Sprint Apolon Pro 29er (2015)

Spint Apolon a trecut prin mai multe modificări pentru sezonul 2015, însă cea mai importantă dintre toate este greutate: a pierdut aproape 1 kg și a câștigat componente mai bune la capitoul echipare. Totodată, trebuie remarcat și faptul că a existat și o creștere de preț, însă raportată la modificări, o pot numi nesemnificativă: 100 de lei.

Modelul de față este puternic înrudit cu versiunea cu roți de 27.5 inch, deoarece împart aceleași componente dar și un cadru similar. Cu toate acestea, modelul 27.5 are o greutate doar cu 140 de grame mai mică decât versiunea 29er, iar prețul este identic. Așadar, ce oferă în plus noul Apolon Pro 29er?

Cadru/Pe traseu

Este mai mult decât evident că diferența dintre cele două roți se va face remarcată pe traseu. 27.5 este varianta mai manevrabilă, pe când 29er-ul, este versiunea mai stabilă. Direcția Apolonui 29er este mai greoaie, nu este la fel de agilă și mizează mai mult pe plimbări recreaționale decât pe abordarea unor trasee rapide. Diferența se observă deci la geometria celor două biciclete, iar persoanele mai înalte care caută sportivitate la modelul 29er, vor fi nevoiți să apeleze la versiunea cu roți mai mici.

Accelerația pe Apolon 29er este de asemenea mai lentă datorită roților cu 300 de grame mai grele, roțile fiind un capitol decisiv când vine vorba de a înainta rapid. Un lucru este cert: cu cât mai ușoare, cu atât mai rapid accelerezi, iar o valoare acceptabilă este de 4.5 kg. Roțile lui Apolon cântăresc împreună 5.46 kg, în mare parte datorită butucilor grei dar și a anvelopelor. Așadar, chiar dacă poziția la deal este bună, va trebui să tragi de tine ca să poți ține pasul cu ceilalți. În acest sens, Sprint a montat pe bicicletă o pipă cu o lungime de 90mm cu rise zero, ceea ce este de apreciat, căci în acest segment majoritatea producătorilor optează pentru o pipă cu rise mare, ridicând ghidonul prea mult. La coborâre bicicleta este susținută de ghidonul de 680mm, care este suficient, dar nu reprezintă varianta cea mai bună. Unul de 700mm ar fi fost și mai potrivit pentru această bicicletă. Chiar dacă diferențele acestea par mici pe hârtie, în realitate ele se traduc prin performanțe diferite. Asemenea utilizării unei pipe de 60 și uneia de 100mm, diferențele dintre cele două fiind uriașe.

Cadrul este la fel de bine finisat ca și în cazul versiunii 27.5, urechile sunt scobite prin interior dar sunt frumos unduite, inspirate parcă de la producătorii premium. Prinderea pentru etrierul de frână se află direct pe chain stay, o altă specificație pe care o întâlnim în general pe bicicletele mai scumpe. Avantajul oferit de această poziționare se referă la o rigiditate mai mare a etrierului și a stresului mai mic asupra cadrului. Ideea nu este însă nouă, fiind disponibilă la Scott încă din 2009.

Două prinderi de bidon sunt la bord, cablurile sunt trase prin exteriorul cadrului, iar vopseaua este mată, varianta mai puțin spectaculoasă atunci când vine vorba de aspectul unei biciclete. Sau la fel de bine, poate rămâne o discuție subiectivă.

Rigiditatea este mai mică decât în cazul versiunii 27.5, probabil din cauza lungimii mai mari a cadrului. Aceasta are 97 Nm/grad, încadrându-se în media clasei, însă din acest punct de vedere Apolon 27.5 rămâne mai degrabă recomandabil persoanelor de peste 100 kg decât modelul de față. Bine de știu că măsurarea rigidității cadrului nu înseamnă că o persoană mai grea îl va rupe, ci că sub respectiva persoană, cadrul va flexa mai mult, în special pe urcările în forță, la schimbarea direcției sau în viraje.

Echipare

Dacă deja ai citit testul cu modelul 27.5, vei afla că echiparea este una entry-level, cât se poate de centă raportată la cost. Nu putem vorbi despre piese de competiție, însă în mod normal, pentru că Shimano domină echiparea acestei biciclete, ar trebui să ne așteptăm la o durată de viață mai mare.

Furca Suntour XCM oferă o cursă de 100mm, o comandă de Lock-out și reprize de amortizare nu foarte impresionante. De fapt, de fiecare dată am recomandat modelul plasat cu o treaptă mai sus, XCR, care se descurcă mult mai bine decât XCM și tot din acest motiv nu înțeleg de ce Suntour nu poate trece cartușul de la XCR pe noile XCM-uri. Curios este într-adevăr că furca XCM de pe 29er este o idee mai ușoară decât cea de pe 27.5, în condițiile în care gâtul furcii este similar.

Transmisia 3×9 este suficientă pentru păduri și trasee recreaționale pe munte, chiar și competiții pe teren plat. Angrenajul provine de la Suntour, modelul XCM, relativ greu și cu foile demontabile. Un angrenaj din gama Shimano ar fi schimbat și mai mult povestea acestei biciclete, nu doar pentru că vorbim despre un alt brand, dar pentru că ar mai fi contribuit la reducerea greutății. Atenție, pentru unii dintre voi brațele de 170mm ar putea fi relativ scurte, căci persoanele mai înalte vor prefera mai degrabă brațele cu o lungime de 175mm. Manetele de schimbător sunt Shimano Altus, fără funcția de 2-way-release, ambele conectate la un schimbător de foi Altus și un schimbător de pinioane Shimano Deore, atenție, non-shadow.

Roțile rămân vechea meteahnă a acestei biciclete. Chiar dacă butucii sunt pe coroane și bile, sunt grei, iar alături de celelalte componente pun pe cântar mai bine de 5.4 kg, o valoare foarte mare.

Frânele provin pentru noul sezon de la Shimano și oferă performanțe decente, deși personal, aș fi preferat Avid DB1 de pe modelul anterior. Oferă o forță de frânare mai consistentă și fac față mai bine coborârilor lungi decât cele de față. Discul de 180mm instalat pe roata de față este cât se poate de binevenit.

Concluzie

Într-adevăr, pe Apolon 29er nu ai același flow ca pe modelul 27.5, însă față de versiunea anului anterior schimbarea este mare. Iar prețul reprezintă una din atracțiile principale. Este la fel de stabilă, lipsindu-i agilitatea și pare în continuare o variantă solidă. Pe potecile de pădure sau pe drumurile lejere de munte se va simți bine, asemenea ție, căci nu vei fi niciodată nevoit să duci această bicicletă la limită. Nu de alta, dar când bicicleta n-o cere, parcă nici din tine nu vine flama.

Date relevante

Greutate totală: 14.58 kg
Greutate cadru: 2.020 grame
Greutate roți*: 5.463 grame
Greutate furcă: 2.821 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj: 1.250 grame cu BB
Rigiditate headtube: 97 Nm/grad
STW**: 48.1 Nm/grad/kg

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Recreațional, Cross Country
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 6/10

Galerie foto:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Devron Riddle H5.9

    ceva mai ieftin , furca mai buna , pinioane mai bune , manete (discutabil) , frane mult mai bune . si mai multi bani in buzunar .

    bun review insa se stie demult , 29er pentru teren drept/urca/usor coborat iar 26/27.5 pentru mai multa distractie in curbe exagerate si la coborare .

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma