Sistemul tubeless, deja generalizat la MTB, există de ceva vreme și în lumea bicicletelor de șosea. Problema e că șoseaua e un domeniu foarte conservator al ciclismului, unde orice noutate este privită cu scepticism exagerat și în general respinsă, de multe ori fără argumente solide. Poate acesta e motivul pentru care nici până acum sistemul tubeless nu a devenit o opțiune populară printre șoseliști, lucru ajutat în mare parte și de lipsa de pe piață pentru multă vreme a roților și anvelopelor compatibile, chiar și azi existând o ofertă destul de limitată din acest punct de vedere.
Lucrurile au început să se schimbe însă în ultimii ani, când cercetările făcute de mai mulți producători de roți și de anvelope au concluzionat că soluția ”cât mai îngust și cât mai umflat = performanța maximă” nu e tocmai adevărată în lumea reală. Astfel, s-a dovedit că pe asfaltul imperfect pe care rulăm în mod normal, o anvelopă ceva mai lată și cu o presiune un pic scăzută opune o rezistență mai mică la înaintare, în mare parte datorită faptului că în loc să urce și să coboare toate micile denivelări, se mulează peste ele. De asemenea, o anvelopă mai lată are un contact mai mic cu asfaltul la aceiași presiune. Și astfel lumea și-a aminitit de sistemul tubeless, cea mai bună alegere pentru scăderea presiunii din roți fără a periclita siguranța. Mai multe informații găsiți în acest articol.
Trebuie amintit și subiectul greutate: mulți consideră că tubeless înseamnă mai ușor, dar dacă luăm în considerare faptul că anvelopele sunt mai grele cu 30-40 g decât cele clasice și e de preferat să fie folosit și lichid, se ajunge aproape de greutatea de 90-100 g a unei camere. Avantajul este însă că dispare frecarea cameră/anvelopă, care duce și ea la o mică pierdere de energie la rulare.
Primii atrași de ideea de tubeless pe cursieră sunt, în mod natural, MTB-iștii, care sunt deja familiari cu ideea. La fel s-a întâmplat și în cazul nostru. Știind deja de la MTB că jantele mai late, anvelopele cu volum mai mare și presiunea scăzută nu sunt un motiv de frică, am decis să testăm și noi sistemul tubeless pe cursieră, să vedem dacă face față sistemului clasic și, dacă e cazul, ce avantaje ne aduce.
Anvelopele Pro One sunt ceva mai grele decât cele normale, stratul de material care le face complet etanșe fiind mai greu (ele se pot folosi chiar și fără lichid pe roțile compatibile). Le-am cântărit și au 251, respectiv 260 g, greutatea oficială fiind de 255 g. Ele sunt din gama EVO a producătorului, gamă ce cuprinde produsele de top. Suprafața de rulare este din compusul Triple Star Compound, cel mai sofisticat și performant produs de Schwalbe, aceasta este fină, având pe lateral șanțuri speciale pentru a mări aderența în viraje și pentru a facilita eliminarea apei.
Testul a fost de lungă durată și a implicat folosirea anvelopelor în condiții cât mai variate, precum și câteva teste grele, inclusiv participarea la competiția King of Transfăgărășan dar și un cantonament de câteva zile pe pantele abrupte din insula Thassos.
O probă de foc a fost și la reîntoarcerea acasă, unde am plecat să atac în această configurație niște segmente plate de Strava pe care fusesem deja cu cursiera clasică și trăsesem la maxim. Astfel, rulând singur, pe un segment de 4 km am reușit să îmi îmbunătățesc timpul cu 18 secunde, cu o medie de 37.5 față de 35.8 cât reușisem înainte. Pe un alt segment de 6 km am reușit chiar o medie de 39. Chiar dacă aceste diferențe pot fi date de un vânt puțin mai avantajos sau o zi cu o formă mai bună, toate aceste cifre dovedesc clar că anvelopele tubeless Schwalbe Pro One la 6.5 bar se ridică cel puțin la nivelul anvelopelor de top anterioare pe care le folosisem la 7.5-8 bar cu cameră.
Foto: Radu Cristi
Ultima probă a fost cea a competiției: King of Transfăgărășan, concurs desfășurat pe distanța de 42 km, între hotelul Valea cu Pești de pe malul lacului Vidraru și intrarea sudică în tunelul de la Bâlea Lac. Sincer am avut emoții și îndoieli dacă voi face față bicicletelor clasice, cu roți aero și anvelope înguste, mai ales că șoseaua nu e tocmai specialitatea mea. Știam doar că asfaltul destul de prost pe alocuri va fi oarecum în avantajul meu. Îngrijorarea mea a fost nefondată, am plecat de la start în fruntea plutonului și m-am ținut de acesta fără probleme până la finalul primilor 22 km valonați de pe malul lacului, făcând față fără emoții la orice sprint ce s-a dat. Aș spune chiar că în condițiile de efort maxim în competiție confortul oferit de trecerea lină peste obstacole și gropi a fost foarte util, alți concurenți fiind vizibil afectați de zonele cu asfalt spart. Pe ultima jumătate, în urcare, la greutatea mea destul de mare nu am reușit să fac față grupului fruntaș dar am urcat bine în ritmul meu și am terminat pe locul 12, cu 2:01 h, la sub 15 minute de câștigător. Cu siguranță am fost ajutat de anvelope. Nu mică mi-a fost mirarea să găsesc sus încă un concurent tot cu Schwalbe Pro One montate tubeless pe o cursieră pe disc, ce reușise un timp și mai bun decât al meu! Simfonia adevărată a fost însă coborârea, în viteză maximă și cu traficul închis, abordând fiecare viraj pe trasa ideală. Este prima dată când pot să spun că nu mi-au obosit mâinile de la vibrații, mai ales că asfaltul pe sud e foarte aspru. Anvelopele au făcut minuni în absorbția acestora!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…