iar ultimele două degete prezintă pe partea superioară câteva întărituri din plastic, tot pentru protecție și mai bună în cazul unei căzături. Toate degetele prezintă la încheietură o zonă specială de culisare care îmbunătățește confortul când degetul este strâns pe ghidon. Practic când îndoi degetul acea zonă se întinde și nu dă senzația că tragi de material.

Lateralele degetelor sunt din nou cu plasă, de data asta o plasă subțire. Această arie este în general mai ferită la căzături, așa că Giro a considerat că aici poate insista mai mult pe ventilație și confort decât protecție. Este o specificație bună. În timpul pedalării chiar simțeam un firicel de aer care intră prin această zonă și răcorea palma.

Foarte importantă la o mănușă este zona dintre degetul mare și restul palmei, practic cea care strânge ghidonul. Aceasta este zona care în timp, se uzează cel mai mult. La Giro Xen partea asta este în mod vizibil suplimentar întărită, pentru a rezista nu doar la început, cât e mănușa nouă.

Pe lateralele exterioare ale mănușilor avem acea zonă aproape exagerat de protejată. Este o porțiune foarte expusă în caz de căzătură, așadar Xen dispune acolo de căptușeală generoasă. De-a lungul testelor nu am reușit să și cad pentru a testa realist proprietățile acestei căptușeli, dar la cum se simte cu siguranță nu vei păți nimic în caz de frecuș pe asfalt, pietriș sau pământ.

Curelușa velco care fixează mănușa pe mână, este poziționată așa cum trebuie. La alte mănuși pe care le-am folosit în trecut, curelușa era amplasată pe dedesubtul mâinii. Fixarea se făcea în continuare bine însă partea cu velco se tot agăța de haine sau de zona cu microfibă a celeilalte mănuși. Până la urmă treaba asta devenea enervantă. La Xen nu am pățit asa ceva. Prinderea se face rapid, sigur și dintr-o mișcare.

În partea din spate a palmei avem tradiționala „limbă” de care tragem mănușa. Mi se pare că are dimensiunea potrivită. Nu este nici prea mare, ca să devină inestetică sau să se încurce cu hainele și nici prea mică pentru a nu putea să tragi de ea cum trebuie. În plus este poziționată acolo unde trebuie. Când tragi de ea, mănușa intră perfect pe mână dintr-o singură mișcare. Toate detaliile astea contează, mai ales când ești la o competiție unde nu ai chef să te gândești decât la traseu și cum să depășești adversarii.

Per total Giro Xen nu sunt deosebit de groase. De fapt sunt chiar subțiri, grosimea fiind alcătuită mai degrabă de protecții decât de grosimea materialului. Așadar mănușile sunt potrivite pentru sezonul cald, cel mult și toamna cât mai sunt temperaturi peste 12-14 grade. Chiar și în zilele cele mai călduroase de la acest final de sezon, când am mai prins încă temperaturi de 30 grade, nici pe urcări nu simțeam disconfort datorat căldurii. Pe de altă parte, când venea coborârea și viteza, ventilația era cât se poate de evidentă.

În turele pe care le-am făcut, fie că au fost recreaționale sau concursuri, noile mănuși Giro Xen le-am simțit ca o „a 2a piele”. Desigur, este nevoie să nimerești mărimea potrivită, însă dacă o faci, mănușile vin perfect pe mână. Folosindu-le deja de mai multe luni de zile, nu simt să se fi lărgit, Xen fiind la fel de ferme ca în prima zi.

Recomand aceste mănuși a fi folosite în primul rând la competiții de cross country, maraton sau la ture de trail și all mountain. Mai sus de atât, spre exemplu enduro sau downhill unde vitezele sunt mai mari și traseele mai extreme, este posibil ca protecția să nu mai facă față în cazul unei căzături. Și prețul de 155 lei îl consider competitiv având în vedere cât de confortabile sunt și cât de multă protecție oferă mănușile, Giro fiind în același timp o marcă de renume pe acest segment de echipament pentru ciclism.

Preț la data publicării recenziei: 155 Lei
Importator: Extreme Riders Distribution

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

3 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

5 zile in urma

Prologo lansează noua gamă de șei AGX “Slide Control” cu control al alunecării

Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…

o săptămână in urma