Nu foarte des se întâmplă să testăm o bicicletă de la o marcă cu totul nouă pentru noi, iar atunci când primim una suntem destul de curioși. Shockblaze este un brand recent introdus în România de cei de la Sprint Bike iar noi am primit pentru test modelul R6 29, cu un raport echipare/calitate/preț ce nouă ni se pare foarte bun.
Shockblaze este o marcă înființată în Italia în 1995 dar care face parte acum din grupul MaxEurope, cu sediul în Plovdiv, Bulgaria, unde facilitățile de producție se întind pe 40.000 m2 iar capacitatea de producție este de 400.000 biciclete pe an, distribuite în 20 de țări. Shockblaze este marca de top a grupului iar inginerii încearcă să obțină pentru fiecare model cele mai bune performanțe posibile în gama respectivă de preț.
Cadru/Pe traseu
Am putea spune că R6 este un MTB hardtail clasic, cu o geometrie corectă pentru XC, cu un unghi al furcii de 71 de grade care asigură atât stabilitatea cât și manevrabilitatea necesare în această disciplină.
Ce surprinde în mod plăcut este calitatea execuției și faptul că la această gamă de preț ni se oferă nu doar un headtube conic care crește rigiditatea zonei frontale ci și cabluri rutate intern, lucru destul de rar la bicicletele mai economice ca preț. Vopseaua are un aspect mat plăcut iar bicicleta este, după cum se vede din imagini, genul acela asortat, unde șaua și roțile au aceiași temă de culoare cu cadrul, un lucru care oricât ai fi de materialist nu are cum să nu îți facă plăcere.
Dacă vorbim despre cifre, cadrul în mărimea L are o greutate de 2100 g, corectă pentru categoria sa. Rigiditatea măsurată este însă extrem de bună, de 118.1 Nm/grad, valoare întâlnită mai des la modelele de top sau chiar din carbon. Rezultă un raport STW (stiffness to weight) de 56.2, surprinzător de bun! Toate aceste valori ne fac să recomandăm bicicleta cu încredere și pentru persoanele mai masive.
Pe traseu bicicleta se comportă corespunzător clasei din care face parte. Poziția este semi-sportivă, bicicleta venind cu o pipă destul de scurtă de 90 mm și cu înclinație negativă, pe ea fiind montat un ghidon lat de 720 mm. Rezultatul este un comportament stabil pe teren tehnic și o manevrabilitate foarte bună, după tendințele moderne. Susținută de furca pe aer care trece bine inclusiv peste obstacolele mici și dese dar și de anvelopele destul de rapide Schwalbe Smart Sam viteza de deplasare pe drum forestier este foarte bună.
Echiparea
Per total echiparea surprinde plăcut la acest preț. Pentru început, transmisia oferită este de tipul 3×9, cu deraior spate și manete Alivio și deraior față Acera. Cel puțin deraiorul spate merge impecabil, schimbările se fac fără efort și precis. Ce diferă față de clasele superioare este viteza de schimbare a pinioanelor, dar oricum Alivio a primit în ultimii ani tehnologii venite din clasele superioare care fac ca transmisia să fie aptă chiar și pentru competiții la nivel de amatori. Ca angrenaj avem un model Shimano pe butuc Octalink, de preferat clasicului monobloc pătrat datorită unei rigidități mai bune. Ar fi fost frumos un model cu rulmenți exteriori Hollowtech II dar înțelegem că ar fi depășit gama de preț. Foile 40/32/22 împreună cu pinioanele pe casetă 11-34 oferă rapoarte suficiente pentru orice fel de utilizare la nivel de amatori.
Frânele pe disc hidraulice provin de la Shimano, oferind binecunoscuta calitate a producătorului. Împreună cu discurile Centerlock de 160 mm oferă o frânare promptă și adecvată și după cum ne-au obișnuit deja, acest lucru va rămâne neschimbat pentru mulți ani datorită fiabilității bune a sistemului.
Furca SR Suntour XCR 32 de 100 mm ne-a surprins foarte plăcut. Este un model pe aer cu blocaj pe ghidon. Odată reglată trece bine peste obstacolele uzuale, inclusiv peste infamele urme de tractor uscate unde mi s-a părut că s-a comportat senzațional. Blocajul de pe ghidon este complet și prompt și transformă rapid bicicleta într-una foarte rigidă pe bucățile asfaltate sau pe urcările grele. Greutatea de 2.421 g a furcii este însă mare, dar vorbim totuși de un model din gama inferioară.
Roțile sunt construite din componente de calitate bună, jantele Mach1 ER-20 cu grafică personalizată fiind montate pe butuci de proveniență Shimano, cunoscuți pentru rularea bună și pentru service-ul ușor. Anvelopele montate sunt Schwalbe Smart Sam din gama Active Line, model din gama inferioară dar cu un profil polivalent foarte apreciat și produse la normele de calitate Schwalbe. Deși cântăresc cu totul 5.14 kg, roțile rulează decent, în mare parte fiind de ajutor și profilul Smart Sam care pe offroad are o aderență decentă iar pe asfalt o rezistență la rulare foarte mică. Părerea mea e că o mare parte din greutate dispare odată cu montarea unor anvelope pliabile de top, lucru pe care probabil îl va face aproape orice cumpărător la un moment dat, dinamica bicicletei fiind astfel mult îmbunătățită.
Ghidonul de 720 mm și pipa de 90 mm ne-au surprins în mod plăcut oferind un cockpit modern, stabil și confortabil. Tija de șa este de 31.6 mm producție proprie iar pe ea este montată o șa Selle Royal asortată cu bicicleta care mi s-a părut destul de confortabilă, deși cam masivă, probabil va fi apreciată de cicliștii începători. Au surpins plăcut și manșoanele din spumă cu formă anatomică, deosebit de confortabile și rar întâlnite în echipările originale.
Concluzie
Cu o greutate de 14.2 kg, o geometrie clasică și o echipare foarte avantajoasă la prețul ei, Shockblaze R6 este o bicicletă de XC pentru amatori foarte arătoasă și care oferă tot ce este nevoie pentru ture de relaxare prin natură dar și pentru participarea ca amator la competiții ușoare fără să fie nevoie de modificări consistente. Ne-am fi dorit în plus ca de obicei niște anvelope mai ușoare, rulmenți exteriori la angrenaj, dar suntem conștienți că oricum echiparea este mult peste ce se găsește în mod uzual la acest preț. Cine dorește o bicicletă frumoasă, cu performanțe decente și la un preț bun are în R6 un candidat important pentru viitoarea achiziție!
Date relevante
Greutate totală: 14.2 kg
Greutate cadru: 2.100 grame
Greutate roți*: 5.140 grame
Greutate furcă: 2.421 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 90 mm
Greutate angrenaj: 910 grame
Rigiditate headtube: 118.1 Nm/grad
STW**: 56,2
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
La deal: 6/10
La vale: 6/10
Galerie foto
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…