Categorii: Anvelope

Test – anvelope Arisun Mount Bona

Mai puțin cunoscută în lume sau în România, marca Arisun oferă totuși anvelope de calitate. Fabrica ce le produce este impresionantă însă aparent este genul care “tace și face”. La Freerider am avut mai multe anvelope Arisun la test, inclusiv de șosea sau fat bike, și toate au impresionat prin performanță raportat la preț competitiv.

Același lucru se poate spune și despre noile Mount Bona de la Arisun care, chiar dacă sunt din categoria de mijloc, nu dezamăgesc în teren. Modelul testat a fost cel cu dimensiunea de 27,5 cu 2.25; protecție antipană ND (Nylon Defence); cauciuc C2 cu doi compuși în alcătuire și durități diferite, densitate 60 TPI, talon pliabil, din aramidă; greutate măsurată 710 grame și prețul de raft de 81 lei.

Direct din specificații vedem că avem de a face cu o anvelopă accesibilă, cu specificații mai degrabă modeste, dar care în teren funcționează bine. Prețul este însă extrem de atrăgător. Trebuie atenție aici pentru că de multe ori un preț mic ascunde un produs de slabă calitate sau cu performanțe îndoielnice. În cazul de față însă lucrurile stau bine.

Arisun Mount Bona are un balon de 2.25 care pe o jantă normală de mtb de 25 mm oferă aderență bună. Trebuie corelat însă cu tipul de cauciuc folosit aici. Modelul Mount Bona are în alcătuire doi compuși cu durități diferite. Mai tare pe centru și mai moale pe margini. Centrul mai tare oferă rezistență mai mică la înaintare pentru efort mai mic la pedalare, în timp ce lateralele moi oferă aderență pe viraje. Duritățile date de Arisun sunt de 68A pe centru și 60A pe laterale. Deși valorile se încadrează în „normal” sunt totuși destul de mari, cauciucul fiind relativ tare. Având în vedere destinația anvelopei, și anume pentru „cicliști pasionați” și nu pentru concurs, aderența este suficientă. Partea bună la tipul ăsta de compuși este că se uzează mai greu. Deci viață mai lungă pentru anvelopă.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Un alt indiciu care sugerează o anvelopă de buget, este densitatea carcasei. Avem aici doar 60 TPI. Ținând cont de valorile mult mai mari la care s-a ajuns în ziua de azi, peste 300TPI la unele anvelope de șosea, 60 este puțin. Însă privind imaginea de ansamblu pot spune din nou, că este suficient. Arisun spune că anvelopele cu 60 TPI sunt gândite de drept opțiuni pentru upgrade al anvelopelor standard de pe bicicleta. 60 TPI nu oferă suplețea unei anvelope de top, mai precis confort, și nici o greutate redusă. Însă publicul căruia i se adresează această anvelopă va fi mulțumit cu această valoare.

Greutatea pe care am măsurat-o a fost de 710 g / anvelopă. Nu este puțin însa e mai bună decât spre exemplu, Maxxis Ardent Skinwall la 722g, Hutchinson Python 2 Hardskin cu 840g, Schwalbe Smart Sam cu 868 g sau Continental Trail King Prot la 975 g. Însă dacă pui în balanță și prețul atunci nu mai este concurență întrucât la anvelopele menționate mai sus media este de 200 lei.

Protecția ND (Nylon Defence) de care beneficiază Mount Bona, este una de mijloc. Pe scala Arisun avem 5 niveluri însă cea mai slabă nu este cea mai slabă. Este eventual este cea mai grea opțiune. Se ține cont în primul rând de greutatea redusă și protecția mare, iar ND oferă o protecție de 3 din 5 liniuțe. Așadar din nou suficient. ND înseamnă un strat suplimentar introdus dedesubtul profilului anvelopei, construit din dintr-o suprafață densă, împletită, care îmbunătățește rezistența anvelopei la pană și tăieturi.

În teren anvelopele le-am simțit stabile pe suprafață relativ afânată. Pe asfalt, pietriș sau pământ bătătorit aderența este mai slabă, fapt confirmat și de specificațiile oficiale. Explicația constă în duritatea mai mare a cauciucului anvelopei. Per ansamblu însă am fost mulțumit. Fiind destinate amatorilor pasionați se presupune că nu se va trage tare de aceste anvelope, în majoritatea timpului ciclistul rămânând în limitele de performanță ale anvelopei.

Concluzia este optimistă în sensul că deși de buget și cu performanțe medii, noile Arisun Mount Bona beneficiază și de câteva bonusuri cum ar fi talonul din aramidă, care le oferă greutate mai mică, instalare mai ușoară pe jantă și confort mai bun.

Pe de altă parte cauciucul este alcătuit din doi compuși, asemenea anvelopelor de race, dar ambii compuși cu durități mari, similare cu cele din anvelopele auto. Însă prețul bun pe care îl au, împreună cu profilul gândit să degajeze repede pământul dintre striații (fapt conformat și de specificațiile oficiale și de ce am văzut în teren), fac din anvelopele Mount Bona o alegere bună pentru cicliștii amatori care le vor folosi în principal la ture recreaționale. Sunt anvelope potrivite și pentru concursuri desfășurate la câmpie sau deal, cu diferență mică de nivel.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma