Nakita Team C Race SRAM, un superb MTB hardtail cu roți de 27.5 și cadru din carbon, a ajuns la noi pentru teste. Este un model cu echipare gata de competiție și cu un aspect și o culoare foarte interesante. Echiparea cu transmisie 2×11 și o furcă de calitate ne-a inspirat să plecăm într-o tură adevărată de XC. Am ieșit la teste cu el pe un traseu dificil, lung și solicitant: traversarea masivului Leaota din Bădeni până la Podul Dâmboviței! O urcare lungă, cu pante abrupte și pe teren dificil este urmată de porțiuni de single-trail tehnic cu bolovani pe creastă, de urcări și coborâri succesive abrupte pe iarbă, din nou single-trail și în final o coborâre de mare viteză pe drum forestier. Retragerea se face pe asfalt, deci am putut să vedem cum se comportă bicicleta în aproape orice situație.
Cadru/pe traseu
Nakita Team C este o bicicletă orientată spre performanță, motiv pentru care poziția pe aceasta nu este foarte relaxată ci una sportivă. Unghiurile cadrului sunt alese pentru un comportament reactiv și precis. Pe urcare, poziția este perfectă pentru a aborda cele mai abrupte rampe. Nu am avut probleme în acest sens și m-am simțit foarte bine chiar și atunci când pe ecranul computerului erau afișate valori de 15% sau mai mari. Pedalatul în picioare e foarte ușor și eficient. La vale, bicicleta reacționează foarte bine la schimbările de direcție și este stabilă.
Cadru din carbon are o formă modernă, cu un reach lung ce permite folosirea unei pipe mai scurte. Greutatea sa este de 1340 g, o valoare bună pentru un model din carbon din gama medie. În schimb, toată construcția sa inspiră rigiditate maximă, inlcusiv brațele triunghiului spate sunt groase și solide. Acest lucru nu se încadrează prea bine în tendința modernă de a oferi cadre cu proprietăți foarte bune de amortizare, ceea ce face să nu fie un model foarte confortabil pe denivelări. În schimb, rigiditatea foarte mare îl face să fie foarte reactiv la accelerații și viraje. Este un raport care trebuie bine ales, ce se câștigă într-o parte se pierde în cealaltă, în cazul acesta performanța fiind calea aleasă. Valoarea măsurată a rigidității de 82.5 Nm/grad și mai ales valoarea STW (Stifness to Weight) de 61.5 Nm/grad/kg sunt foarte bune. Acest lucru face ca bicicleta să fie potrivită și pentru persoanele mai grele.
Cadrul este rigidizat și de restul elementelor sale. Headtube-ul este de tip tapered iar butucii folosiți sunt cu ax thru. Zona monoblocului de tip press fit este foarte mare, cu o rigiditate bună. Cablurile sunt rutate intern, dar sunt destul de greu de instalat, nefiind direcționate prin interior.
Greutatea totală a bicicletei este de aproximativ 10.6 kg fără pedale și în jur de 11 kg complet echipată, o valoare foarte bună în gama sa de preț.
Despre echipare
Echiparea acestui model a fost o surpriză plăcută, nefiind făcute compromisuri aproape la niciun element.
Furca este RockShox Reba RL de 100 mm, cu brațele superioare negre, ceea ce dă un aspect foarte plăcut bicicletei. După cum știm deja, Reba funcționează foarte bine și este fiabilă și ușoară, având 1.603 g măsurate. Blocajul este făcut cu ajutorul manetei de pe ghidon.
Roțile DT Swiss X1900 Spline sunt de calitate foarte bună, cu o greutate sub 1800 g neechipate, un lucru rar întâlnit în această gamă de preț. Complet echipate, ele au 4.041 g, o valoare foarte bună având în vedere grupul de pinioane foarte mare. Anvelopele sunt modelul Schwalbe Rocket Ron Performance de 2.25, fiind singura componentă ceva mai slabă a bicicletei, un set din gama Evolution fiind totuși mai potrivit. Mie personal mi s-au părut modeste pe urcare, probabil datorită carcasei mai rigide, dar pe coborâre au avut un comportament fantastic. Rocket Ron este oricum o anvelopă de top și bicicleta poate fi folosită așa cum vine echipată fără a pierde mult din performanță.
Transmisia este completă SRAM GX 2×11, inclusiv pinioanele, lucru rar întâlnit în ultima vreme, la bicicletele din această clasă fiind preferate pinioanele Shimano XT pe butuc normal. La bicicleta noastră avem pinioane 10-42 pe casetă XD, deci un avantaj pe plat și pe coborâre față de pinionul de 11 de la Shimano… Angrenajul are foi de 36/24 iar în combinație cu pinionul de 42 rezultă un raport de urcare incredibil de eficient, am putea spune chiar inutil pentru multă lume. Totul funcționează bine, schimbările de viteză se fac prompt. Mie, obișnuit cu casetă 11-36, mi se par totuși destul de mari salturile între treptele de viteză, dar bănuiesc că e doar o chestiune de obișnuință. Le-am resimțit ceva mai tare decât în cazul modelelor cu casetă 11-40 testate în ultima perioadă.
Frânele sunt însă de la Shimano, modelul BR-M506, o alegere perfectă, fiind un model performant și cu un raport bun calitate preț. Împreună cu discurile de 180 pe față și 160 pe spate oferă toată puterea de frânare neceasară în orice situație.
Ghidonul de 700 mm este suficient pentru a oferi un control bun în orice situație. Șaua este un pic cam grosieră pentru o bicicletă cu pretenții de competiție, dar este confortabilă. Tija de șa este de 31.6 mm și nu ajută prea mult la confort, tendința din ultima vreme fiind de montare a tijelor de 27.2. Pe de altă parte, permite montarea unei tije reglabile, mult mai ușor de găsit în această dimensiune.
Pasionat fiind de bicicletele de competiție cu un raport calitate/preț bun, pot să spun că Team C este o bicicletă pe placul meu. Mi-aș fi dorit un cadru mai flexibil în zona roții spate, pentru că merg des pe trasee bolovănoase, dar acest lucru nu este neapărat negativ, unii apreciind și cea mai mică îmbunătățire la rigiditate. Este probabil printre cele mai bune oferte de pe piață în domeniul hardtail din cabon cu 11 pinioane și o pot recomanda împăcat tuturor celor care doresc o bicicletă cu care să poată să atace orice traseu montan cu ochii pe cronometru.
Date relevante
Greutate totală: 11 kg
Greutate cadru: 1.340 grame
Greutate roți*: 4.041 grame
Greutate furcă: 1.603 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj: 780 grame fără BB
Rigiditate headtube: 82,5 Nm/grad
STW**: 61,5 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: XC, competițe
Pe urcări: 9/10
Pe coborâri: 8/10
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…