Categorii: AnvelopeRotiTeste

Vredestein Spotted Cat 29×2.2 (2015)

Vredestein este un producător olandez de anvelope de bună calitate, atât pentru automobile cât şi pentru biciclete. Modelul lor Spotted Cat este, conform specificaţiilor producătorului, o anvelopă rapidă de XC pentru suprafeţe tari şi uscate, foarte potrivită şi pentru trasee uscate cu strat instabil la suprafaţă.

Calea de rulare este formată din crampoane mici în formă de V (eu le-aş descrie mai mult în formă de Y) în număr mare, de dimensiuni mici şi cu înălţime redusă, dispuse pe 7 rânduri şi orientate diferit. Acestea ar trebui să ofere o viteză bună şi rezistenţă mică la înaintare, dar în acelaşi timp o aderenţă suficientă la frânare şi accelerare. Pe margine se găseşte câte un rând de crampoane mai mari rectangulare, care nu ating solul la rulare în linie dreaptă, rolul lor fiind stabilitatea în curbe şi pe poteci cu înclinaţie laterală. Carcasa este de tip pliabil din kevlar, cu 120 TPI, deci cu o structură destul de fină.

Am folosit un set din aceste anvelope de dimensiunea 29×2.2 în versiunea tubeless ready, cu o greutate de 585 g pe bucată, greutate confirmată şi prin cântărire. Ele există şi într-o versiune mai uşoară, de 555 g, dar pentru utilizarea cu cameră. De asemenea, ele mai sunt disponinile în dimensiunile 29×2.0, 27.5×2.0, 26×2.2 şi 26×2.0.

Montajul s-a făcut foarte uşor pe un set de roţi Mavic Crossmax SLR, fără a folosi talon de jantă, etanşarea fiind făcută cu lichidul Vredestein care a venit împreună cu anvelopele. Toată operaţiunea s-a desfăşurat fără probleme, cu o pompă manuală.

Datorită faptului că producătorul nu specifică nici un sens de montare, acestea au fost puse în conformitate cu profilul în V al aranjării crampoanelor, identic pe ambele roţi. Aspectul estetic este frumos, cu un sidewall lucios cu mici adâncituri care ar trebui să imite petele şi cu litere albe, potrivit să se asorteze cu orice bicicletă.

Am testat anvelopele în diverse condiţii, de la asfalt şi până la poteci cu bolovani, rădăcini, pante abrupte. Am parcurs cu ele tura lungă de la Sellaronda Hero, unul dintre cele mai dificile maratoane din lume, am urcat cu ele pe asfalt celebrul pas Zoncolan din Dolomiţi, au fost de asemenea folosite în două ture lungi şi tehnice în Bucegi şi în zona Ciucaş şi în câteva ture mai mici, adunându-se peste 500 km şi vreo 12.000 m de diferenţă de nivel. Pot spune că au fost testate bine, cel montat pe spate fiind practic aproape uzat.

Prima impresie este dată de viteza mare de rulare, dată de profilul jos care asigură rezistenţă mică la înaintare. Pot spune că sunt cel puţin la fel de rapide ca şi mai celebrele Continental Race King sau Schwalbe Racing Ralph.

Odată ieşite de pe asfalt, anvelopele păstrează bine rezistenţa redusă la înaintare, fiind în largul lor pe drumuri de pământ. Datorită volumului mare, rulate la o presiune de 1.8 atm pentru greutatea mea de 85 kg, ele reusesc destul de bine să amortizeze micile obstacole de pe traseu.

Pe urcări, micile dar agresivele crampoane fac o treabă excelentă. Am avut aderenţă perfectă pe toate tipurile de teren pe care am fost, chiar şi la urcări la limită pe pante mai mari de 20%. Pietriş, pământ, iarbă, bolovani sau rădăcini, crampoanele multe şi mici se agaţă de ele fără probleme şi rar roata ajunge să derapeze în condiţiile unui traseu uscat. Stabilitatea se păstrează bine şi pe coborâri în condiţii uscate, trecând bine peste multe obstacole. Trecerea peste bolovani ascuţiţi nu a provocat nicio daună prin tăiere sau înţepare.

În viraje şi pe drumuri cu înclinaţie laterală crampoanele mari îşi fac treaba foarte bine şi totul rămâne controlabil pe teren uscat.

În cazul în care traseul este ud, situaţia nu mai este chiar aşa de bună. Pe noroi normal, de pădure, aderenţa rămâne acceptabilă şi derapajul minim, dar pe zone cu pietre sau rădăcini ude aderenţa se pierde aproape instantaneu. Anvelopa nu este oricum proiectată pentru teren ud dar părerea mea este că totuşi face faţă şi unei astfel de situaţii fără să pună probleme deosebite, cu condiţia să fie aleasă o linie care să evite suprafeţe lucioase şi ude.

Ca şi concluzie generală, recomand aceste anvelope celor care doresc să pună accentul pe viteză, în detrimentul aderenţei dar mai ales a durabilităţii. Sunt potrivite pentru a fi anvelope permanente pe biciclete de 29 sau 27.5 de XC, cu specificaţia că pe ud e nevoie de puţină atenţie. Se poate combina o Spotted Cat pe spate cu o anvelopă cu profil mai agresiv pe faţă pentru cei care vor mai multă siguranţă pe coborâri. Sunt oricum o alternativă bună şi ceva mai ieftină decât popularele modele Racing Ralph şi Race King pe care, după părerea mea, le depăşeşte un pic la capitolul aderenţă.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma