Shimano SLX M7100 (2020): transmisie și frâne – test

Shimano SLX s-a întors și arată mai bine ca niciodată. De fapt, arată chiar mai bine decât noul Shimano XT M8100 dacă mă întrebați pe mine și asta datorită faptului că împrumută acel gri închis specific gamei XTR din generațiile anterioare. Dacă mai punem la socoteală și design-ul dar și faptul că acum este disponibil în configurația 1×12, nu știu sincer ce-am putea să cerem mai mult de la Shimano. Oare un Deore 1×12?

Înainte de urcarea de la Ciocanu. Starea de spirit este bună. Vântul adie ușor, 12 grade. Condiții perfecte pentru acest test. Sunn Shamann 207 găzduiește noile componente.

SLX-ul mi se pare că a devenit atât de popular odată ce-a trecut la 12 pinioane, încât nici nu știu ce-ar mai putea să facă gamei Deore ca să fie mai populară ca noul SLX. Probabil că vor găsi japonezii ceva, însă dacă ar fi să rezum tot acest review din capul locului, ți-aș spune prietenește că nu vei avea nevoie niciodată de mai mult sau mai puțin decât ceea ce oferă SLX M7100.

Angrenajul

Acesta este disponibil fie în varianta cu 1 singură foaie, fie cu 2 foi. Varianta cu două foi necesită în mod evident și un schimbător de foi, iar cei care adoră maratoanele s-ar putea să opteze pentru versiunea 2x. O noutate importantă este că foaia poate fi înlocuită prin demontarea unui lockring, o variantă modulară care-ți permite astfel să adaugi două foi pe aceleași brațe. Diametrul axului a rămas neschimbat, 24mm, cât și prinderea brațului opus – cu două șuruburi și siguranța clasică din plastic.

Finisaje de excepție, peste ceea ce foeră concurența.

Finisajele sunt excelente, însă greutatea nu este tocmai mică: 634 de grame, în mare parte datorate construcției foii cu spider separat și cu un chainring (de prindere a foii de braț) din oțel. Poți opta pentru o foaie cu 30, 32 sau 34 de dinți în versiunea 1X sau pentru 36/26, în versiunea 2X. De remarcat este disponibilitatea pentru lungimea brațelor, de 165, 170, 175 sau 180mm!

Aici se observă cel mai bine spider-ul din oțel care ține foaia.

De asemenea, în ceea ce privește Q-Factor-ul ai mai multe lățimi la dispoziție: 172mm pentru Boost și NonBoost, 178mm pentru Boost sau 181mm pentru Super Boost Plus.

Greutate: 634 grame
Preț: 439 lei – fără foaie

Schimbătorul de pinioane

Împărțind aceeași filosofie de design cu XTR-ul și cu XT-ul, chiar și schimbătorul de pinioane Shimano SLX arată ca venit din viitor. Cei de la Shimano au luat treaba asta cu design-ul cât se poate de în serios, iar asta se vede în fond pe fiecare componentă din noua gamă 7100. Schimbătorul va fi disponibil cu două lungimi distincte de patină – lungă – pentru 1X sau medie – pentru 2x. Altfel spus, patina lungă este dedicată casetei 10-51, iar cea medie pentru 10-45. Deci poți folosi 1 foaie cu caseta 10-45 dacă optezi pentru schimbătorul cu patină medie.

Față de modelele superioare din gamă, rotițele patinei cu 13 dinți nu folosesc rulmenți, iar materialele utilizate în construcția schimbătorului nu sunt foarte pretențioase, asta ducând la o greutate mai mare, de 310 grame.

În orice caz, reprizele de schimbări sunt foarte bune – poate nu excepționale ca în cazul XTR-ului și nici atât de ferme și de rapide, însă pentru ceea ce a fost gândit SLX-ul, primește laudele mele.

Patina poate fi blocată precum modelul anterior, cu ajutorul unei manete dedicate. Astfel, transmisia devine mult mai stabilă și nu produce atât de mult zgomot pe coborâre.

Greutate: 310 grame
Preț: 279 Lei

Maneta de schimbător

Nimic revoluționar în ceea ce privește maneta de schimbător, însă merită menționată funcția 2-Way-Release (adică padela scurtă care coboară lanțul poate fi acționată atât prin împingere cât și prin tragere) cât și zonele striate care vin în contact cu degetul – pentru o mai mare fermitate în acționare.

Modelele mai scumpe din gamă au cauciuc striat pe zona de contact cu degetele.

Prinderea se face de maneta de frână după standardul I-Spec – ceea ce permite o mai eficientă reglare a acesteia pentru a fi potrivită poziției degentului. În orice caz, este disponibilă și în versiunea antică – cu colier de prindere, în cazul în care folosești manete de frână de la un alt producător decât Shimano.

Greutate: 135 grame
Preț: 165 lei (cu prindere i-Spec)

Pinioanele

O altă piesă de rezistență și o noutate absolută pentru gama mid-level SLX, este reprezentată de pinioane. În formatul 10-51, aceasta pune pe cântar 527 de grame (nu-i chiar ușoară între noi fie vorba, dar nici exagerat de grea), cântărind cu 164 de grame mai mult decât caseta XTR (care costă aproximativ 1.300 de lei – SLX-ul putând fi achiziționat pentru doar 375 de lei). Plecând de la acest preț, caseta SLX costă jumătate dintr-o casetă Sram GX și fiind vorba de o consumabilă, acesta este un avantaj indiscutabil. În plus, pinionul cel mare oferă un dinte în plus față de Sram, asta dacă ar conta pentru cineva.

SLX trece la 12 pinioane și la un pinion gigantic, cu 51 de dinți.

Montajul se poate face doar pe casetă MicroSpline – iar asta înseamnă că va trebui să schimbi și butucul bicicletei tale dacă vrei să instalezi o astfel de casetă. Pinionul cel mare este construit din aluminiu, pe când restul de 11 – din oțel – de aici și greutatea mare.

Spider pentru prinderea pinioanelor. Pinionul cel mare este singurul din aluminiu.

Beneficiază și de tehnologie HyperGlide+ împrumutată de la XT și XTR, iar asta înseamnă schimbări mult mai eficiente și mai rapide în sarcină. Cu toate acestea, efectul obținut nu este similar cu cel oferit de XTR, căci arcul schimbătorului este diferit, iar reprizele de schimbare nu sunt atât de dure.

Greutate: 527 grame
Preț: 375 Lei

Frânele

Noi am primit la test frânele Shimano SLX M7100 cu 4 pistoane, așadar adaptate mai degrabă probelor de enduro decât celor de Cross Country sau Maraton. Le-am montat pe o bicicletă de XC, dar desigur că au fost mai degrabă un overkill, căci nu am avut niciodată nevoie de puterea imensă de frânare oferite de acestea. Maneta este foarte subțire și elegantă, are colierul de prindere montat pe mijloc, iar în exterior, un element din aluminiu prin care maneta se sprijină pe ghidon, oferind astfel o rigiditate mai mare când apeși tare levierul frânei.

Manetă cu un design funcțional și superb totodată.
Putere masivă dar controlabilă generată de etrierul cu 4 pistoate (două mai mari și două mai mici).
Plăcuțe cu radiator, de data aceasta păstrând forma futuristică și integrare perfectă.

O rotiță montată pe manetă te va ajuta să ajustezi rapid distanța levierului față de ghidon. Montajul și aerisirea acestor frâne au fost joacă de copii, iar pe traseu, acestea au oferit reprize de frânare consistente. Partea bună este că nu există diferențe între SLX și XT, decât la nivel de disc.

Discul cu miez din aluminiu livrat în cutie.

Modulația este excelentă și cursa manetei rămâne fermă și consistentă, fără a-și modifica punctul de acționare așa cum se întâmpla cu modelul mai vechid e XT de exemplu. Frânele cu 4 pistoane și plăcuțe cu radiator sunt ideale pentru enduro, mai puțin pentru XC din cauza puterii inutil de mare de frânare.

Preț: 964 lei/setul
Greutate: 88 grame/setul

Concluzii

Cu o transmisie foarte stabilă, rapidă și consistentă în schimbări, noul SLX intră-n horă cu un produs solid dar cu un preț foarte avantajos. Funcționalitatea a fost atât de mulțumitoare, încât optarea pentru o gamă XT sau XTR se face mai mult pe bază de greutate, cu mici excepții pentru performanță dacă aducem în discuție noul XTR.

Ceva de final ca să dovedesc că totuși am fost pe traseu.

Dar da, SLX-ul este tot ceea ce-ai nevoie în materie de transmisie, mai ales dacă ești fan 1×12. Altfel, ai oricând opțiunea de a monta două foi pe angrenaj, iar în felul acesta să dublezi numărul de alegeri când vine vorba de rapoarte. Comparativ cu concurentul direct Sram GX, noul SLX este mai bine finisat, arată mai futuristic și așa cum era de așteptat, mai ieftin.

Greutate totală transmisie Shimano SLX M7100: 1.883 grame *cu lanț inclus
Greutate Sram GX: 1.821 grame
Preț transmisie Shimano SLX M7100: 1.532 Lei (preț recomandat)
Preț transmisie Sram GX Eagle: 2.269 Lei (preț recomandat)

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma