Test de lungă durată – Northwave Sonic 2 Plus

Ciclismul de șosea este cu atât mai plăcut și eficient dacă îl practici folosind echipamentul potrivit. La șosea cel mai important echipament sunt pantofii întrucât fac legătura dintre ciclist și bicicletă, transmițând puterea mai bine sau mai puțin eficient, în funcție de pantofi. Producătorul italian Northwave este cunoscut pentru produsele sale de calitate și gama variată, având pantofi atât pentru începători cât și pentru cei mai puternici cicliști.

Sonic 2 Plus fac parte din gama de mijloc de la Northwave deși dacă ne uităm la numărul de modele pentru pantofii pentru șosea, cât și la prețuri, Sonic 2 Plus sunt în jumătatea de jos a gamei. Totuși, performanțele lor și specificațiile sunt peste medie. Așadar îi văd potriviți pentru cicliștii amatori, dar entuziaști și pasionați care ies la ture recreaționale suficient de des, dar se și antrenează. De asemenea nici concursurile nu le sunt străine.

Noii Sonic 2 Plus păstrează multe din specificațiile modelului anterior însă vin și cu îmbunătățiri. Sistemul de închidere este nou. În loc de cataramă avem acum SLW2, o rotiță cu șiret foarte subțire care strânge în mod egal de-a lungul întregului pantof. În plus, în partea de jos mai avem o curelușă cu velcro, pentru o fixare și mai buna pe picior. Este un sistem de închidere similar cunoscutului BOA, dar cu îmbunătățiri. SLW2 are 3 funcții: strângerea șiretului, eliberare micrometrică a șiretului și eliberare totală a șiretului.

Construcția pantofului este similara cu cea a modelelor de top. Există cusături însă foarte puține și în locuri mai puțin importante. În schimb avem „lipituri” la cald. Practic panelurile pantofului sunt lipite între ele pentru a creea un perete fără protuberanțe și imperfecțiuni care ar putea deranja în timpul pedalării. Când strângi de rotița SLW simți cum pantoful se comprimă în mod egal de-a lungul întregii labei piciorului. Este plăcut și eficient.

Pantofii sunt foarte aerisiți. Avem plasă peste tot. Evident, sunt de folosit vara. Modelul anterior însă l-am folosit și până toamna târziu cât și primăvara devreme, în combinație cu o pereche de șosete mai flaușate și o pereche de huse de pantofi și acestea ceva mai flaușate. I-am simțit foarte confortabili și mai plăcut decât niște pantofi dedicați pentru iarnă.

Aerisirea este foarte bună, cu plasă la vârf și pe laterale, mai puțin la călcâi. Nici pe limbă nu este plasă. Limba este mai groasă pe interior. Pare a fi un material tip „memory foam” care se mulează pe forma piciorului. Nu își păstrează forma după ce i-ai dat jos însă este extrem de confortabil. La călcâi nu avem plasă pentru aici materialul este mai gros și mai solid. E vorba de o protecție specială pentru călcai, dar care oferă și susținere bună și eficientă la fixarea în pantof. Pe scala Northwave aerisirea are nota maximă cu 5 din 5. Dacă ținem cont și de aerisirile din talpă, pot spune că da, este adevărat. Nici pe căldurile cele mai mari din timpul verii nu mi-au transpirat picioarele.

Nefiind „model de top”, pantofii nu sunt echipați cu talpă din carbon ci dintr-un material similar. I se spune NRG Air și este construită din fibră de sticlă ranforsată cu carbon. Acest lucru le oferă trei avantaje: preț mai mic, performanțe suficient de bune pentru grupul țintă de cicliști și confort mai bun atât la pedalare cât și la mers. Pe de altă parte sunt ceva mai grei decât modelele mai scumpe. Noi i-am cântărit la 306 grame pentru măsura 44,5, fără plăcuțe. Sunt totuși destul de ușori, fapt confirmat și de scala Northwave cu 4 din 5 liniuțe.

Talpa NRG Air imprimă pantofilor o rigiditate 8 pe scala Northwave. Maximum este 15 și îl regăsești la pantofii de top Extreme RR, în timp ce minimum este 6 la pantofii Jet Evo. Așadar noii Sonic sunt fix la jumate, potriviți pentru amatorii pasionați care vor confort, dar și performanță. Northwave le oferă 3 din 5 liniuțe la rigiditate, deci tot pe la mijloc.

Denumirea „Air” din numele tălpii este justificat întrucât avem nu mai puțin de 5 aerisiri amplasate 3 în vârf, una la mijloc și încă una la călcâi. Vă spun că în natură simți aceste aerisiri. Dacă ești încins, dar afară este răcoare, aerul rece se simte imediat. Dar chiar dacă este caniculă cu peste 30 de grade, când curbezi în pantof laba piciorului, simți un firicel rece de aer de-a lungul tălpii. E drept că dacă plouă, intră și apă.

Fiind de șosea, talpa noilor Sonic este făcută să fixeze plăcuțe de șosea cu 3 șuruburi. Totuși dacă vrei și te simți mai confortabil, poți instala plăcuțe de mtb cu 2 șuruburi. Spre exemplu ai mtb cu pedale spd și vrei să folosești aceeași pantofi și la cursieră și la mtb. Nu este recomandat, dar poți face asta. Pe talpă avem și două zone mai aderente amplasate în vârf și la călcâi. Sunt construite dintr-un plastic mai moale fiind evidențiate prin altă culoare față de talpă. Ele oferă aderență mai bună atunci când pășești. Știm cu toții ce se poate întâmpla pe gresie.

Însă închiderea SLW2 o vad a fi avantajul cel mai mare al acestor pantofi. Nu ai de reglat mare lucru când îi pui în picioare. Tot ce trebuie să faci este să rotești de disc și pantoful se strânge în mod egal în jurul piciorului. Și mai util este faptul că dacă pleci în tură sau la concurs și observi că sunt prea strânși, îi poți deschide din mers. Tot ce trebuie să faci este să apeși pe butonul argintiu. Fiecare apăsare eliberează 0,72 mm potrivit Northwave. Și am experimentat lucrul ăsta. În timpul cursei simțeam o amorțire discretă a labei piciorului. Am apăsat de 1-2 ori pe buton și în câteva minute amorțeala a dispărut.

O altă caracteristică a sistemului SLW2 este deschiderea completă dintr-o mișcare. Ca să-ți dai pantofii jos trebuie doar să apeși pe buton, iar șiretul este liber. Un ajutor foarte mare vine din partea unui accesoriu mic și aparent nesemnificativ. O bucată de plastic pe care scrie „Pull”, amplasată pe șiret. Dacă tragi de ea, se derulează dintr-o dată întreg șiretul, iar pantoful este total deschis. Un ajutor atât de mare din partea unui accesoriu atât de mic.

Un accesoriu suplimentar pentru acești pantofi, de fapt pentru sistemul SLW2 de închidere, și care nu vine împreună cu pantofii, dar poate fi achiziționat separat, este un capac de protecție pentru rotițele SLW. După ce ți-ai pus pantofii și i-ai închis la tensiunea preferată, poți fixa și aceste capace. Vor proteja sistemul de închidere în cazul unei căzături. Totuși mi se per greu de folosit dacă, spre exemplu, în timpul mersului vrei să mai reglezi tensiunea de închidere. Nu vei putea umbla la rotiță. Trebuie să te oprești și să scoți acest capac de protecție.

Totuși, dacă reușești cumva să strici rotița SLW2 este bine de știut că nu trebuie să schimbi pantofii cu totul. Există piese de schimb pentru ele. Poți achiziționa separat fie doar șiretul, rotițele sau întreg kitul de service.

Calitatea generală a pantofilor este de nota 10. Totul arata și se simte perfect. Cusăturile, lipiturile, perforațiile, aerisirile. Sunt cu adevărat un produs de nivel premium. Și confortul este absolut ideal. Pe traseu, fie că eram la plimbare, antrenament sau concurs, confortul a fost perfect. Dacă simțeam cumva că apar ceva înțepături în picior, similar cu ce se poate întâmpla într-un clăpar de schi, deschideam puțin închiderea SLW și totul revenea la normal.

Rigiditatea media a tălpii este ideală pentru un ciclist care are nevoie de ceva mai polivalent. Nu se poate împăca cu rigiditatea mare a pantofilor de top, care poate deveni incomodă în scurt timp, dar totuși nici nu vrea ceva moale. Transmisia de putere, de la picior la pedală, am simțit-o făcută bine și eficient. Și la mersul pe jos pantofii sunt suficient de confortabili. Având în vedere că fac parte din gama de mijloc, înseamnă că îi vei folosi și la ture lungi de anduranță în care faci pauze destul de des. În acele pauze ai nevoie fie să intri în cabană să mănânci, fie să intri într-un magazin sătesc să cumperi o cola, fie să intri în pădure dacă ai o urgență. În toate aceste cazuri ai nevoie de o flexibilitate decentă a tălpii.

Folosiți la mers pe asfalt, gresie, pământ, potecă, pietriș și forestier, talpa, cât și protecțiile de la vârf și călcâi, sunt încă în stare foarte bună după 3 luni de utilizare.

Pentru cei cu picioare mai „speciale” există și varianta „wide”, pentru modelul Sonic 2 Plus. Acești pantofi sunt cu 5 mm mai lați pe laterale fiind astfel potriviți pentru cei cu picior mai mare, dar măsură normală de pantof. Varianta wide este disponibilă într-o singură opțiune de culoare și doar la comandă.

M-am împăcat foarte bine cu pantofii Northwave Sonic 2 Plus. Îi recomand oricui dorește să treacă de la pantofii cu două sau trei curelușe velcro sau cataramă mecanică, la ceva mai profesionist însă la preț mult mai mic. Sunt nu doar confortabili de purtat la plimbare sau antrenament, dar și performanți atunci când ai nevoie să tragi de ei la concurs.

Mărimi: 39–48 (disponibile și mărimi intermediare)
Culori 2018: alb; negru/alb/roșu; negru/galben fluo. Versiunea wide: negru/alb/roșu

Importator: BikeFun
Preț recomandat:
Pantofi Northwave Sonic 2 Plus: 589 Lei
Capace protecție SLW2: 13 Lei
Șiret de rezervă și hexagonală: 26 Lei
Kit SLW2 (rotițe, șuruburi, hexagonală): 47 Lei
Kit complet SLW2 (rotițe, șuruburi, șireturi, hexagonală, clicheți: 55 Lei

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma