Categorii: Diverse

Test – tijă de șa cu suspensie XLC Comp SP-S08

Este adevărat, o tijă de șa cu arc, inevitabil, te duce cu gândul la bicicletele de slabă calitate, „de supermarket”, iar motivul este lesne de înțeles. În general, la supermarket găsești biciclete ieftine, pe care cât dai, atâta fac, adică mai nimic. Însă amatorii de chilipiruri, pe care nu-i deranjează să-și cumpere biciclete de acest gen, au în comun nevoia mare de confort. Iar dacă de cele mai multe ori bicicleta de genul ăsta este un hard-tail, atunci trebuie să ai suspensie în altă parte decât la furcă și roata spate, asta însemnând tija de șa. Din păcate, bicicletele de supermarket, și componentele lor, „strigă” calitate slabă pe toate vocile. De aici și renumele pe care l-au dobândit.

Însă nu este și cazul tijei de șa testată aici. Dimpotrivă, calitatea este foarte bună, iar îmbunătățirea confortului este, efectiv, fenomenală. De curând mi-am construit o nouă bicicletă, un gravel bike, iar tija de șa cu amortizare a fost, fără să exagerez, cel mai bun și util upgrade făcut. Mai util chiar și decât furca cu suspensie.

Adevărul este că, în afara situației în care bicicleta este una de carbon, cumpărata mai mult să te dai cu ea pe la concursuri, atunci o astfel tijă de șa merita instalată cam pe orice tip de bicicletă: mtb de agrement, de oraș, clar pe gravel bike și, de ce nu, chiar și pe curiseră.

XLC Comp SP-S08 este o tijă de șa cu suspensie care nu pare cine știe ce la prima vedere. Adevărul este că e un produs banal, de la o marcă modestă, dar cunoscută pentru polivalența sa. Germanii de la XLC produc pentru bicicletă practic orice, de la haine și echipament, la anvelope, rucsacuri, suporturi bicicletă, lumini, componente, accesorii, TOT! XLC Comp SP-S08 este disponibilă în două variante de diametru – 27,2 mm și 31,6 mm și trei variante de arc, pentru bicicliști cu greutate între: 60-85 kg, 85-100 kg și 100-120 kg.

Dacă vrei să instalezi o astfel de tijă de șa pe bicicleta ta, trebuie să știi că vei adăuga și puțină greutate. XLC Comp SP-S08 cântărește 506 grame, iar dacă vechea ta tijă de sa avea 2-300 grame, înseamnă că pe bicicletă vei adăuga 2-300 de grame. Din punctul meu de vedere, merită fiecare gram!

XLC Comp SP-S08 funcționează simplu, cu un arc. Nu avem componente hidraulice, nu avem „rebound”, dar avem „sag” și „preload”. Tăria arcului poate fi reglată, în funcție de greutatea ta, prin simpla înșurubare sau deșurubare a unui… șurub.

În specificații este trecut că XLC Comp SP-S08 are o suspensie de 50 mm. Este o valoare absolut suficientă, întrucât suspensia tijei trebuie doar să „netezească” puțin șocurile venite din teren, de la drumul forestier, piatra cubică etc. Nu este o suspensie propriu-zisă, așa cum avem la furcă sau pe spate, ci este ceva minimalist.

Tija instalată la bicicleta mea este gradată pentru cicliști cu greutate între 85 și 100 kg, așadar mai mult decât aș fi avut nevoie, la 75 kg. Cealaltă versiune, 60-85 kg mi s-ar fi potrivit, dar nu am găsit-o pe stoc. Însă folosind-o pe asta, am observat că este cât se poate de potrivită. De la șurubul pentru reglaj o poți adapta să se potrivească bine greutății tale, dar și preferințelor de confort. Poate vrei ca amortizarea să fie mai moale sau mai tare. Poți regla asta.

O particularitate observată la aceasta tijă este modul de prindere a șeii. În general, avem unul sau două șuruburi care prind și strâng rail-urile șeii. De la aceste șuruburi facem ambele reglaje, mai precis fixarea propriu-zisă a șeii, dar și orizontalitatea ei. La XLC Comp SP-S08 avem însă două șuruburi separate. De la cel „normal” (șurubul B din poză), strângem ferm railurile șeii, iar de la celălalt (șurubul A din poză) reglăm orizontalitatea. Este diferit față de cum întâlnim în general, însă sistemul funcționează foarte bine și e eficient.

Cum este XLC Comp SP-S08 pe traseu?

Nu aș vrea să exagerez, dar spun că este „divin”! Upgradând bicicleta cu această tijă de șa, am îmbunătățit confortul cu peste 100%. Așa cum spuneam, nu te aștepta la suspensie ca la furcă sau shock, pentru că amortizarea de la tija de șa este fermă. Practic, cu mâna nu poți o comprima ci doar dacă apeși cu greutatea corpului.

Rolul suspensiei este doar să atenueze vârfurile șocurilor venite din teren și mai ales acele șocuri neașteptate pentru care nu ești pregătit, iar XLC Comp SP-S08 o face de nota 10. Senzația rămâne în continuare fermă, performanțele bicicletei nefiind mult afectate, dar confortul crește considerabil. Pentru un gravel bike aș spune că este cel mai util upgrade, mai bun chiar și decât furca cu suspensie, pentru că la aceasta, dacă vrei s-o schimbi, investiția va fi mult mai mare.

foto Claudiu Trix

Utilitatea acestei tije de șa cu amortizare am simțit-o cel mai mult nu pe coborâri, ci pe urcări sau pe plat. Și asta, pentru că la vale, stai în general ridicat din șa. Suspensia scurtă a tijei nu face față șocurilor mari venite din teren, la viteză mare. În schimb pe urcări sau pe plat, este excelentă, mai ales atunci când ai forestiere lungi pe care pedalezi, relaxat, stând în șa. Pedalatul din picioare este eficient, dar pe distanțe scurte, sau când ai ceva abrupt de urcat. În rest, stai în șa.

Concluzia este evidentă. Dacă ai o bicicletă de oraș, trekking, gravel bike, mtb mai simplu sau chiar cursieră, o astfel de investiție face toți banii. E drept că vei îngreuna bicicleta cu câteva sute de grame, dar pe de altă parte îmbunătățești considerabil confortul, iar pentru excursiile lungi pe bicicletă, asta contează cel mai mult.

Specificații:

  • Cursă suspensie: 5 cm
  • Diametre disponibile: 27,2 și 31,6 mm
  • Gamă greutate ciclist: 60-85 kg; 85-100 kg; 100-120 kg
  • Greutate măsurată: 506 g (varianta 27,2 mm; 85-100kg)
  • Lungime: 350 mm
  • Material: aluminiu 6061
  • Amortizare: arc
  • Reglaj pentru „preload”
  • Offset: 15 mm
  • Preț la data publicării recenziei: 203 lei
  • Importator: KeroBike
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma