Shimano Deore M6100 cu 12 pinioane, la test

Aflasem încă din primăvară de faptul că cei de la Shimano urmează să ofere cele 12 pinioane și pentru gama mid-level Deore, lucru care m-a bucurat nespus având în vedere experiențele neplăcute de ordin tehnic pe care le-am avut în decursul timpului cu celelalte transmisii accesibile ca preț, Sram SX, respectiv NX Eagle. Acestea din urmă le-am avut instalate pe e-bike-uri dar și pe câteva biciclete non-electrice, și într-un anumit punct apărea tot timpul o problemă, fie ea de extra-reglaj, de schimbător dat peste cap sau de funcționalitate mai puțin precisă. Iar în sinea mea știam că dacă cei de la Shimano vor face acest pas important, să aducă transmisia cu 12 pinioane către public printr-o gamă și un preț mai accesibil, va fi un câștig important pentru toată lumea.

Iar în ceea ce privește prețul, lucrurile sunt destul de clare: fără a lua în calcul prețul recomandat de raft, ci cel minim disponibil în magazinele online, aflăm că noul Deore are un preț de achiziție de 249 de euro (angrenaj, schimbător, shifter, lanț și casetă de pinioane), pe când Sram NX, poate fi achiziționat pentru aproximativ 300 de euro, o diferență semnificativă luând în calcul materialele din care sunt construite componentele respective sau chiar buna lor funcționalitate pe termen lung. Desigur, nici în cazul lui Deore nu trebuie să te aștepți la materiale demne de XT sau XTR, însă finisajele sunt pur și simplu mai bune, iar întreaga imagine este cu un pas înaintea produsului oferit de americani. Ceea ce evident că face din Deore cea mai performantă transmisie entry-level cu 12 pinioane din acest moment.

Acum că am tranșat care-i treaba cu noul Deore aproape din start, o să iau pe rând fiecare componentă pentru a explica pe larg ce au de oferit. Privind însă în asamblu, așa cum este și normal să privim o transmisie cu componente din aceeași gamă, noul Deore mi-a lăsat o impresie foarte plăcută, atât ca reprize de schimbări, cât și ca silențiozitate sau funcționalitate. Tot ce trebuie reținut din start este că noua casetă Deore poate fi montată doar pe un butuc Micrispline, așadar, va fi necesar să achiziționezi un butuc nou dacă dorești s-o achiziționezi.

Angrenajul Deore FC M6120

Angrenajul este clar cel mai spectaculos ca design.
Chiar și prinderea foii cu acel spider de culoare închisă îmi place mult.
Și ca bling-bling, logo-ul Deore își schimbă culoarea în bătaia soarelui. Desigur, tu nu vei observa asta când te vei lupta pentru KOM-ul de pe urcarea preferată.

Mi-a plăcut cel mai mult dintre toate componentele, iar în urmă cu ceva ani, cu siguranță acesta ar fi fost un design demn de Shimano XTR, adică vârf de gamă. Brațele sunt sculptate pentru a reduce din greutate și nu sunt goale pe interior precum în cazul gamelor mai scumpe, iar în varianta de test, acesta a venit instalat cu o foaie cu 32 de dinți, care poate fi înlocuită la nevoie rapid cu o cheie specială. Greutatea este mai mare decât în cazul SLX-ului, punând pe cântar 790 de grame în lungimea de 175mm (pentru braț), cu o foaie de 32. Sunt disponibile doar foile cu 30 sau 32 de dinți.

Greutate: 790 grame

Pinioanele Deore M6100

Aici strălucește oțelul.
Doar spider-ul este construit din aluminiu.

Sunt disponibile în formatul 10-51 și asigură astfel o plajă mare de 510%. Greutatea este relativ mare dat fiind faptul că oțelul argintiu strălucește pe fiecare pinion cu toată splendoarea, însă cu cele 594 de grame reușesc să rămână sub pinioanele NX Eagle, care mai pun aproximativ 30 de grame peste această valoare. Nu vor fi disponibile și în varianta 10-45, însă primul bloc de pinioane este prevăzut cu un spider care le ține împreună cu ajutorul unor nituri, ca mai apoi să montezi restul de pinioane rând pe rând, cu distanțiere. Spider-ul acela face ca noua casetă să pară pur și simplu mai scumpă decât este de fapt. Pinioanele facilitează reprize de schimbare și în ciuda faptului că tehnologia HyperGilde+ este împrumutată de la frații mai mari din gamă, noul XT sau XTR cu 12 viteze schimbă mai rapid și mai ferm.

Greutate: 594 grame

Legat de noul lanț Deore, acesta împrumută tehnologiile de la frații mai mari de gamă, însă nu este livrat cu tratamentul SIL-TEC, disponibil de la SLX în sus, care mărește durabilitatea acestuia. Este livrat în pachet cu link rapid.

Greutate lanț: 278 grame

Schimbătorul Deore M6100-SGS

Design-ul nu este la fel de radical ca în cazul XT-ului sau XTR-ului, deși sunt sigur că japonezii puteau scoate lejer iepurele din pălărie. Nu s-a vrut, domne, nu s-a vrut… !
Prindere facilă a cablului, inscripție 12S pentru a-i avertiza pe concurenți despre ce sălășuiește aici.
Rotițe mari, de dimensiuni egale, fără rulment.
Patină din oțel.

Nimic de reproșat funcționalității, nici măcar design-ului, care deși nu se ridică la nivelul navelor spațiale XTR, rămâne în acord cu noul limbaj propus de japonezi. Este, să-i spunem, mai cuminte și mai potolit. Materialele utilizate sunt de asemenea mai modeste, cea mai vizibilă fiind patina construită din oțel. Altfel, rotițele nu folosesc rulmenți, în schimb ai la dispoziție tehnologia Shadow RD+ care face ca întreaga transmisie să fie foarte silențioasă.

Greutate: 319 grame

Shifter-ul Deore M6100

Calitate relativ slabă a plasticelor utilizate pentru shifter.
Aderență acceptabilă pe padele datorită rizurilor.
Oțelul la vedere…
Iar din acest unghi, arată cel mai bine.

Surpriza în cazul shifter-ului o reprezintă funcția RapidFire Plus – care permite să cobori câte 3 pinioane cu o singură atingere de padelă. Cealaltă surpriză este că mi se pare cea mai slab finisată componentă din gama Deore, în special datorită oțelului din care sunt construite padelele – lăsat la vedere. Totodată materialele cu care ia contact degetul nu prea-s grozave și colac peste pupăză, cei de la Shimano s-au gânit să monteze și un display care-ți arată aproximativ în ce viteză te afli. Sincer nu-i văd rostul, căci pentru începători era necesar să fie trecute și cifrele corespunzătoare vitezei în care te afli, iar pe de altă parte, cei care n-au nevoie de el, ar fi trebuit să aibă posibilitatea să-l demonteze cumva. Risipă de material și energie, nimic mai mult.

Greutate: 129 grame

Concluzii

Noul Deore este una dintre cele mai omogene și ieftine transmisii de pe piață, adică exact ceea ce-și propune. Ca bonus, vine cu ceva bling-bling pentru angrenaj și poate și pentru schimbător, dar într-o proporție mai redusă. Funcționalitatea nu lasă loc de comentarii și prețul nici atât, așadar nu-mi rămâne decât să vă recomand să-l achiziționați, cu mențiunea că în preț va trebui să mai includeți și costul unui butuc cu noul format Microspline. În ceea ce privește comentariile negative legate de calitatea shifter-ului, ei bine, le vei uita rapid odată ce vei ieși pe munte la pedalat. Probabil una dintre cele mai frumoase surprize ale anului în materie de componente.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma