Categorii: Anvelope

Maxxis Ardent și Maxxis Ikon – test anvelope MTB

De cele mai multe ori alegi să-ți echipezi bicicleta cu anvelope identice față-spate. Este o regulă de care mulți țin cont deși personal nu o consider bătută în cuie. Până la urmă cele două roți ale bicicletei au roluri complet diferite. În timp ce fața trebuie să „muște” din teren și să asigure direcția, spatele trebuie să ofere aderența.

În cazul de față am ales să testez două anvelope diferite pentru mtb cross country, fiecare cu rol bine determinat. Pe față a fost testat Maxxis Ardent 29×2.25 varianta cu protecție EXO și opțiune TR, iar pe spate Maxxis Ikon TR 29×2.20. Ambele variante au fost versiunile mai speciale, cu margini „bronzate”.

Daca Ardent este destul de agresiv, Maxxis Ikon este o anvelopă diferită, cu profil „mărunt”, proiectată să tragă bine la deal, acesta fiind și motivul pentru care cel mai potrivit l-am găsit a fi pentru spate. Este o anvelopă foarte rapidă gândită să echipeze bicicletele de cross country ale celor mai rapizi cicliști. Folosit și pe față, Ikon transformă bicicleta într-o adevărată mașinărie de concurs.

Tehnologia utilizată

Maxxis folosește diferite tehnologii în cadrul aceleiași serii de modele de anvelope. Diferența se reflectă în performanțe și preț. Spre exemplu variantele de Ardent și Ikon avute la test nu au fost cele mai „de top” și din acest motiv nici cele mai scumpe. Însă performanțele au fost foarte apropiate de veriantele cu specificații mai bune.

Maxxis Ardent varianta noastră, a fost EXO și TR. EXO este protecția suplimentară laterală pe care unele anvelope Maxxis o au. Este foarte utilă împotriva tăieturilor laterale care se pot întâlmpa când îi dai tare la vale pe teren stâncos. Dacă stilul tău de dat este mai „relaxat” atunci poți alege varianta fără EXO, obținând astfel și o anvelopă ceva mai ușoară.

TR vine de la Tubeless Ready și înseamnă că anvelopa este ușor instalabilă pe jante care oferă și ele opțiunea Tubeless Ready. În cazul nostru, instalarea tubeless a fost extrem de ușoara.

Maxxis Ikon avută la test a fost o versiune și mai simplă, fără EXO, doar tubeless ready. Avantajul principal aici este greutatea mai mică și prețul mai mic. Dezavantajul este desigur, că nu ai protecția suplimentară la tăiaturile laterale.

Primele impresii

În ciuda caracteristicii pe care Maxxis i-a dat-o și anume că Ardent este „The do-it-all trail tire”, profilul pe care anvelopa îl are funcționează bine în special când este instalat pe față, mulțumită formei „destul” de agresive. Destul, pentru că este totuși o anvelopă de cross country și nu trail sau enduro, unde ai nevoie de proemiențe mult mai mari.

Profilul pe care anvelopa îl are ne spune că este un cauciuc rapid pe centru, cu margini mai înalte care pe viraje sapă în teren și țin direcția. Ardent este o variantă „îndulcită” a anvelopelor agresive pe care le găsim la bicicletele cu suspensii mari, făcute să meargă cel mai bine „tare la vale”.

Maxxis Ikon însă e altfel, iar asta se vede și se simte în primul rând datorită profilului. Fiind „mărunt” înseamnă că nu opune rezistanță mare la înaintare, iar pentru că proeminențele sunt destul de spațiate între ele, înseamnă că anvelopa se descurcă bine și pe teren ud, când noroiul adunat trebuie să fie liber să iasă ușor atunci când anvelopa se rotește.

Pe traseu

Combinația dintre cele două anvelope am găsit-o câștigătoare în cele mai multe situații în care m-am aflat cu bicicleta. Ardent oferă predictibilitate pe viraje, iar până la urmă asta m-a interesat cel mai mult. În linie dreaptă nu ai prea multe de descoperit, însă pe viraje, acolo este locul unde specificațiile anvelopei fac diferența. Cele mai bune performanțe le-am simțit în general pe teren uscat și suficient de ferm. Simți bine feedbackul în ghidon și te descurci bine și pe ud, mulțumită profilului înalt de pe margini, însă mai puțin bine atunci când suprafața este sfărâmicioasă (loose). Atunci fața începe să cam fugă. Desigur, sentimentul este subiectiv și ține foarte mult de îndemânarea ciclistului. Dacă intri cu viteză prea mare pe viraj ud, nici mama anvelopelor de ploaie n-o să mai țină. Însă cu cât „skill”-ul este mai dezvoltat, cu atât mai mult poți profita de specificațiile lui Ardent.

foto Andrei Brebuleț

Ardent are un profil destul de rotund, mai ales când îl compari cu anvelopele agresive de dat la vele, și din cauza asta tranziția dintre mers drept și viraj se face lin și din nou, predictibil. De asemenea, întrucât există profil pe anvelopă și în zona de tranziție dintre “drept” și “viraj”, fața nu fuge neașteptat în timpul înclinării pe viraj.

De asemenea, profilul lui Ardent fucționează excelent și la frânare, mult mai bine decât dacă Ikon ar fi fost instalat și pe față. Profilul bine gândit, puțin înalt pe centru și mediu înalt pe margini, mușcă bine din teren și oprește eficient.

Maxxis Ikon mi-a plăcut mult pentru că montat pe spate, l-am găsit perfect pentru „job”. Cam toată lumea îl consideră cauciuc de concurs, adică ușor, rapid și cu tendințe „slick”. Faptul că nu are proeminențe înalte îi permite și să nu opună rezistanță mare la înaintare. E drept că pe urcările grele, ude, am simțit că roata mai scapă. Lipsa proeminențelor înalte este un avantaj pe teren uscat, dar dezavantaj pe ud pentru că efectiv roata nu are cum să sape în terenul umed, fie că e vorba de noroi sau doar pământ ud. Pe de altă parte dacă terenul este ud, dar stâncos sau cu pietriș de munte, Ikon va trage suficient de bine. Cel mai bine merge însă pe uscat, iar Maxxis așa îl și descrie, fiind pentru „hard pack”, „loose”, „loose over hard” și „medium”.

Maxxis Ikon TR 29×2.20

Totuși, profilul puuuțin mai înalt pe margini al lui Ikon, oferă aderanța necesară pe virajele luate în viteză. Am simțit asta și pe uscat și pe umed, când spatele stătea bine și nu fugea.

Concluzie

Dacă ai pune Ardent și pe spate, ar trebui să tragi după tine și frecarea profilului mai înalt, iar dacă ai pune Ikon și pe față, atunci trebuie să fii mai atent pe coborâri, la viteză. Combinația dintre cele două o găsesc câștigătoare.

Maxxis Ardent si Maxxis Ikon

În ciuda „universalitătii” pe care Maxxis o dă celor două cauciucuri, la Ardent mai mult decât la Ikon, anvelopele le-am găsit totuși destul de specializate. Ardent face teabă mai bună pe față, oferind aderență și predictibilitatea despre care am vorbit, și pe viraje, dar și la frânare. E foarte ok, după ce îl înveți, ai aproape încredere orabă în el. Iar Ikon este cel mai bun pentru spate. Îl văd drept un cauciuc relativ monoton, cu un singur job de făcut, dar pe care îl face foarte bine, să tragă bine la deal. Este o anvelopă rapidă cu profil uniform, utilă în special pe urcările lungi de maraton, atunci când greutatea corpului stă în mare parte pe roata spate și ajută la aderență excelentă.

Specificații:

  • Tehnologii Maxxis Ardent 29×2.25: EXO și Tubeless Ready
  • Tehnologii Maxxis Ikon 29×2.20: Tubeless Ready
  • Talon pliabil Ardent și Ikon
  • Greutate măsurată Ardent: 840 g
  • Greutate măsurată Ikon: 630 g
  • Preț Maxxis Ardent: 175 Lei
  • Preț Maxxis Ikon: 185 Lei

Importator: KeroBike

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma