Rockrider ST540 (2019)

Într-o zi ploioasă precum cea de astăzi, în care scriu acest review, uitându-mă din nou pe fotografiile lui ST540 și la culoarea de-un albastru infinit al cadrului, aproape că-mi înseninează ziua și mă face să ignor fulgerele și tunetele care zguduie pământul. Zguduit am fost și eu pe această bicicletă, parțial din pricina raportului echipare/preț și total din cauza unei aterizări eșuate (pentru fotografia principală), aterizare care a dăunat grav roții din spate. Dar cum spuneam, culoarea este cea pe care n-am uitat-o prea ușor, iar acesta este unul din avantajele de bază ale unui produs de masă, precum cel de față. Fii sigur că un începător în ale bicicletelor va alege mai întâi cu inima, adică bicicleta mai frumos colorată. Iar cei de la Decathlon aparent au ajuns la maturitate cu combinarea tuturor acestor elemente stilistice (alții le spun de marketing).

Dar nu e vorba doar despre marketing aici. Rockrider ST540 este o altă bicicletă cinistită a lanțului comercial Decathlon, una asamblată chiar în România. În acest test vei vedea cum s-a comportat pe traseu, unul nu foarte simplu, în niciun caz pentru capacitățile ei.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă pe arc cu o cursă de 100 mm și brațe de 32mm
  • preț de achiziție: 1.999 lei
  • roți de 27.5 de inch
  • pentru plimbări recreaționale prin pădure sau la munte
  • poziție: confortabilă, relativ dreaptă
  • geometrie: adaptată terenurilor plate

Cadru/Pe traseu

Cadrul lui ST540 nu prezintă nicio inovație și niciun standard diferit de ceea ce oferă concurența și segmentul din care face parte. Roata de spate se prinde cu chieță rapidă QR9, rulmentul este pe filet (dar cu rulmenți exteriori, atenție!), headtube-ul este drept și nu conic, cablurile sunt trase prin exterior. Asta este o veste bună pentru cei care vor să lucreze ei înșiși la bicicletă, căci totul se poate rezolva ca în vremurile bune. Cu ce excelează este în fond forma cadrului (deși asta e o treabă subiectivă) și aspectul general (o treabă și mai subiectivă). Pentru clientul care doar face sport ieșind de două ori pe săptămână câte două ore prin pădure și nici nu-l interesează că alte sute sau poate chiar mii de persoane pedalează pe o bicicletă identică, acesta este un produs perfect. Dacă mai punem la socoteală și prețul de achiziție, este clar că primește pentru bani mai mult decât oriunde în altă parte. Un lucru de înțeles, căci Decathlon comercializează cantități impresionante, așadar cu siguranță își permit marje mai bune, mai ales că volumul produs este semnificativ mai mare.

Revenind la cadru, evident că n-am rezistat tentației de a-l măsura pe bancul de probă. Rezultat care a relevat o rigiditate torsională de 101.6 Nm/grad, adică ceva mai bună decât media. Asta este o valoare de luat în calcul pentru a releva performanța unui cadru în momentele în care pedalezi la sprint sau când iei în viraj. Cu cât persoana care călărește bicicleta este mai grea, cu atât cadrul se torsionează mai mult. În cazul de față, persoanele de 90 sau mai puține kilograme, se vor putea bucura de performanțele acestuia. Desigur, nimeni n-o să se arunce în vreun viraj cu RT540 și probabil puțini se vor ridica din șa ca să sprinteze. Valoarea este importantă pentru a compara acest cadru cu concurența. Iar din acest punct de vedere, se prezintă bine.

Cu o greutate de 2.2 kg, nu se numără printre cele mai ușoare, de altfel greutatea întregii biciclete fiind de puțin peste 14 kg, fără pedale, dar din nou, cui îi pasă de asta în acest segment de preț? Eu cred că totuși ar trebui să-i pese oricărei persoane care iese la munte cu această bicicletă și are urcări de dat. Unii concurenți oferă biciclete cu până la 1 kg în plus, iar pe distanțe lungi toate aceste lucruri contează.

Din punct de vedere al manevrabilității bicicleta este neutră. Nu excelează în viraje, nici pe urcări, nici la săruturi, însă îmbină geometria cu un cockpit bine ales (pipă de 80 cu ghidon de 720mm) și chiar dacă pentru unii aceste date ar putea fi cam irelevante, aceia ar trebui să-și amintească pentru cine a fost construită această bicicletă și s-o judece ca atare.

Echipare

În fișa tehnică ni se amintește de faptul că o furcă Suntour XCR echipează această bicicletă. Chiar dacă graficele amintesc de Suntour, forma exprimă clar: sunt un Manitou! Podul montat în spate pe brațele inferioare ale furcii este momentan marcă înregistrată a celor de la Manitou, așadar fie este vorba despre o eroare în fișa tehnică, fie cei de la Suntour au construit o furcă cu această formă, deși îmi este greu de crezut. Podul plasat în spate îi conferă o altă alură bicicletei și fără îndoială necesită ceva obișnuință. Arcurile, pentru greutatea mea de 65 de kg, au fost suficient de moi pentru a-mi oferi o doză bună de confort. În zonele dificile, furca nu a mai făcut față, iar rebound-ul nu a fost suficient de rapid pentru a putea prelua următoarele șocuri, iar asta s-a tradus printr-o lipsă de confort și de control. Puțini vor fi cei care vor coborî pe pietre și rădăcini cu această bicicletă, așadar stați relaxați.

Transmisia cu 2 foi și 9 pinioane este de asemenea o raritate în segment. Cumva cele două foi sunt alese înțelept, nu ai neapărată nevoie de 3. Cu cel mai mare raport urci și pante mai abrupte (dacă te țin picioarele, desigur), iar când vine vorba de viteză pe plat, ai în continuare suficiente resurse. Angrenajul Shimano Non Series este frumos lucrat și nu cântărește exagerat de mult, pe când rulmenții BB-ul sunt exterior. Un Hollotech I adică. Manetele fac parte din gama Acera, pe când schimbător de pinioane este Altus, ambele de la Shimano, iar cel de foi… ei bine, nu mi-am dat seama, deși seamănă cu un Shimano. Transmisia per total este gălăgioasă pe coborâri.

La nivel de frâne bicicleta este echipată cu un set de Tektro pentru Btwin (ceva produs OEM), însă performanțele sunt de luat în considerare pe teren drept sau ușoare coborâri. Cei care au nevoie de feedback sau de modulație vor fi nevoiți să le înlocuiască. Nici forma levierului de frână nu este ergonomică.

Roțile, care împreună cântăresc cu mult peste 5 kg, sunt echipate cu butuci pe bile și conuri, jante duble și anvelope cu propriul brand al celor de la Decathlon, dar în realitate sunt un set de Hutchinson cu talon pe sârmă, o viteză de rulare decentă și crampoane suficient de mari încăt să ofere o aderență mulțumitoare în viraje. Prinderile ambelor roți sunt cu cheiță rapidă QR9.

Nu în ultimul rând, mi-a plăcut șaua, inspirat aleasă pentru distanțe mai scurte și pentru non-sportivii care nu poartă bazon, iar manșoanele în mod deosebit deoarece sunt mari și moi, oferind mult confort pentru întreaga mea plimbare. De remarcat este diametrul mic al tijei de șa, de 27.2mm, o raritate în acest segment de preț.

Video

Concluzie/Cui i se adresează

Sunt genul care-și face cumpărăturile la Decathlon pentru obiecte pe care le folosesc relativ rar și pentru care nu vreau să cheltui o sumă mare de bani. Și chiar dacă țin mult la marcă (da, sunt genul ăla de cumpărător), cumva când vine vorba de-un cort sau de niște palete de tenis, aceseta nu se mai supun unui criteriu important precum marca. Așa că mă duc și eu la Decathlon. În calitate de ultrapasionat de biciclete, nu cred că m-ar convinge cineva să-mi cumpăr o bicicletă precum Rockrider ST540 și nu pentru că n-ar fi bună, ci din simplul motiv că au prea mulți una. Dar aș recomanda-o unei persoane care vrea să o folosească din când în când pentru ieșiri lejere în natură. Mai ales dacă este strâmtorat cu bugetul. Pentru banii pe care Decathlon îi cere pentru această bicicletă, ei bine, îndeplinește cam toate sarcinile fără piedici. Iar unde nu-s piedici, nu-s nici regrete. Fie că abia acum te apuci de pedalat și vrei o bicicletă de terfelit, fie că ieși mai rar dar nici nu vrei să golești visteria familiei, această bicicletă îți va face cu ochiul. Dacă ești genul exclusivist, atunci cu siguranță că va trebui să te orientezi către brand-uri mai mari, unde vei plăti ceva mai mult pentru aceleași pachet/concept, cu foarte mici diferențe. În fond, întrebarea pe care trebui să ți-o pui, legat de îndeplinirea sarcinilor, e simplă: Dacia Duster sau Volkswagen Tiguan?

Date relevante

Greutate totală: 14.02 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.210 grame în dimensiunea M
Greutate roți*: 5.240 grame
Greutate furcă: 2.200grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 80mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 920 grame + 95 grame
Rigiditate headtube: 101.6 Nm/grad
STW**: 46.1

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut as dori un sfat: sunt foarte indecis intre rockrider st540 si cross grx9 (biciclieta este pentru un incepator si majoritatea timpului va fi folosita in oras, rar pe trasee recreationale, as dori sa am cat de putin de lucru la bicicleta)
    As aprecia foarte mult daca mi-ai da un raspuns.
    Review de calitate ca de obicei.
    Spor

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma