Prietenul nostru Eugen Mustață ne relatează în articolul de mai jos despre ultima sa tură în natură. Să-i dăm cuvântul, căci are câteva lucruri interesante de povestit:
Sa incep cu o lamurire, tura de MTB Busteni-Bran nu se cheama Trans-Bucegi (acela este, din pacate, drumul asfaltat integral pana la Piatra Arsa pentru ca orice posesor de 4 roti motrice si bere la PET sa-l poata parcurge si incinge un gratar fix pe varful muntelui, lasand mizerie, gunoaie si natura alterata un urma lui).
Revenind la tura, ideal, din punct de vedere logistic, ar fi de ajuns si plecat de la munte, cu trenul. Se poate si cu masina insa trebuie luat in calcul faptul ca masina/masinile vor ramane in Busteni si planuita intoarcerea cu acest considerent in minte. Tura in sine porneste o data cu iesirea pe usa telecabinei de la cota 2000. De aici, poti cobora pe forestierul lat si vizibil catre Piatra Arsa sau, cum am facut noi, poti cobora pe sub telecabina vreo 300-500 de metri, faci cateva poze cu Busteniul vazut de sus si apoi pe poteca te indrepti spre Piatra Arsa. De ajuns ajungi tot acolo indiferent de ce optiune alegi sa urmezi.
La Padina, recomandarea mea este sa faci o mica pauza pentru odihna si realimentare; ceva gustari light, daca nu chiar o masa in toata regula nu ar fi de ocolit caci urmatorul popas unde poti manca si bea ceva va fi in Bran; iar pana atunci, ai de urcat si de coborat un munte.
De la cabana Padina, fix din spatele ei, drumul porneste alene spre Saua Strunga. Sunt multe portiuni unde poti sa pedalezi, asta daca vrei sa exersezi ‘technical up-hill’, altfel, pana sus, tot drumul va fi un push-bike, pe alocuri chiar si cu bicicleta in spinare. Durata urcarii variaza in functie de conditia fizica a fiecaruia insa poti sa iei in calcul o ora daca esti in forma si vreo 1,5-2 daca fitness-ul tau nu e la cote maxime. Stiu, pare mult si nu vrei insa, crede-ma, the best part is yet to come.
‘the absolute best down-hill I’ve ever had’
Saua Strunga-Bran…, va fi un traseul pe care il vei tine minte si pe care vei dori sa te intorci mereu si mereu…, e addictive!, incepe foarte tehnic cu single trail in gol alpin, plin de stanci, un milion de loose rocks, bucati de poteca prabusite in jos pe costisa (off-camber abrupt adica) si drop-uri cu priveliste la prapastie; nu e de gluma si relax, ci de munca si concentrare. “Daca nu suporti caldura, iesi din bucatarie”; daca insa esti ca mine si poteca, cu cat este mai grea, cu atat te incita si te motiveaza sa incerci sa o parcurgi in pedale, te vei distra fantastic. Sunt cateva mici portiuni pe care, cred eu, nu le poti face cu un HT (dar poate unde imi lipseste mie skill-ul) si, da, ideal ar fi un full-suspension de AM/#enduro insa, te poti distra foarte bine cu orice bicicleta ai avea, fiind necesare 2 conditii: 1. Sa mai fi parcurs astfel de trasee (nu este de gluma cu prapastia la jumatate de metru) si 2. Sa ai frane si cauciucuri de munte bune (cele usoare si subtiri de XC s-ar putea sa nu faca fata).
De retinut, la prima intersectie de poteci, mergi pe coborarea spre stanga; la a 2-a, mergi spre dreapta (inainte de fapt; poti si dreapta insa traseul e mai scurt asa si te bucuri mai putin de el); de aici, ai paduri si coline golase si, pe masura ce cobori, padurile sunt din ce in ce mai mici iar coline din ce in ce mai frumoase. Ai sa intalnesti cateva stane asa ca atentie la vaci, oi si mai ales, la cainii ciobanesti – nu toti sunt prietenosi din fire.
La un moment dat, vei intalni in padure, o cruce aflata la intersectia a 2 poteci. Drumul spre Bran(satul Simon, de fapt) se continua prin dreapta ei. Pana la iesirea din padure vor mai fi ceva bucati tehnice insa, totul este ‘trecubil’ si foarte-foarte enjoyable.
Urmeaza inca o serie de 3-4 coline pe langa gardurile si terenurile localnicilor, ca apoi sa dai de ultima intersectie a traseului pana la iesirea pe drumul asfaltat. Alegi poteca mai lata spre dreapta(in fapt, inspre inainte) si o parcurgi cu cat de multa viteza mai poti duce. Grija la frane caci, in functie de nivelul fiecaruia, s-ar putea sa fi avut si ele de suferi pe aceasta lunga coborare.
Acum, dupa caz, poti pedala pana in Brasov sau te poti caza in Bran pentru seara respectiva si merge in Brasov a 2-a zi. Poti face insa ceea ce am facut noi, si anume, sa pornesti spre Muntii Piatra Craiului. Trebuie sa mai ai energie si resurse fizice caci urmeaza o buna bucata in care doar vei urca. Din Bran, mergi pe asfalt spre satul Pestera. Tot urci si urci pana cand drumul devine din asfalt, macadam si, chiar si atunci, tot mai urci un pic, pentru inca vreo 30 de minute. Atentie insa, in functie de ora la care ai ajuns in Bran, poate ar fi mai indicat sa pornesti direct spre satul Pestera fara sa mai treci pe la restaurant. Noi am zabovit vreo 2 ore la masa, fapt care a dus la o sosire la cazarea aflata in satul Pestera pe intuneric. Ai multe optiuni de cazare acolo, noi insa am optat pentru o pensiune in buza padurii, a.i. a 2-a zi sa fim si aproape de traseu, sa si avem privelisti minunate din toate partile.
Dupa o astfel de tura, nu-ti mai ramane nimic altceva de facut in afara de a o planifica pe urmatoarea. Avem o tara minunata, perfecta pentru explorare si plimbari pe/cu bicicleta. Now, stop reading, go outside and MTB! J
Words: Eugen Mustata
Poze: Marius Tudor, Roberta Schuster si Alex Deaconu
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salut Cip,
da, este o tura care merita. No tracker din pacate. :) nu prea ai cum sa te ratacesti insa, daca nu esti la prima tura pe munte.
Eugen
...o tura "must do it"...un track ar fi de mare ajutor, daca exista...