Sezonul rece este în toi, iar la Freerideer avem tot felul de produse specifice primite la test. Ultimele sosite au fost anvelopele Maxxis Colossus și Mammoth, anvelope cu profil creat special pentru aderență bună pe zăpadă. Potrivit producătorului, Colossus este 100% dedicat pedalării pe zăpadă în timp ce Mammoth este ceva mai universal, fiind și prima anvelopă fat produsă de Maxxis.
Cele doua sunt cât se poate de diferite ca profil, dar și dimensiuni. Colossus are un profil optimizat pentru condiții de iarnă cu proeminențe înalte gândite să penetreze zăpada și să obțină aderență pe terenul ferm de dedesubt. De asemenea proeminențele spațiate permit zăpezii să iasă repede, să nu se acumuleze pe anvelopă. În același timp cauciucul în sine are o consistență specială care îi permite să rămână moale și la temperaturi joase. Dimensiunea anvelopei este una din cele mai mari de la această oră, 26×4.8.
Pe de altă parte Mammoth este anvelopă multifuncțională. Este prima anvelopă fat fabricată de Maxxis și din acest motiv nici nu este atât de mare, la 26×4.00. Sigur că este mult mai mare decât un cauciuc de mtb clasic, însă când o compari cu Colossus de 4.8, Mammoth este chiar mică. Profilul anvelopei este făcut în așa fel încât să fie bun la mai multe lucruri, însă după cum știm, cu cât un obiect este mai versatil cu atât mai puțin va excela la ceva. Linia centrală de pe Mammoth este destul de joasă, pentru a oferi o rezistență cât mai mică la înaintare, în timp ce proeminențele laterale ajută la aderență mai bună pe viraje. Producătorul ne spune că Mammoth este bună pentru trail, nisip, dar și zăpadă. Le-am luat pe amândouă la plimbare să vedem de ce sunt în stare.
Anvelopele au fost instalate pe fat-ul de serviciu de la Freerider, un Silverback Scoop Delight. Montarea pe jantele SunRinglé Mulefut de 80 mm s-a făcut fără nicio problemă. De menționat este că cea Colossus este tubeless ready, așa că dacă îți dorești poți scădea în jur de 500 g din greutatea bicicletei doar prin eliminarea camerei. Mammoth de la test nu a fost tubeless ready însă în oferta Maxxis există și așa ceva.
După ce am studiat profilul celor două anvelope diferite am decis să instalez Colossus pe față și Mammoth pe spate. M-am gândit că este mai bine să pun pe față anvelopa specială pentru zăpadă – pentru aderență pe viraje, și anvelopa all season pe spate – pentru tracțiune bună la deal. Strategia s-a dovedit bună.
Cele două anvelope sunt de foarte bună calitate. Simplul fapt că sunt pliabile și au TPI 120 te asigură de maleabilitate și suplețea necesară pentru aderență și confort în teren. Greutatea anvelopelor este destul de mare, dar se încadrează în trendul segmentului. Maxxis Colossus are 1.550 gr (varianta 120 tpi, protecție EXO antipană și TR tubeless ready) cu 35 grame mai mult decât specificat pe site. Maxxis Mammoth are 1.290 gr (varianta 120 tpi, protecție EXO antipană și fără TR tubeless ready) cu 20 de grame mai mult decât specificat pe site. Mammoth are practic o greutate foarte bună fiind mai ușoară decât Specialized Ground Control Fat cu aceeași dimensiune de 26×4.00.
În teren anvelopele s-au comportat bine. În timp ce pentru Colossus nu am avut îndoieli că va face treabă bună, Mammoth a fost revelația testului. Anvelopa all season s-a descurcat foarte bine pe zăpadă. Pe zăpadă fermă a oferit aderență bună. Am putut chiar urca direct în sus pe pârtie fără să derapez aproape deloc. Instalată fiind pe spate singurul job pe care îl avea de făcut l-a făcut bine, acela de a se înfige bine în zăpadă la urcare.
Când venea coborârea trebuia să mă bazez 80% pe anvelopa față Colossus. Frânarea în linie dreapta era cât se poate de violentă. Anvelopa oferă o excelentă aderență aproape indiferent de tipul de zăpadă, desigur mai puțin pe mocirlă. Când este însă în mișcare, eventual cu viteză pe viraje, trebuie să dispui și de o doză de precauție pentru că totuși nu se știe niciodată dacă nu este și ceva gheață pe sub zăpadă. Ideea este că aceste Colossus mi-au oferit un sentiment de siguranță suficient de mare să las garda jos de multe ori pe viraje.
Ambele anvelope, și Colossus și Mammoth, dispun în profil de micile striații specifice anvelopelor de iarnă pentru mașină. Aceste striații au mai multe roluri, cel mai important fiind acela de a permite zăpezii să intre între ele generând aderență. Aparent sistemul a funcționat de vreme ce pe drum, pe zăpadă, de multe ori mă așteptam să alunec și să cad, dar nu s-a întâmplat.
Testate și pe uscat anvelopele s-au descurcat la fel de bine cu mențiunea că Mammoth nu oferă aderență aproape deloc pe iarbă sau pământ friabil. Pe o potecă sau forestier normal ține suficient de bine însă când este vorba de coborâre abruptă pe munte, pe iarbă, nu mai ține deloc. Este și normal. Se vede imediat că profilul central nu are cum să sape prea mult în teren.
În rest, Colossus a oferit siguranță bună pe viraje, profilul dedicat pentru zăpadă fiind compatibil și cu iarba sau pământul friabil pe care îl poți întâlni la munte. În ceea ce mă privește concluzia este pozitivă – ambele anvelope oferă tracțiune și aderență bună, mai ales pe zăpadă. Maxxis Colossus, fiind special gândit pentru această suprafață și temperaturi joase, a făcut per total o impresie foarte bună. Este o anvelopă pe care o recomand.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…