Test – cască Abus MonTrailer

Nou intrat pe piața căștilor de ciclism, nu doar în România ci chiar în lume, este Abus. Îi cunoaștem pe nemții de la Abus pentru lacătele și antifurturile lor de nivel extrem de ridicat. Practic când spui Abus spui siguranță, la fel ca atunci când spui Xerox pentru copiator sau Adidas pentru pantofi sport. Fondată în 1924, compania s-a remarcat de-a lungul timpului pentru încuietorile ce oferă o foarte mare siguranță, chiar și când ne referim la produse de buget.

Așadar, potrivit tradiției și al renumelui foarte bun pe care compania îl are, ar trebui ca orice produs fabricat de ei să fie de calitate, chiar și doar pentru a nu știrbi din renumele firmei. În cazul produsului testat în acastă recenzie, renumele bun al firmei l-am regasit și în calitatea căștii.

Pentru Abus MonTrailer  nu există înca informații pe piață, ci doar pe site-ul oficial Abus. Produsul fiind extrem de nou în România, va fi disponibil abia din luna mai 2018. Pentru test noi am primit mostre. Trebuie menționat că mostra noastră este cam 80% din forma produsului final. Nu dispune de protecția MIPS și nici de catarama specială a curelușelor. De asemenea, MonTrailer se livrează cu suporturi incluse pentru lanternă și action-cam.

La prima vedere MonTrailer arată excelent! Este o cască pentru trail, all mountain sau chiar enduro pentru cicliștii mai experimentați. Este o cască ce oferă o acoperire mai mare a capului, mai mare la ceafă și în dreptul tâmpelor. Asta înseamnă că implicit este mai grea și mai puțin aerisită datorită numărului mai mic de fante de ventilație și al fantelor în sine, mai mici în suprafață. Însă nu ar trebui să fie asta un impediment dacă o folosești pentru disciplinele corecte. La trail și all mountain te dai mai mult la vale, deci efort și transpirație mai puțină. Nici pentru enduro, unde pedalezi și la deal, nu am simțit că mi-ar lua foc capul.

Pe de altă parte, teoretic cel puțin, pentru cross country și maraton xc această cască ar putea fi nepotrivită. La aceste discipline efortul la deal este de lungă durată și susținut. În testele pe care le-am făcut am simțit că transpir mai mult, însă nu exagerat. Voi detalia mai jos.

Desigur este necesar ca o cască de de ciclism să protejeze bine, să fie confortabilă și aerisită. Însă dacă nu îți și place cum arată, nu o vei purta cu plăcere. Abus MonTrailer  are un design foarte frumos. E drept că „frumusețea stă în ochii privitorului”, așadar pentru mine casca are nota 10 pentru aspect. Modelul testat dispune de combinația de culori alcătuită din albastru închis cu acel contur verde/galben fluorescent și câteva accente negre. Nu doar culoarea este estetică ci și forma și designul.

Funcționalitatea pentru MonTrailer o găsesc, de asemenea, la nivel foarte bun. Spre exemplu cozorocul este fumuriu și transparent, asta permițându-ți să privesti înainte chiar și prin el. Faptul că este fumuriu ajută la îndeplinirea rolului parasolar. Cozorocul este imobil, dar se poate da în sus când vrei să „parchezi” ochelarii goggle.

Închiderea curelușei este magnetică și deosebită. Durează puțin până te obișnuiești să faci închiderea „pe pipăite”, dar odată ce te obișnuiești, vei observa că cele două catarame se atrag și se închid singure. Pe de altă parte deschiderea este extrem de facilă și rapidă.

La interiorul căștii, în partea din spate, găsim un reglaj suplimentar care ajustează înălțimea hamului de fixare pe cap. Poți alege ca fixarea să se facă mai sus sau mai jos, să cuprindă mai puțin sau mai mult din ceafă. La acest reglaj se adaugă și clasica rotiță care ajustează diametrul de fixare pe cap. Ambele funcționează perfect și le simți utile în timpul pedalatului. Hamul se mulează excelent și simți cum capul este îmbrățișat egal și din toate direcțiile, oferind fixare și protecție maximă.

Un alt aspect foarte util este faptul că poți folosi această cască în combinație cu ochelarii goggle pentru downhill. Aceștia din urmă oferă ochilor protecție mult mai mare, și în același timp vizibilitate laterală mai bună. În partea din față casca are o asemenea formă încât acomodează perfect forma ochelarilor goggle. Desigur că poți folosi și ochelari normali sport pentru ciclism.

Nu în ultimul rând casca este „ponytail compatible”. Cu alte cuvinte, cei sau cele care poartă părul lung, pot folosi fără probleme această cască. Hamul intern de fixare a căștii pe cap dispune în partea din spate, deasupra rotiței de reglaj a diametrului, de un spațiu generos prin care poate fi scoasă codița de păr, fie că e vorba de cicliste sau cicliști.

La capitolul confort casca stă bine. Așa cum am spus mai sus, fiind destinată disciplinelor îndreptate mai mult spre gravity și oferind mai multă protecție, implicit oferă mai puțină aerisire. Însă acest aspect nu trebuie să ne sperie. Am testat-o și la maratoane mtb și chiar dacă într-adevăr am simțit că sunt mai puțin ventilat în comparație cu o cască dedicată pentru xc, nu pot spune că am suferit. Însă acest aspect este totuși subiectiv, fiecare dintre noi tolerând căldura mai bine sau mai puțin bine.

Aerisirea se face prin 11 fante în față pentru intrare și 5 la spate, pentru ieșirea aerului cald, în comparație spre exemplu, cu casca Abus Moventor, specială pentru cross country, care are 10 în față și 12 la spate. În plus, suprafața fantelor de aerisire la MonTrailer este mai mică în comparție cu Moventor. Fantele sunt unite la interiorul căștii prin canale de vențilatie, acest aspect îmbunătățind ventilația.

Cele două suporturi care se livrează împreună cu casca, pentru lanternă și pentru action-cam, se fixează cu ajutorul unui colier din cauciuc în partea de sus a căștii. Pe interiorul căștii există un canal special transversal, prin care trece colierul. Suporturile sunt binevenite, pentru cine apreciază acest sistem de fixare, însa au câteva minusuri. În primul rând colierul de cauciuc se prinde greu. Trebuie tras de el și întins în așa fel încât ți-ar trebui trei mâini.

Pentru suportul de lanternă, nu orice lanternă poate fi instalată. Cele cu sistem de fixare din plastic mai gros nu vor încăpea. Vor putea fi fixate însă lanternele care se prind la rândul lor, cu colier din cauciuc.

Pentru suportul de action-cam, acesta se livrază fără șurub și piuliță. Se presupune că ai tu deja însă mai este o problemă. La suporturile originale GoPro, piulița este îngropată în plastic în așa fel încât să nu se învârtă odată cu șurubul atunci când strângi. Aici nu avem așa ceva. Așa că pentru a strânge bine camera video pe cască, îți trebuie și un patent cu care să ții piulița.

În teren, în timpul concursurilor, confortul a fost bun. Am testat-o cu rândul, împreună cu colegul de echipă la maratonul mtb cu 4 etape din Croația, Mitas 4 Islands. Pentru mine totul a fost în regulă în timp ce colegul de echipă mi-a spus că ocazional transpirația scursă de pe frunte îi ajungea în ochi. Asta înseamnă pe de o parte că forma capului contează mult, dar și că amplasarea căptușelii de la interior nu este cea mai bună. Trebuie să ținem cont însă că ce am testat noi este o mostră, forma finală având nu doar MIPS inclus ci și alte catarame de reglaj la nivelul urechiilor. Doar faptul că produsul va avea MIPS înseamnă că pe cap casca va sta puțin altfel, probabil suficient cât să nu mai curgă transpirația.

Tot la confort includ faptul că greutatea de 389 g pentru mărimea M, nu a reprezentat o problemă. Nu este o greutate mică, spre exemplu Abus Moventor are 307 grame, Bell Slant 317, Rudy Airstorm 290. Însă aceasta este o cască de trail cu mai multă protecție. Așadar comparând-o cu Giro Montaro, care are 371 grame sau Catlike Forza 2.0, care are 470 grame fără mandibulă, consider ca MonTrailer stă foarte bine și la capitolul ăsta.

Abus MonTrailer mi-a plăcut. Recunosc că designul m-a atras primul foarte mult, însă restul de specificații au pus punctul pe “i”. Confortul este excelent. Casca stă pe cap perfect și simți cum te protejează plăcut din toate părțile. Aerisirea este suficient de bună chiar dacă o folosești și la cross country. Are și câteva minusuri, pe care le-am menționat mai sus, însă per ansamblu o recomand cu încredere.

  • Construcție – InMold
  • Material interior – EPS (Expanded Poly Styrene / polistiren expandat)
  • Aramatură ActiCage plasată la interiorul EPS-ului, pentru stabilitate suplimentară
  • Protecție suplimentară la ceafă și tâmple
  • Protecție MIPS la modelul de serie
  • Aerisire – 16 fante ventilație
  • Reglaj diametru fixare
  • Reglaj înălțime fixare ham
  • Cozoroc transparent
  • Fixare magnetică a curelușelor
  • Greutate – 389 g
  • Preț anunțat – 899 Lei
  • Importator – HBZ Romania

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma