Categorii: Casti

Test – cască Merida Pector ME-1 [2020]

Piața căștilor de protecție pentru bicicleta este, aparent, destul de competitivă. Sunt mulți producători pe piață, chiar și dintre cei a căror activitate principală nu este echipamentul. Este și cazul de față, al căștii Pector ME-1 produsă sub sigla Merida, brand care în mod normal se ocupă de biciclete.

foto Andrei Brebulet

Spun “sub sigla”, întrucât casca este fabricată în realitate de KED, un producător german serios cu istorie ce începe încă din 1985. La noi căștile KED sunt cvasiinexistente, oficial cel puțin, dar asta nu înseamnă că trebuie să le ignorăm.

Din punctul meu de vedere faptul că Merida a ales să lanseze această cască împreună cu un brand consacrat în acest domeniu, lucru pe care Merida nu-l ascunde ci chiar îl scoate în față, este un lucru încurajator. Neavând experiență în domeniu, colaborarea cu KED mi se pare cât se poate de oportună.

După forma pe care o are și procentul mai mare de acoperire a capului, noua Merida Pector ME-1 arată că este o cască pentru mtb-trail, chiar enduro și mai puțin cross-country, gândită să protejeze mai mult și mai bine pe traseele specifice acestor discipline, adică mai tehnice și mai rapide. Este mai puțin pentru cross-country întrucât casca e mai mare, acoperind suprafață mai mare din cap, în comparație cu o cască obișnuită de xc. Pentru unii cicliști acest lucru poate fi deranjant pentru că poate duce la o încălzire mai pronunțată a capului. Totuși, noua Merida Pector ME-1 poate fi folosită foarte ok și la cross country, așa cum am testat și eu. Avantajul este că oferă protecție mai mare în cazul unei căzături, dezavantajul fiind ventilația mai redusă.

Estetic, noua Merida Pector ME-1 arată foarte bine. Mă refer aici în primul rând la formă, integrarea fantelor de ventilație și cozoroc. Este o cască foarte ok pentru mtb-trail, cu acoperire foarte bună la ceafă și tâmple. Pe de altă parte e drept că „esteticul” este subiectiv. Spre exemplu pe mine nu mă atrage în mod special culoarea deosebit de sobră – gri și negru. Altora însă sigur le place.

foto Andrei Brebulet

Pentru mine caracteristicile principale care m-au atras și mi-au plăcut au fost faptul că noua Pector este echipată cu MIPS și, poate mai puțin important pentru unii, ca sistemul FIDLOCK de prindere sub bărbie este magnetic și fabulos de ușor de închis. La modul cel mai serios, acest mic detaliu m-a dat pe spate. Voi detalia. De asemenea, sistemul de strângere este deja vestitul BOA, folosit de cele mai pretențioase branduri cel mai des la închiderea pantofilor de ciclism. Observăm în cazul de față că funcționează excelent și la căști.

Sistemul MIPS este deja cunoscut de mai mulți ani. Este vorba de un strat suplimentar poziționat în interior între capul tău și cască, și care este ușor mobil față de restul căștii. În cazul unei căzături și lovituri la cap, acest strat denumit MIPS, se mișcă independent de restul căștii. Practic, atunci când casca se rotește violent în orice direcție, stratul MIPS și implicit capul tău, vor primi o rotație mult încetinită și atenuată. Asta ajută foarte mult creierul tău, să nu fie bruscat prea tare în cazul unei lovituri.

Fixarea pe cap se face cu ajutorul hamului bine cunoscut, ce se reglează cu ajutorul rotiței de al ceafă. La Pector avem un reglaj suplimentar, mai precis prinderea hamului de cască poate fi reglată să fie mai sus sau mai jos, existând 3 poziții. Această specificație permite o potrivire și mai bună, în funcție de forma capului tău.

Ventilația este bună. Fiind o cască cu suprafață mai mare de acoperire în comparație cu una de cross country sau șosea, unii cicliști ar putea să o găsească mai călduroasă. Dar, cu cele 4 fante pentru intrarea aerului și cele 10 de ieșire, pentru mine nu a fost calduroasă, nici chiar când pedalam la deal pentru minute bune fără pauză. Și pe interiorul căștii există acele canale de ventilație, care ghidează fluxul de aer în jurul capului, pentru a duce spre exterior excesul de căldură generat.

Cozorocul noii Merida Pector ME-1 este reglabil și compatibil cu ochelarii tip goggles, dacă obișnuiești să folosești așa ceva, la randul lui acesta având fante de ventilație. Este o caracteristică utilă întrucât îți mărește numărul de opțiuni pentru care această cască este folositoare.

Așa cum spuneam si mai sus, sistemul magnetic FIDLOCK by KED de închidere sub bărbie m-a impresionat cât de ușor este de folosit. E drept că tridentul clasic nu e deloc complicat. Pur și simplu împingi cele două capete și le fixezi una de alta. La FIDLOCK însă tot ce trebuie să faci este să apropii cele două capete, iar acestea se vor atrage și prinde imediat una de cealaltă, în poziția corectă. Și deschiderea este la fel de facilă, făcându-se cu o singură mână.

În teren casca mi-a plăcut cum am simțit-o pe cap. Zero puncte de presiune în primul rând, pentru că știm că dacă potrivirea nu este chiar perfectă pe forma capului, pot apărea zone unde casca apasă mai mult, iar când ești întreaga zi cu ea pe cap, aceasta poate deveni destul de repede incomodă. Așa ceva nu am întâlnit la noua Pector.

foto Andrei Brebulet

De asemenea greutatea este corectă pot spune. Din nou, fiind o cască pentru mtb-trail sau enduro, este mai grea decât ceva pentru xc și șosea, fiind mai groasă, cu suprafață mai mare de acoperire și cu sistem MIPS integrat. Mărimea M / 52-58 cm am cântărit-o la 377 g, aceasta fiind o greutate bună. Spre exemplu casca Giro Montaro testată de noi mai demult, și care face parte din aceeași categorie mtb-trail, are 392 grame pentru măsura M.

Noua casca Merida Pector ME-1 este disponibilă în România prin rețeaua de distribuție a importatorului BikeFun, în doua variante de culori – negru complet sau gri-negru și două mărimi – M: 52-58 cm / 350 g și L: 58-61 cm, la prețul recomandat de 649 Lei.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma