Sistemul de transmisie electronic Di2 de la Shimano împlinește aproape 10 ani de când a fost lansat pe piață, în 2009, în versiunea Dura-Ace, după care în 2011 a urmat și versiunea mai accesibilă Ultegra testată pe scurt și de noi. Nu este deci în niciun caz o noutate pe piață, majoritatea iubitorilor de ciclism fiind deja familiarizați cu existența acestuia, dar foarte puțini reușind cu adevărat să ajungă să testeze unul pentru a putea să își dea seama singuri de avantajele acestuia.
Toți acești ani nu au trecut însă degeaba peste Di2. Nu numai că a apărut un sistem inovator pentru MTB, momentan singurul pe piață, dar o parte din inovațiile acestuia care s-au bucurat de un real succes au fost implementate și grupurilor de șosea. De asemenea, apariția pe scară largă a computerelor de bicicletă smart și a telefoanelor cu conectivitate au adus la rândul lor îmbunătățiri funcționale care fac ca azi Di2 să fie un sistem cu mult mai capabil decât era acum aproape 10 ani, la lansare.
Am primit la test ultima versiune a grupului de componente Shimano Ultegra R8050 Di2, alături de care a venit și modului Wireless care aduce multe facilități în plus întregului sistem. Într-o serie de articole dorim să vă împărtășim ceea ce am descoperit și noi că înseamnă azi Di2 Road și să vă convingem că, deși achiziția acestor componente este destul de costisitoare, merită investiția.
Într-o primă fază, Di2 a însemnat un concept foarte simplu: cablurile mecanice trase de manete ce acționau schimbătoarele au fost înlocuite cu motorașe puternice și precise pas cu pas comandate prin cabluri electrice de la butoanele aflate pe manete. Adio cabluri blocate sau întinse, adio schimbări imprecise, totul se desfășoară absolut impecabil, iar schimbătorul față are singur grijă să nu frece lanțul de el! Acest lucru a rămas valabil și neschimbat până azi!
Dacă la manetele mecanice, în funcție de performanța acestora, la o apăsare se puteau schimba mai multe pinioane, la Di2 acest lucru este configurabil total! Putem alege să schimbăm un singur pinion sau să ținem padela apăsată și să se schimbe mai multe pinioane. Putem alege noi numărul acestora sau să alegem să nu existe o limită, să schimbe până la capăt! Este de precizat că sistemul este blocat, astfel că nu se poate folosi foaia mică cu cele mai mici 2 pinioane, pentru protecția transmisiei!
Noutatea principală este însă introducerea a două noi butoane amplasate în zona superioară a manetei, unde se ajunge foarte ușor cu degetul mare din orice poziție, câte un buton pe fiecare manetă. Aceste butoane au apărut ceva mai repede pe manetele Dura-Ace iar acum le regăsim și pe cele Ultegra.
Partea fascinantă a lucrurilor însă de-abia începe… Avem practic 6 butoane, câte 3 pe fiecare manetă. În afară de acestea, se pot instala încă două butoane suplimentare, denumite ”sprinter switch”, care se pot pune sub ghidolină, în orice poziție consideră utilizatorul că ar fi necesare: în drop-uri pentru cei ce fac multe sprinturi sau în zona superioară pentru cei ce fac multe cățărări și țin mâinile des sus pe ghidon. Asta aduce numărul de butoane la 8! Practic la Ultegra R8050, fiecare dintre butoane e configurabil! Asta înseamnă că nu suntem blocați în modul de funcționare clasic, putem să facem sistemul să funcționeze după cum dorim! Putem inversa padelele de urcare/coborâre, putem muta foile în dreapta și pinioanele în stânga, putem folosi padelele de jos pentru pinioane și cele de sus pentru foi… imaginația e limita, iar butoanele suplimentare măresc gama de posibilități enorm!
Modurile de funcționare sunt complet reglabile de utilizator, adică putem noi să decidem ce și cum se schimbă, pe ce pinioane sau câte. Mai mult, toate se pot configura direct de pe smartphone chiar și la o pauză de cafea la mijlocul traseului! Totul este asistat grafic intuitiv de aplicația ETUBE, care ne oferă inclusiv rapoartele de transmisie pentru fiecare combinație de foaie/pinion și ne sugerează din start cele mai bune alegeri!
Posibilitatea de a comunica prin protocoalele ANT+ și BTLE deschide noi posibilități: Di2 poate fi folosit împreună cu un computer compatibil, cum ar fi modelele Garmin! Noi folosim un Edge 520. După cum precizam mai sus, butoanele de pe manete pot fi folosite pentru controlul funcțiilor computerului fără să mai luăm mâna de pe ghidon, lucru care mărește mult securitatea în mers (eu cel puțin am fost gata să mă accidentez de multe ori în timp ce butonam Garminul). Dar există și o serie de informații ce pot fi afișate pe computer, cum este raportul de transmisie curent (foaia, pinionul) – sub formă text sau sub o formă foarte intuitivă grafică, starea bateriei Di2… Computerul oferă și notificări de la sistemul Di2: ne informează sub formă de alertă dacă bateria e pe cale să se termine, ne informează acustic și vizual în modul sincronizat când urmează să fie schimbată foaia.
Un alt avantaj interesant la Di2 este că, deși teoretic nu se dereglează, în cazul în care simțim nevoia de mici reglaje ale schimbătoarelor, acestea pot fi reglate chiar din mers, fie cu ajutorul butoanelor de pe manete, fie cu ajutorul celor de pe computer. Astfel, putem deplasa fin schimbătoarele în ambele direcții pentru reglaje de precizie pentru a compensa o eventuală uzură sau o deformare a urechii schimbătorului.
Deoarece sunt subiecte extrem de complexe, am decis să descriem în articole/video separate configurarea sistemului cu aplicația de smartphone ETUBE și funcționarea împreună cu un computer Garmin.
COMPONENTELE NON-ELECTRONICE
CONCLUZIE
Grupul Ultegra Di2 este în mod garantat visul aproape oricărui ciclist, exceptând poate câțiva care sunt foarte obsedați de greutate pentru care probabil Dura-Ace e o alegere mai bună. Funcțional, singurul cuvânt potrivit este ”ireproșabil”. Precizia și rapiditatea schimbărilor de trepte cu sistemul Di2 este pur și simplu de neegalat. Inclusiv în modul sincronizat, schimbarea foii în sus se face aproape imperceptibil, doar la schimbarea în jos existând o mică sincopă la tracțiune de mai puțin de o secundă până când lanțul ajunge în poziția finală.
Din punct de vedere ergonomic și funcțional, cu toate posibilitățile de configurare, nu doar că fiecare își va găsi cu siguranță combinația de vis, dar aș putea spune chiar că vor fi foarte puțini care vor folosi întreaga gamă de posibilități de personalizare disponibile.
Sfatul nostru final: dacă ești iubitor de ciclism și de tehnologie, poate ar trebui să testezi grupul Ultegra Di2 R8050 numai dacă știi că vei putea să-l și achiziționezi, altfel riști să rămâi cu o depresie profundă sau să spargi pe ascuns pușculița familiei! Asigură-te că fondurile sunt suficiente înainte de a-ți satisface această curiozitate!
În cazul în care doriți să vă montați un grup Di2 pe bicicletă sfatul nostru e să consultați un specialist deoarece există multe piese, în foarte multe variante, fiind bine să vă informați corect despre ceea ce aveți nevoie. Idealul și recomandarea noastră este însă dacă vă decideți să cumpărați o cursieră nouă în gama de preț superioară să alegeți de la început echiparea Di2 deoarece este cel mai avantajos mod de a intra în posesia unui grup electronic, gata configurat și cu piesele potrivite montate, diferența de preț față de echipările mecanice fiind mult mai mică la bicicletele noi decât e dacă se achiziționează grupul separat.
Preț: între 1200-1400 euro pentru grupul complet, în funcție de variantă
Importator în România: RomEuroTrade, piesele fiind disponibile la toți distribuitorii Shimano
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…