Categorii: Trasee bicicleta

Traseu – Drăgăşani, printre vii

România este plină de locuri speciale unde te poţi plimba pe bicicletă. În turele noastre prin ţară am descoperit o mulţime de zone frumoase şi civilizate unde plăcerea de a pedala se simte la tot pasul. Unul din aceste locuri este regiunea viticolă Drăgăşani unde am parcurs un traseu relativ scurt de 32 km. Este o tură care traversează viile din zonă, traseu destinat tuturor cicliştilor indiferent de condiţia fizică. Totuşi în două locuri această condiţie fizică va fi pusă puţin la încercare.

Fiind un traseu în buclă se poate porni de oriunde. Recomandat ar fi chiar din Drăgăşani însă întrucât noi am sosit în zonă din sud, am plecat din satul Ştefăneşti. Recomandăm să faceţi traseul în sensul acelor de ceasornic pentru a beneficia de o coborâre frumoasă pe asfalt de la crama Stirbey până jos în Drăgăşani. Suprafaţa de rulare variază tot timpul de la asfalt la drum de beton, forestier şi potecă de pământ. Însă între localităţi se circulă pe asfalt.

De-a lungul traseului se pot vizita mai multe crame printre care Ştirbey şi Avincis. Dacă sunt deschise poţi intra pentru a degusta un vin sau pentru a-l cumpăra. Însă cele mai mari şanse de a face acest lucru le ai dacă te afli într-un grup organizat şi anunţat. Noi am avut noroc şi am fost primiţi la Ştirbey de în ciuda faptului că era aşteptat aici un grup important. Ne-am bucurat de primire şi de scurtul tur al cramei după care am plecat însă nu înainte de a cumpăra şi nişte vin direct de la sursă.

Traseul nostru pleacă din Ştefăneşti spre vest pe asfalt cu direcţia Mănăstirea Dobruşa unde ajungem peste aproximativ 6 km. Dacă dorim putem face o scurtă pauză aici pentru a ne odihni şi reculege. Ne întoarcem apoi pe acelaşi drum pentru aproximativ 800 m şi vom face stânga pe o uliţă a satului, în urcare destul de pronunţată pentru aproximativ 900 m. Ajungem în dreptul cramei Avincis unde putem intra dacă dăm telefon de la poartă. Nu am încercat opţiunea asta.

De la Avincis avem în jur de 10 km pe care îi parcurgem prin localităţi, pe asfalt. Întâlnim suficiente magazine săteşti de unde pe putem reaproviziona cu apă, energizante sau alimente.

La km 17, în localitatea Verdea, vom face dreapta pe o uliţă care se transformă în curând în potecă. Urcăm abrupt însă se poate doar pe lângă bicicletă. De reţinut este faptul că rampa este accentuată, medie de 12%, iar pe ploaie sau imediat după poteca de pământ poate fi greu accesibilă. Partea bună este că avem de urcat în felul ăsta doar în jur de 800m după care ieşim în drum de iarbă apoi de beton.

Alternativa acestei poteci de pământ este un drum de căruţă care se desprinde spre dreapta din această potecă pentru a face o buclă mai largă ieşind apoi direct în capul dealului în drumul de iarbă. Nu am luat-o pe aici şi nu ştim în ce stare se afla drumul. Însă pe vreme uscată, sau chiar şi pe ploaie, poate însemna o alternativă bună la un push-bike.

Ajunşi în vârful dealului vom face stânga spre crama Ştirbey unde ajungem peste aproximativ 700m. Aici am fost întâmpinaţi de doamna Raluca Bauer care a avut amabilitatea să ne prezinte zona, să ne arate crama şi să ne descrie pe scurt procesul de realizare al vinului. Fiind presaţi de ploaia care se tot învârtea pe lângă noi am plecat destul de repede însă nu înainte de a ne îngreuna rucsacii de bicicletă cu trei sticle de vin. Zona este frumoasă şi chiar romantică cu această cramă în mijlocul viilor şi cu priveliştea Oltului vizibil în vale.

De la Crama Ştirbey ţinem culmea dealului până când ajungem la o mică intersecţie unde facem stânga pe asfalt. Un asfalt proaspăt care coboară vertiginos până în Drăgăşani. Trebuie ceva atenţie aici întrucât panta este pronunţată şi se ating viteze foarte mari pe o distanţă foarte scurtă. Până în Drăgăşani avem de parcurs în jur de 2 km. Aici ne vom intersecta cu DN64 unde vom face dreapta (sud) spre Slatina. Traversarea Drăgăşaniului este destul de rapidă, iar după 5,5 km facem dreapta, în satul Zlătărei, părăsind DN-ul. Intrăm pe un drum secundar asfaltat pentru a ne reîntoarce în Ştefăneşti unde vom închide bucla traseului.

Deşi traseul nu este lung este recomandat să plecăm la drum cât mai devreme pentru a avea timp să vizităm toate cramele în cazul în care sunt deschise. Mai trebuie ceva atenţie şi la câinii de la crame. Deşi am fost asiguraţi că doar latră, câinii erau destul de convingători aşa că poate pentru mai multă siguranţă este bine ca grupul de biciclişti să fie mai mare.

Statistici traseu
Lungime: 32 km
Diferenţă de nivel: 500 m (Google Earth); 280 m (Bikemap.net)
Timp de parcurgere: 2-4 ore
Altitudine maximă: 316 m (MapSource Garmin)
H maxim traseu: km 20
Rampă medie / maximă: 2,7 % / 19,6 % (Google Earth)
Izvoare: la mănăstirea Dobruşa sau în sate la magazine
Nivel: uşor
Download track şi puncte de interes

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

4 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

4 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

4 zile in urma