Categorii: Anvelope

Test – anvelope fat Arisun Big Fatty

Bicicletele fat nu au ajuns să fie un trend la noi în țară. Nici în vestul Europei nu sunt încă extrem de populare. Însă pentru fanii acestui segment, bicicletele fat nu sunt greu de găsit, mai ales acum când sezonul rece se apropie și anvelopele fat revin la modă. Oferta de anvelope grase este în general, limitată însa sunt de găsit inclusiv în România.

De la Syncromate am primit la test o pereche de anvelope Arisun Big Fatty. Marca este mai puțin cunoscută însă la Freerider am testat deja mai multe variante de anvelope Arisun și am fost plăcut impresionați. Brand-ul nu are “strălucirea” prestigiului unei mărci cu tradiție însă dacă nu te deranjează acest aspect, performanțele sunt în general foarte bune. În plus lipsa „prestigiului” înseamnă și un preț mai mic.

Arisun Big Fatty sunt anvelope ce trebuiesc instalate pe jante fat de 80 sau 100 mm. Nu sunt cele mai late, „doar” 26×4.0, însă amprenta mare la sol înseamnă o aderență foarte bună pe teren friabil așa cum este și pe platoul Bucegi unde le-am testat cel mai mult. Defapt fabricantul le anunță a avea performanțele cele mai bune pe teren „medium” și „loose”.

Sunt anvelope puțin pretențioase, cu tpi mic de 60 și talon cu sârmă. Din acest motiv și greutatea este mai mare. Noi am măsurat 1,45 kg, în comparație cu varianta cu tpi 120 și talon din aramidă care, potrivit fabricantului, au o greutate de doar 1,15 kg. Avantajul specificațiilor modeste este în general prețul mai mic. Însă atunci când performanțele nu au de suferit din cauza lor, atunci nu este exclus să avem un produs câștigător.

În specificațiile oficiale producătorul descrie amănunțit modul în care profilul pe care l-a creeat ajută la aderență bună în teren. Spre exemplu faptul că profilul este agresiv, eu aș spune mai degrabă că este „mediu” agresiv, (proeminențele nu sunt așa mari), îl face a fi utilizabil aproape oriunde, cam pe orice suprafață. Arisun spune că are nota 2 din 5 pe teren ferm, 5 din 5 pe suprafață medie ca friabilitate, 2 din 5 pe suprafață intermediară, 5 din 5 pe teren afânat, 2 din 5 pe noroi și doar 1 din 5 pe ud.

Pot confirma că pe pământ și pietriș aderența este cea mai bună. Pe teren înclinat offcamber, roțile nu alunecă pe lateral. Desigur depinde de înclinație, inerție și viteză. Însă dacă le potrivești pe toate treci ușor peste obstacole. Profilul de pe centru în formă de stea împreună cu unghiurile proeminențelor, oferă aderența despre care vorbește și fabricantul.

Proeminențele de pe margini sunt aranjate formând un model care limitează derapajul pe viraje făcându-l mai stabil. Cu alte cuvinte poți intra într-o curbă cu viteză mai mare decât ai fi vrut. Pe de altă parte proeminențele orizontale de pe centru oferă aderență bună la frânare pe pământ, pietriș, nisip și iarbă. Producătorul spune că performanțele la frânare sunt bune și pe zăpadă, lucru pe care nu l-am putut testa încă.

În teren anvelopele mi-au plăcut. Le-am testat cam pe toate suprafețele, inclusiv asfalt, dar mai puțin zăpadă. Oricum, nu sunt date a fi cauciucuri de iarnă. Atâta vreme cât nu depășești limitele fizice pe care le poate suporta anvelopa sau bicicleta, siguranța oferită de roțile Arisun Big Fatty sunt foarte bune. Proeminențele agață bine pe iarbă oferind tracțiune la deal și aderență la vale.

Compușii din alcătuirea cauciucului oferă aderență bună pe pământ afânat sau pietriș, iar pe stâncă este la fel de bine, cauciucul lipindu-se fără probleme de piatră. Profilul este însă identic cu ce găsim pe anvelopa Panaracer Fat B Nimble, un brand cu pretenții care nu face rabat de la calitate sau performanțe. Big Fatty are carcasă C2, fabricată din doi compuși. Acesta este principalul motiv pentru care anvelopa oferă anduranță bună pe centru și aderență pe laterale.

Pe de altă parte pe asfalt le-am simțit mai greoaie. Aici este tentat să mergi cât mai repede, iar presiunea scăzută din anvelope împreună cu profilul destul de agresiv, fac ca frecarea să fie mai mare. Dar tocmai aceste specificații le fac să fie bune în offroad. Desigur, nu le poți avea pe toate într-un singur produs. Însă pe asfalt nu mergi așa mult cu un mtb și cu atât mai puțin cu un fat bike. De preferat este ca traseul tău să înceapă direct în afara asfaltului. Versiunea primită la test nu este tubeless însă există și varianta Arisun Big Fatty TLR disponibilă.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma