Anul trecut, chiar pe vremea aceasta, testam tot un Rock Machine, însă aceea era o bicicletă de enduro, dotată corespunzător și orientată clar către trasee foarte dificile. Apoi a existat o cerere din partea publicului să testăm și alte modele mai jos plasate în gamă, dar din păcate lipsa stocurilor a făcut imposibil acest lucru. Pentru noul sezon ne-am decis să începem cu un model cât mai popular, căci biciclete foarte scumpe – așa cum știm – sunt momentan destul de inaccesibile publicului din România. Astfel, am pus mâna pe un Blizz 30, pe care l-am botezat Blizzard în filmul de prezentare, dar asta este mai puțin important căci aici ne vom concentra pe calitățile acestei biciclete, dar și pe defectele sale. Per total, Blizz reprezintă un concept foarte interesant – n-aș spune pe cale de dispariție, dar cu siguranță o raritate, o bicicletă cu care Rock Machine atacă un segment puțin disputat dar foarte atractiv în fond: cel al hardtail-urilor axate mai mult pe distracție decât pe performanță la maratoane.
Pe scurt:
Pentru cine este această bicicletă?
Am spus-o mai sus pe scurt, dar mai în detaliu, îți pot spune următoarele: pe Blizz stai aproape ca pe o bicicletă de enduro. Reach-ul este relativ lung, desigur, nu la fel de lung ca al unei biciclete specifice de enduro cu suspensii mari, însă feeling-ul exact acolo m-a dus. Apoi, ai la dispoziție o combinație inspirată de pipă și ghidon, prima măsurând 40mm, iar a doua componentă, 760mm. Combinația aceasta îți permite să ridici foarte ușor de ghidon și să ai un control bun pe viraje. Nu este foarte eficientă pe urcări, însă este suficient de stabilă dacă panta devine abruptă. Triunghiul anterior al cadrului pare mai lung decât este de fapt, iar partea din spate – mai precis chainstay-ul – măsoară 445mm, o valoare axată mai mult pe stabilitate. Dar asta nu înseamnă că Blizz 30 nu poate fi și o bicicletă jucăușă. Mai depinde și de skill și de dispoziția ta din ziua respectivă.
La nivel de detaliu al cadrului, finisajele sunt similare cu cele oferite de bicicletele producătorilor de top, singura chestiune la care am avut de comentat în ceea ce privește cadrului acestei bicicleta fiind prinderile pentru portbagaj aflate în partea din spate, care nu prea au ce căuta pe o bicicletă cu astfel de aspirații – dar pe care le-am regăsit pe multe alte biciclete scumpe. Ceva ce are în plus li alții (nu prea) au este o prindere suplimentară aflată deasupra top-tube-ului, alături de încă alte două dispuse pe down-tube și pe seat-tube. Așadar, 3 prinderi, pentru bidoane, pompe sau borsete, arme sau orice-ți mai trece prin cap.
Unghiul headtube-ului este și el foarte degajat, poziționat la 67 de grade, ceea ce-ți permite să ataci și zone de traseu abrupt, toate aceste susținute desigur și de roțile mari de 29 de inch. Cu ceva îndemnare, o poți duce și pe trasee mai extreme, însă ține cont că aici singura problemă va fi lipsa suportului din partea anvelopelor. Iar faptul că este dotată cu o furcă de 120mm (și pe aer), înseamnă rezerve mai multe pentru acest tip de trasee. Cei care vor să facă un upgrade furcii pe viitor, ei bine, pot îndrăzni și cu o furcă de 130mm pentru performanțe și mai mari, fără să stea cu grija că vor distruge cadrul. Cadru care de altfel are o formă reușită.
Greutatea bicicletei, de 14.4 kg – fără pedale, se încadrează în standarde. Și dacă ar fi să compar feel-ul și geometria acestei biciclete cu un concurent consacrat, aș aduce fără niciun dubiu GT-ul în discuție. Un GT mai accesibil, dar cu date tehnice similare și cel puțin la fel de distractivă.
Ce echipare are?
În centrul atenției, când vine vorba de componente, stă furca RST Aerial care folosește un cartuș de aer și care are o cursă de 120mm. Poate fi blocată cu ajutorul unei comenzi de pe ghidon, însă nu are reglaj pentru rebound, dar chiar și așa, furca a oferit atât confort cât și tracțiunea necesară pe traseul de test. Faptul că folosește un cartuș de aer o poate face ușor de setat, indiferent de greutatea celui care folosește bicicleta, iar acesta este un avantaj incontestabil.
Mai departe, ne mutăm la transmisie. Aici nu pot spune că bicicleta asta strălucește, însă schimbătoarele Shimano Altus oferă minimul de performanță de care vei avea nevoie pe munte. Nu sunt cele mai rapide și transmisia poate deveni zgomotoasă pe coborâri, însă rapoartele oferite de cele 2 foi și 9 pinioane mi-au fost suficiente pentru un urcat agale. Nu este o bicicletă de maraton, însă dacă n-ai pretenții la timpi excelenți, atunci vei putea urca ușor și vei putea coborî repede. De fapt, pe coborâre se dezlănțuie cu adevărat această bicicletă. Pe de altă parte, angrenajul care folosește tehnologia Hollowtech este relativ ușor și poate fi foatre ușor montat sau demontat.
La nivel de soppere, deși seamănă izbitor de mult cu Shimano, frânele sunt de fapt Alhonga, hidraulice pe disc, care funcționează (aproape) similar cu Shimano MT-200 – fără să ofere un lever feel foarte bun, dar care-și fac treaba în parametri și mai ales, ținând cont de clasa din care fac parte. Un alt bonus este oferit de discul de 180mm montat pe roata de față, care compensează serios capacitatea de frânare a acestei biciclete.
Roțile sunt construite cu butucii Shimano TX505, probabil cei mai utilizați la ora actuală, conectați la un set de jante din aluminiu duble și echipate cu un set de anvelope WTB Ranger Comp, în formatul 29×2.25. Aceste anvelope mi-au oferit o viteză foarte bună de rulare, dar suferă la capitolul aderență în viraje, mai ales dacă terenul este umed. În acest sens și în concordanță cu spiritul bicicletei, v-aș recomanda un upgrade la un set de anvelope mai late, de 2.35 și cu crampoane mai mari, acestea făcând într-un final bicicleta și mai capabilă la vale.
Concluzie
Rock Machine Blizz 30 este o bicicletă pe placul meu deoarece mereu prefer mai multă distracție la vale decât să pedalez la deal. Iar Blizz 30 exact pentru această distracție este concepută: echiparea la nivel de transmisie îți oferă suficiente rapoarte încât să urci calm și sigur la deal, iar furca, geometria și cockpit-ul îți asigură stabilitate și agilitate la vale, cu mențiunea că poți aborda și trasee mai dificile.
Video
PLUS: Capabilă la vale, furcă pe aer, cockpit reușit, unghi degajat al headtube-ului
MINUS: anvelopele nu se potrivesc caracterului acestei biciclete, prinderi de portbagaj pe cadru – de ce?
Greutate: 14.4 kg – dimensiunea M (17 inch) – fără pedale
Preț: 4.199 lei
Importator: Sprint Sports
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…