Odată cu introducerea noului sistem de prindere a roţilor thru-axle vechiul QR de 5mm a devenit din ce în ce mai rar folosit. Din păcate sistemele de prindere a remorcilor de bicicletă au rămas puţin în urmă întrucât acestea încă sunt făcute să fie compatibile cu clasicul QR. Pe de o parte este de înţeles întrucât când pleci la drum cu bicicleta şi cu o remorcă de bagaje în general foloseşti o bicicletă mai entry level care foloseşte o prindere QR clasică a roţii spate.
Ce faci totuşi dacă vrei să pleci într-o tură de cicloturism cu bagaje însă pe o bicicletă performantă full suspension, poate chiar din carbon, dar care foloseşte prinderi thru-axle de 15mm pe faţă şi 12 pe spate. Nu vei putea folosi remorca întrucât sistemul de prindere al acesteia nu este compatibil cu noile thru-axle.
Din fericire industria se adaptează, iar în SUA există The Robert Axle Project care şi-a asumat rolul de deschizător de drumuri în această privinţă. Compania este mică, în familie am putea spune, însă cei care o alcătuiesc sunt pasionaţi de plimbări pe bicicletă şi nu doar de concursuri sau antrenamente. Au sesizat problema pe care o ridică noua generaţie de biciclete aşa că au proiectat o serie de axuri spate thru-axle 12mm compatibile cu mai multe sisteme de prindere a remorcilor.
Axul vine la pachet cu mai multe şaibe, în funcţie de modelul pe care-l alegi. Acestea sunt necesare întrucât pe partea cu filetul, cea cu lanţul bicicletei, trebuie să te asiguri că axul înfiletat nu depăşeşte suprafaţa cadrului sau este chiar puţin în interior. Dacă o depăşeşte trebuie să adaugi aceste şaibe. Motivul este faptul că strângerea capătului trebuie să se facă direct pe cadru sau pe aceste şaibe pentru ca strângerea să fie maximă.
Partea mai puţin plăcută a sistemului pe care a trebuit să-l comandăm noi este că a venit fără capetele finale, cele pe care se fixează efectiv oiştea remorcii, întrucât The Robert Axle Project produce exclusiv axul şi sistemul de fixare al acestuia, nu şi sistemul de fixare al remorcii. Este mai puţin convenabil pentru că trebuie să comanzi separat şi aceste capete. Noi le-am găsit în România la Remorcabicicleta.ro la preţul de 65 lei perechea.
Apoi mai trebuie făcută o mică investiţie în nişte şaibe suplimentare. Întrucât rămâne un spaţiu liber între ax şi capetele cumpărate din România, care nu se înşurubează până la capăt, golul acela trebuie umplut cu şaibe pentru ca fixarea să fie perfectă. Altfel există pericolul îndoirii axului. Apoi ar mai fi o temere. Folosind acest ax prinderea remorcii se face undeva la 4-5 cm distanţă de cadru, pe ambele părţi. Se formează astfel o pârghie destul de mare zicem noi, care acţionează asupra rigidităţii axului. Dacă cumva depăşeşti greutatea de transport acceptată pe remorcă sau dacă mergi prea repede pe un drum prea denivelat nu este exclus ca axul să se îndoaie. Până acum la noi nu s-a întâmplat însă am fost atenţi la acest aspect.
Rezultă un preţ total de aproape 400 lei. La prima vedere pare destul de mult pentru un simplu ax de bicicletă însă faptul că plăteşti o singură dată şi poţi folosi acum inclusiv bicicleta full suspension spre exemplu cu prindere 12mm ne face să considerăm că investiţia merită făcută la un moment dat în timp.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…