Shimano Ultegra R8050 Di2 (2018) Partea I – Funcționarea sistemului

Sistemul de transmisie electronic Di2 de la Shimano împlinește aproape 10 ani de când a fost lansat pe piață, în 2009, în versiunea Dura-Ace, după care în 2011 a urmat și versiunea mai accesibilă Ultegra testată pe scurt și de noi. Nu este deci în niciun caz o noutate pe piață, majoritatea iubitorilor de ciclism fiind deja familiarizați cu existența acestuia, dar foarte puțini reușind cu adevărat să ajungă să testeze unul pentru a putea să își dea seama singuri de avantajele acestuia.

Toți acești ani nu au trecut însă degeaba peste Di2. Nu numai că a apărut un sistem inovator pentru MTB, momentan singurul pe piață, dar o parte din inovațiile acestuia care s-au bucurat de un real succes au fost implementate și grupurilor de șosea. De asemenea, apariția pe scară largă a computerelor de bicicletă smart și a telefoanelor cu conectivitate au adus la rândul lor îmbunătățiri funcționale care fac ca azi Di2 să fie un sistem cu mult mai capabil decât era acum aproape 10 ani, la lansare.

Am primit la test ultima versiune a grupului de componente Shimano Ultegra R8050 Di2, alături de care a venit și modului Wireless care aduce multe facilități în plus întregului sistem. Într-o serie de articole dorim să vă împărtășim ceea ce am descoperit și noi că înseamnă azi Di2 Road și să vă convingem că, deși achiziția acestor componente este destul de costisitoare, merită investiția.

Într-o primă fază, Di2 a însemnat un concept foarte simplu: cablurile mecanice trase de manete ce acționau schimbătoarele au fost înlocuite cu motorașe puternice și precise pas cu pas comandate prin cabluri electrice de la butoanele aflate pe manete. Adio cabluri blocate sau întinse, adio schimbări imprecise, totul se desfășoară absolut impecabil, iar schimbătorul față are singur grijă să nu frece lanțul de el! Acest lucru a rămas valabil și neschimbat până azi!

Manetele sunt centrul sistemului și au păstrat de-a lungul anilor aceleași două padele de schimbare a vitezelor, aflate în spatele manetei de frână. Acționarea acestora necesită un minim de efort iar un click suficient de ferm indică faptul că s-a preluat comanda. Forma padelelor este bine gândită și sunt ușor de găsit inclusiv cu mănuși destul de groase. Odată urcat pe bicicletă, este doar o chestiune de minute până la acomodarea totală cu sistemul. Manetele au o formă nouă, mai ergonomică, fiind subțiri și extraordinar de comode, cel puțin în varianta mecanică testată de noi (există și varianta hidraulică pentru frâne pe disc).

Dacă la manetele mecanice, în funcție de performanța acestora, la o apăsare se puteau schimba mai multe pinioane, la Di2 acest lucru este configurabil total! Putem alege să schimbăm un singur pinion sau să ținem padela apăsată și să se schimbe mai multe pinioane. Putem alege noi numărul acestora sau să alegem să nu existe o limită, să schimbe până la capăt! Este de precizat că sistemul este blocat, astfel că nu se poate folosi foaia mică cu cele mai mici 2 pinioane, pentru protecția transmisiei!

Noutatea principală este însă introducerea a două noi butoane amplasate în zona superioară a manetei, unde se ajunge foarte ușor cu degetul mare din orice poziție, câte un buton pe fiecare manetă. Aceste butoane au apărut ceva mai repede pe manetele Dura-Ace iar acum le regăsim și pe cele Ultegra.

Partea fascinantă a lucrurilor însă de-abia începe… Avem practic 6 butoane, câte 3 pe fiecare manetă. În afară de acestea, se pot instala încă două butoane suplimentare, denumite ”sprinter switch”, care se pot pune sub ghidolină, în orice poziție consideră utilizatorul că ar fi necesare: în drop-uri pentru cei ce fac multe sprinturi sau în zona superioară pentru cei ce fac multe cățărări și țin mâinile des sus pe ghidon. Asta aduce numărul de butoane la 8! Practic la Ultegra R8050, fiecare dintre butoane e configurabil! Asta înseamnă că nu suntem blocați în modul de funcționare clasic, putem să facem sistemul să funcționeze după cum dorim! Putem inversa padelele de urcare/coborâre, putem muta foile în dreapta și pinioanele în stânga, putem folosi padelele de jos pentru pinioane și cele de sus pentru foi… imaginația e limita, iar butoanele suplimentare măresc gama de posibilități enorm!

Lucrurile sunt însă chiar mai complexe! Noul Di2 nu comandă doar schimbătoarele, ci poate transmite comenzi și prin protocoalele ANT+ sau BTLE! Astfel, putem aloca unui buton un canal radio pe care să-l folosim pentru a controla un dispozitiv extern, cum ar fi ciclocomputerul. Putem acum să schimbăm paginile sau să dăm comenzi computerului folosind butoanele nefolosite de pe manete! Mai mult, fiecare canal (respectiv buton) transmite trei comenzi diferite pentru apăsare normală, lungă și dublă ceea ce triplează automat numărul de acțiuni ce pot fi configurate!

Credeți că lucrurile se termină aici? Nici vorbă! După cum am precizat mai sus, noul Di2 Road preia tehnologii de la cel de MTB, respectiv modurile de funcționare sincronizată și semi-sincronizată! Astfel, sistemul Di2 poate fi programat să schimbe automat 1-2 pinioane la schimbarea foii – modul semi-sincronizat, dar și să schimbe singur foaia astfel că utilizatorul mai folosește doar două butoane pentru a schimba treptele în sus și în jos! Acest ultim mod sincronizat face ca doar două butoane să mai fie folosite pentru schimbarea vitezelor! Astfel, putem de exemplu să configurăm ca vitezele să fie schimbate în jos de la maneta stângă și în sus de la cea dreaptă (sau invers, evident), folosind o padelă sau oricare dintre padele. Iar butoanele suplimentare sunt ideale pentru controlul computerului!

Modurile de funcționare sunt complet reglabile de utilizator, adică putem noi să decidem ce și cum se schimbă, pe ce pinioane sau câte. Mai mult, toate se pot configura direct de pe smartphone chiar și la o pauză de cafea la mijlocul traseului! Totul este asistat grafic intuitiv de aplicația ETUBE, care ne oferă inclusiv rapoartele de transmisie pentru fiecare combinație de foaie/pinion și ne sugerează din start cele mai bune alegeri!

Nu am terminat! Sistemul Di2 poate funcționa în 3 variante: modul N – Normal și variantele S1 și S2, ultimele fiind configurabile de utilizator, de obicei una fiind semi-sincronizată și una sincronizată, dar nu neapărat! Iar toate aceste 3 moduri pot fi schimbate în timpul pedalatului prin simpla apăsare dublă a butonului de pe Joncțiunea A, poziționată după caz sub pipă sau în locul unui dop de ghidon – la noi este în ultima versiune!

Posibilitatea de a comunica prin protocoalele ANT+ și BTLE deschide noi posibilități: Di2 poate fi folosit împreună cu un computer compatibil, cum ar fi modelele Garmin! Noi folosim un Edge 520. După cum precizam mai sus, butoanele de pe manete pot fi folosite pentru controlul funcțiilor computerului fără să mai luăm mâna de pe ghidon, lucru care mărește mult securitatea în mers (eu cel puțin am fost gata să mă accidentez de multe ori în timp ce butonam Garminul). Dar există și o serie de informații ce pot fi afișate pe computer, cum este raportul de transmisie curent (foaia, pinionul) – sub formă text sau sub o formă foarte intuitivă grafică, starea bateriei Di2… Computerul oferă și notificări de la sistemul Di2: ne informează sub formă de alertă dacă bateria e pe cale să se termine, ne informează acustic și vizual în modul sincronizat când urmează să fie schimbată foaia.

Un alt avantaj interesant la Di2 este că, deși teoretic nu se dereglează, în cazul în care simțim nevoia de mici reglaje ale schimbătoarelor, acestea pot fi reglate chiar din mers, fie cu ajutorul butoanelor de pe manete, fie cu ajutorul celor de pe computer. Astfel, putem deplasa fin schimbătoarele în ambele direcții pentru reglaje de precizie pentru a compensa o eventuală uzură sau o deformare a urechii schimbătorului.

Deoarece sunt subiecte extrem de complexe, am decis să descriem în articole/video separate configurarea sistemului cu aplicația de smartphone ETUBE și funcționarea împreună cu un computer Garmin.

COMPONENTELE NON-ELECTRONICE

Angrenajul are un aspect deosebit inspirat de modelul de top Dura-Ace, folosește tehnologia Hollowtech cu brațe din aluminiu goale pe interior iar noi am montat varianta semi-compactă 52/36 care considerăm că e cea mai potivită pentru cicliștii medii ce doresc să meargă atât pe plat cât și la munte. Greutatea de doar 690 g în versiunea testată de noi (fără cupele de rulmenți) îl face unul dintre cele mai ușoare angrenaje de aluminiu de pe piață, cu doar câteva zeci de grame mai greu decât modelul de top Dura-Ace.

Pinioanele folosite sunt varianta 11-32 și oferă rapoarte suficiente chiar și pe cele mai lungi și dificile urcări. Pinioanele Ultegra oferă o greutate remarcabilă de doar 292 g și reprezintă cel mai bun raport calitate preț, deoarece modelul Dura-Ace, mult mai ușor și cu pinioane din titan în componență, dar cu un preț mult mai prohibitiv pentru amatori.

Frânele sunt excelente, de încredere și au un aspect foarte frumos, aerodinamic. Am testat atât frânele 105 cât și cele Dura-Ace și pot spune că Ultegra se așează perfect între ele ca performanță, dar la o diferență destul de mică, deoarece începând cu 105 putem spune că frânele Shimano de șosea sunt gata să facă față oricăror exigențe, diferențele marginale fiind de greutate. În concluzie frânele Ultegra sunt de încredere iar împreună cu manetele grupului și cu un set de cabluri și cămăși de calitate superioară oferă reactivitate și forță pe orice pantă folosind chiar și un singur deget pentru acționare. Saboții originali par însă cam duri și zgomotoși în anumite condiții. Greutatea lor e de 360 g pentru un set, cu doar 36 g mai grele decât modelul de top Dura-Ace.

CONCLUZIE

Grupul Ultegra Di2 este în mod garantat visul aproape oricărui ciclist, exceptând poate câțiva care sunt foarte obsedați de greutate pentru care probabil Dura-Ace e o alegere mai bună. Funcțional, singurul cuvânt potrivit este ”ireproșabil”. Precizia și rapiditatea schimbărilor de trepte cu sistemul Di2 este pur și simplu de neegalat. Inclusiv în modul sincronizat, schimbarea foii în sus se face aproape imperceptibil, doar la schimbarea în jos existând o mică sincopă la tracțiune de mai puțin de o secundă până când lanțul ajunge în poziția finală.

Din punct de vedere ergonomic și funcțional, cu toate posibilitățile de configurare, nu doar că fiecare își va găsi cu siguranță combinația de vis, dar aș putea spune chiar că vor fi foarte puțini care vor folosi întreaga gamă de posibilități de personalizare disponibile.

Sfatul nostru final: dacă ești iubitor de ciclism și de tehnologie, poate ar trebui să testezi grupul Ultegra Di2 R8050 numai dacă știi că vei putea să-l și achiziționezi, altfel riști să rămâi cu o depresie profundă sau să spargi pe ascuns pușculița familiei! Asigură-te că fondurile sunt suficiente înainte de a-ți satisface această curiozitate!

În cazul în care doriți să vă montați un grup Di2 pe bicicletă sfatul nostru e să consultați un specialist deoarece există multe piese, în foarte multe variante, fiind bine să vă informați corect despre ceea ce aveți nevoie. Idealul și recomandarea noastră este însă dacă vă decideți să cumpărați o cursieră nouă în gama de preț superioară să alegeți de la început echiparea Di2 deoarece este cel mai avantajos mod de a intra în posesia unui grup electronic, gata configurat și cu piesele potrivite montate, diferența de preț față de echipările mecanice fiind mult mai mică la bicicletele noi decât e dacă se achiziționează grupul separat.

Preț: între 1200-1400 euro pentru grupul complet, în funcție de variantă

Importator în România: RomEuroTrade, piesele fiind disponibile la toți distribuitorii Shimano

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma