Schimbător Sram X0 AXS Eagle (2021)

În 1992 Mavic deja lansa primul schimbător electronic, folosit experimental la Turul Franței, însă nu a reprezentat un succes comercial. Apoi, în 2009, am avut ocazia să pedalez pe prima cursieră cu noul Shimano Di2. Ambele schimbătoare electronice erau legate la shifterele de pe ghidon prin două cabluri, iar viteza și precizia mi s-au părut uimitoare. Apoi au apărut și Di2-urile pentru off-road, care m-au impresionat la fel de mult din simplul motiv că erau tehnologie de vârf. Prin 2015 dacă-mi amintesc bine, la o prezentare Sram, aveam o discuție despre noile schimbătoare wireless eTap și tipul cu care discutam îmi explica despre frecvențe glumind cu faptul că dacă toate shifterele și schimbătoarele ar fi pe aceeași frecvență, când ai schimba tu viteza, i-ar schimba-o și celuilalt din pluton care se află lângă tine.

În zilele noastre, Sram X0 AXS arată ca venit din viitor.

Trebuie să recunosc că am văzut mereu utilitatea shcimbătoarelor mecanice. Cablu – simplu, reglaj – simplu, instalare – simplă. Am stat într-o zi să-mi bat un pic capul pentru a regla un schimbător Di2 instalat pe un e-bike și simțeam permanent nevoia doar să tensionez cablul, nu să apăs niște butoane. Apoi, m-am mai obișnuit cu ideea. Am avut chiar o perioadă un set de astfel de schimbătoare de la Shimano, apoi când Sram a venit în lumea MTB-ului cu schimbătoarele wireless, mi-a dat un pic de gândit: instalarea se face super simplu, reglajul la fel și nu mai există cabluri. Sună destul bine! Şi iată, că a sosit la test noul Sram X0 AXS care este de fapt un upgrade kit, care vine doar cu schimbătorul și maneta.

Corpul este masiv și construit robust.
Patină din carbon. Dacă nu-ți surâde roșul de pe fundal, poți opta pentru altă versiune de culoare.

Instalarea este foarte simplă: ai nevoie de o transmisie cu 12 pinioane instalată pe bicicletă apoi demontezi schimbătorul vechi, scoți cămașa din cadru, prinzi schimbătorul nou cu același șurub și aceeași cheie de imbus de 5, apoi montezi shifter-ul pe maneta de frână (dacă ai manetă Sram). Sau folosești inelul de prindere ce-l poți găsi în cutie. Apoi apeși două butoane, le lași să se împerecheze și dacă se întâmplă să ai o casetă de pinioane Sram, nu este necesar niciun reglaj atâta timp cât urechea de prindere a schimbătorului este dreaptă. Dacă nu este dreaptă, nimic nu va funcționa cum trebuie. Pe bicicleta respectivă aveam instalate pinioane Shimano, ceea ce a necesitat un foarte mic reglaj pentru ultimul pinion (desigur și limtiele, care se reglează clasic cu ajutorul celor două șuruburi de pe schimbător), pe care l-am realizat din aplicația disponibilă pentru această transmisie. O descarci, o instalezi pe telefon și te bucuri de beneficii (îți arată câtă baterie mai ai pentru schimbător și shifter, stabilești ce face fiecare manetă în parte/câte pinioane să schimbe când ții degetul apăsat pe ea sau îți faci upgrade de firmware, cât și reglaje).

Cine se gândea acum 10 ani că vom conecta schimbătorul la smartphone? Cine?

Presupunând că ai încărcat acumulatorul schimbătorului, nu-ți mai rămâne decât să ieși la tură și să observi cum te înțelegi cu noua transmisie. În setarea standard, padela de sus urcă pinioanele, iar cea de jos, le coboară. Cumva logic, însă obișnuit cu shifterele clasice, în cazul căcrora pedala de jos (cea mare) urcă pinioanele și cea mică le coboară, aici mi s-a părut pe dos. Deși putea să le modific funcția din aplicație, am zis să le las standard. Shiterul necesită obișnuință ca formă, dimensiuni și funcționalitate, dar până la urmă te vei obișnui. După 20 de ani de shitere clasice, e un pas înainte cam rapid cel electronic. Reprizele de schimbări însă sunt geniale. Genial de rapide. Genial de consistente. Şi acustic… tot genial. Chiar dacă nu ești fan electronică, lucrurile astea te prind rapid. Gadget-uri pentru suflet.

Aici se vede clar că maneta are o formă cu care va trebui să te obișnuiești.
Aici se vede clar capacul bateriei shifter-ului. Doar cu baterie, nu cu acumulator.

Acum, gluma preferată a tuturor este aceea că rămâi fără acumulator și te mănâncă lupii în pădure, dar asta este puțin probabil să se întâmple dacă verifici din când în când nivelul acumulatorului sau dacă observi led-ul roșu de pe schimbător care exact asta îți indică. Nu am stat să calculez de câte ori am apăsat maneta până s-a golit acumulator, iar Sram oferă o autonomie aproximativă de 20 de ore, dar contează mult cât de des schimbi. Până acum, am vreo 10 ieșiri cu bicicleta pe munte și bateria se află undeva la jumătate. Deci acumulatorul descărcat este ultima mea grijă și așa ar trebui să fie și pentru tine.

Neinteționat, dar i-am dat. Şi a rezistat. Aplauze.

Mi-aș face mai degrabă griji în priviința prețului, care nu este tocmai mic. 620 de euro va trebui să plătești pentru schimbător, manetă și încărcător, în condițiile în care pentru un schimbător și un shifter Shimano XTR va trebui să scoți din buzunar 190 + 115 euro. Există de asemenea și o diferență de greutate, Sram X0 cântărind 388 de grame, iar Shimano XTR, 237 de grame. Ambele schimbă rapid, însă X0 pare mai rapid (nu am măsurat, căci nu aveam cu ce, dar aceasta este senzația). De aceea, este destul de greu să le compari pe cele două. Cu toate că ambele fac același lucru, unul o face într-un mod total diferit de celălalt. Iar din punct de vedere al construcției, Sram X0 AXS este construit mai robust. Cel puțin, așa cum reiese din filmul de prezentare al celor de la Sram când lovesc schimbătorul cu ciocanul.

Una peste alta, cu performanțe care te vor unge la suflet, cu o construcție masivă dar care pare să vină de undeva din viitor și cu robustețea care-l caracterizează, schimbătorul Sram XO AXS Eagle îmi face cu ochiul și mai mult ca sigur că l-aș folosi de acum înainte fără niciun regret. În plus, cockpit-ul arată fabulos cu mai puține cămăși. Deci, dacă dispui de bugete pentru cea mai mare pasiune a ta, n-ar strica un upgrade.

Greutate schimbător: 388 grame
Greutate shifter cu inel de prindere: 83 grame
Preț: 620 de euro (internet) pentru schimbător + shifter

Film unboxing și scurtă prezentare:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma