Categorii: Anvelope

CST Beater 29×2.25 (2015)

Am testat recent anvelopele producătorului taiwanez CST, cel mai mare fabricant de anvelope din lume cu aproape 30.000 de angajaţi. Dacă CST şi Taiwan nu îţi sună prea bine poate Maxxis îţi este mai familiar, întrucât Maxxis International este numele sub care funcţionează compania.

O singură privire asupra anvelopelor CST Beater este suficient pentru a-ţi da seama că au fost gândite pentru viteză şi teren uscat. Producătorul confirmă menţionând la specificaţii „hard pack”, „loose”, „loose over hard” şi „medium”. Aşadar viteză maximă pe teren uscat, ferm şi aproape ferm. Profilul este format din proeminenţe cu profil redus care generează aderenţă pe drumuri de pământ bătătorit, pietre uscate şi asfalt. Terenul „loose” se referă la potecile de pădure mai deteriorate, sau cu pământ reavăn, care în multe locuri sunt foarte prăfuite şi cu pământ care se desprinde uşor.

Anvelopele CST Beater dispun de mai multe tehnologii utilizate: EPS (Exceptional Puncture Safety) care înseamnă inserarea unui strat suplimentar de cauciuc special vulcanizat între carcasă şi profil. Acest strat se afla doar pe centrul anvelopei. Beater dispune în alcătuire şi de două tipuri de cauciuc (dual compound). Pe centru este folosit ceva cu duritate mai mare pentru uzură mai mică în timp, iar pe laterale este un compus mai moale pentru aderenţă bună pe viraje. Cauciucul lui CST Beater dispune de o densitate de 60 TPI (Threads Per Inch) fiind cumva la mijloc între anvelopele entry level, care dispun de 27-33 TPI, şi cele de top care au 120 TPI sau peste. Cu cât TPI-ul este mai mic cu atât anvelopa este mai robustă, mai rezistentă în timp, dar mai grea şi mai puţin performantă sau confortabilă. Un TPI ridicat oferă rezistenţă mai mică în timp, dar confort şi performanţă ridicată mulându-se mult mai bine pe teren. Aşadar Beater-ele se află undeva la mijloc.

Presiunea maximă recomandată pentru anvelope este de 65 PSI (4,5 BAR) însă 2-2,5 BAR este suficient pentru o persoană de 75-80 kg. Anvelopa este pliabilă, iar instalarea s-a făcut uşor şi rapid pe jante tubeless din carbon. La umflare s-a auzit pocnetul specific pe măsură ce anvelopa se aşeza perfect. Greutatea specificată pe site este de 620 grame / anvelopă, iar noi am măsurat-o la 650. Aşadar suficient de precisă. Greutatea Beater-elor este mai mare decât al anvelopele Specialized pe care le-am înlocuit, dar acelea aveau 120 TPI şi dimensiune de doar 2.00.

Pe traseu anvelopele s-au simţit excelent. Am participat cu ele la mai multe concursuri inclusiv la Salzkammergut Trophy din Austria traseul E care a conţinut tot de la asfalt pe viraje, la forestiere cu pietriş fin şi alunecos, la bolovăniş instabil pe coborâre. În România am fost cu ele la încă 2-3 concursuri plus mai multe ture de recreere unde am găsit şi noroi atât alpin cât şi lutos.

Am mai mers cu anvelope bune cu aderenţă potrivită, dar parca aceste CST Beater le-au bătut pe toate. Desigur contează foarte mult şi experienţa pe care o ai întrucât şi cu nişte anvelope slabe te descurci bine dacă eşti în stare să citeşti repede linia ideală pe care urmează să o abordezi pe o coborâre tehnică. Însă pe măsură ce coborârea dificilă nu se mai termină oboseşti, iar atenţia începe să scadă. Acelea sunt momentele când nişte anvelope bune te salvează. Atunci când nu mai poţi alege trasa ideală şi totuşi cumva o scoţi la capăt. Deşi nu ne dăm seama peste 60% este meritul anvelopelor care au avut aderenţa potrivită pentru a te ajuta în situaţiile limită. Cu CST Beater am avut cel puţin 4 momente când am scăpat basma curată doar mulţumită anvelopelor care s-au dus pe acolo pe unde le-am spus deşi categoric nu era trasa ideală.

În restul de situaţii, rulaj rapid pe asfalt sau forestier de bună calitate – spre exemplu o tranziţie între două zone mai aventuroase, anvelope cum sunt şi aceste Beater te ajută să economiseşti din putere oferind o rezistenţă mică la înaintare. Protuberantele acestor anvelope, deşi destul de agresive, au un profil nu prea înalt ceea ce le face foarte bune şi la viteză. În plus cauciucul mai dur de pe centru ajută la obţinerea acestei viteze mari fără mult efort suplimentar.

Pe ud nu pot spune că am beneficiat de senzaţii tari. Văzând specificaţiile date de producător, dar mai ales analizând profilul rapid am înţeles că nu trebuie exagerat atunci când plouă. Totuşi mulţumita secţiunii circulare a anvelopei aceasta oferă pe viraje o suprafaţă mare de contact cu solul aderenţa fiind decentă spre bună. Însă totul ţine de „adaptarea vitezei la condiţii” şi experienţa pe care o ai în citirea terenului. Pe noroi lutos nu am avut nicio şansă desigur însă pe noroi „normal” de munte nu au fost probleme. Acesta se prindea puţin de roată după care era aruncat imediat ce prindeai puţină viteză. Pe asfalt nu poţi risca şi mai bine încetineşti pe viraje, iar pe bolovăniş şi pietriş din nou aderenţa la vale a fost decentă.

Concluzia este una foarte pozitivă. Anvelopele au aderenţă excelentă pe tipul de teren pe care şi producătorul îl recomandă – asfalt, forestier bun şi mai puţin bun, poteci de pământ şi poteci cu pământ instabil uscat sau reavăn. Şi pe bolovăniş, cum ar fi traversarea unor albii de râu secate sau coborâri pe forestiere spălate de ape unde a fost expus stratul de piatră mare, dacă totul este uscat atunci eşti pe mâini bune. La viteză stau iarăşi bine, pe teren bătătorit şi compact aceasta fiind mare fără efort deosebit. Nici la preţ nu stau rău. La 137 lei vei mai găsi anvelope similare însă la greutăţi mai mari, TPI mai mic sau cu profil mai greoi.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Salut , n-am inteles prea bine , CST este Maxxis ?? cam asta inteleg din primele randuri ale articolului . :)

    • Atât CST cât şi Maxxis sunt două mărci înregistrate ale companiei chinezeşti Cheng Shin Rubber.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma