În acest moment cea mai ieftină și accesibilă furcă de la Rock Shox, modelul Judy, are un preț recomandat de pornire de aproximativ 220 de euro, însă acesta poate să difere în funcție de tipul prinderii roții de față (cheiță QR9, ax de 15mm), de dimesiunea roții (26, 27.5 sau 29) sau de reglajele de care dispune. Există o singură versiune care funcționează cu arc, însă nu am găsit-o nicăieri spre vânzare, iar toate versiunile de Judy funcționează cu cartuș de aer, Solo Air, utilizat și pentru modelul Recon spre exemplu.
Comparată cu furcile entry-level din trecut, spre exemplu cu cele din vechea gamă XC, Judy pare o furcă mai scumpă decât este de fapt (de aproape totuși îți dai seama că nu are aceeași calitate a materialelor precum furcile mai scumpe), în special datorită design-ului podului și al brațelor superioare negre, dar și al prinderii roții de față, care, pentru anumite modele, este un ax cu diametrul de 15mm (și format boost – cu o lățime de 110mm). Acest tip de prindere face ca această furcă să fie mai rigidă torsional, comparativ cu modelul cu prindere QR9 pe care l-am avut la dispoziție. În orice caz, steerer-ul este conic, așadar este compatibilă cu cadrele moderne, iar cursa poate fi de 80, 100, 120 sau 130mm. Noi am avut la dispoziție modelul de 100mm, cu comandă de Lock-out inclusă, ce poate fi montată pe ghidon. Modelele ceva mai ieftine, vin cu Lock-out-ul direct pe braț. Ce mai merită menționat este faptul că poate găzdui anvelope în format plus, cu o lățime de până la 2.8 inch, o informație probabil utilă pentru cei care încă folosesc acest tip de anvelope.
Setarea se face la fel ca în cazul oricărei furci cu cartuș de aer, însă dar fiind faptul că are o cursă mai mică, am stabilit sag-ul la 20% și nu mai mult. Cursa este relativ progresivă, deși momentul inițial în care furca începe să culiseze nu este neapărat lin, ci mai degrabă brusc. Contează desigur și pe unde vei pedala cu bicicleta și cum vei folosi această furcă. De principiu, dacă ești adeptul traseelor cu diverse sărituri, o să-ți recomand un sag și mai mic, de 15%, căci șansele să ajungi la bottom-out sunt destul de mari. Pe de altă parte, dacă din repertoriu fac parte trasee mai simple, recreaționale și cu puține obstacole, nu o să ai niciodată vreo problemă cu faptul că are brațele superioare mai subțiri (de 30mm) sau că nu este suficient de rigidă torsional. Sau că nu poate face față unor obstacole foarte mari. În fond, acesta este și scopul acestei furci, să ofere un confort decent pe trasee recreaționale, iar din acest punct de vedere se descurcă foarte bine. Orice (sau oricine) o scoate din această zonă, începe să-și arate rapid limitele. Reglajul de rebound este și el prezent, își face treaba, însă acționarea acestuai este destul de vag. rock-shox-judy-20Suportă fără probleme un disc de 180mm, deși în mod curios, pe site este menționat faptul că este compatibilă și cu un disc de 220mm, dar îmi este destul de dificil să-mi imaginez cum se poate una ca asta.
Greutatea este acceptabilă pentru acest segment de cost și pentru ceea ce oferă, mai precis 2.350 de grame, cu tot cu comanda de Lock-Out. Prețul pentru această versiune este de 895 de lei, dar cum spuneam în introducere, poate să difere mult în funcție de dotările furcii sau de magazinul din care este achiziționată. Spre exemplu, versiunea cu ax de 15x110mm costă 1.100 lei. O recomand ca alternativă la furcile cu arc ieftine (Suntour XCE, XCT sau XCM) pentru cei care vor un plus de confort și reglaje sau chiar la XCR-ul pe aer, pentru cei care vor o furcă ce arată mai bine decât alternativa taiwaneză (deși, în mare, diferențele dintre cele două nu sunt foarte semnificative). Altfel spus, primești o furcă corectă pentru suma pe care o plătești, de altfel ceva ce-mi doream să văd în segmentul entry-level.
Plus: performanțe decente pentru preț, aspect, multe versiuni
Minus: nu foarte rafinată, brațe superioare de 30mm
Greutate: 2.350 grame
Preț: de la 895 lei
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…