Nakita Spider 7.5 BIG (2015)

Probabil că te întrebi de ce publicăm în 2017 un review al unei biciclete fabricate în 2015, însă răspunsul este mai simplu decât ai bănui: pentru că aceasta bicicletă se află în stocul importatorului și pentru că are un preț mic raportat la echipare. Acesta din urmă a fost și motivul pentru care am cerut-o la test, căci o bicicletă cu o transmisie XT, furcă pe aer și frâne hidraulice este mai greu spre imposibil de găsit în ziua de astăzi, la un preț de 3.590 de lei, prețul inițial fiind de 5.395 de lei. Așadar, am dorit să aflăm dacă merită să cheltuiești această sumă pe o bicicletă de acum două sezoane, dotată cu tehnologie relativ actuală.

Cadru/Pe traseu

Așa cum ne-au obișnuit austriecii de la Nakita, la nivel de cadru, aici punând la socoteală calitatea fabricației sau a finisajelor, nu se face rabat la calitate. În acest sens, pot spune că bicicleta are o combinație de culori foarte plăcută privirii, combinația de roșu, albastru, gri și negru neputând să dea greș. Apoi, din punct de vedere al tehnologiilor, ai un headtube conic, cabluri trase prin interiorul cadrului, o prindere direct mount pentru schimbătorul de foi (așadar, îl poți schimba singur acasă foarte simplu dacă va fi cazul) și un set de urechi solide.

Geometria este cât se poate de clasică, cu un headtube amplasat la 71 de grade și un seat tube, la 73 de grade. La acel moment nu se făceau prea multe experimente cu headtube-uri cu unghiuri mai degajate, care să permită abordarea unor coborâri agresive, prin urmare Spider 7.5 este un 29er docil pentru maratoane sau trasee care nu implică secțiuni extreme. Din punctul meu de vedere, este destul de dificil de judecat acest aspect, căci în urmă cu 2-3 ani, testam bicicletele pe trasee mai prietenoase, pe când în ultima perioadă, o dată cu modificarea geometriei bicicletelor, am început să alegem trasee din ce în ce mai abrupte.

Astfel, direcția este foarte agilă, ghidonul cu o lățime de 680 de mm este acceptabil, iar pipa de 85 de mm va pune suficientă presiune pe roata din față atunci când urci, pentru a nu lăsa roata de față să se ridice de la sol. După cum poți observa și din fotografii, am dus Spider-ul 7.5 pe niște urcări strașnice din două motive: configurația geometriei și a cockpit-ului care-ți permite să faci asta și transmisia cu 3 foi și 10 pinioane, care n-a făcut altceva decât să-mi reamintească ce simplă poate fi viața când ai de unde alege. Pe coborâri bicicleta s-a comportat bine, fiind suficient de stabilă, însă comparativ cu ceea ce oferă piața în ziua de astăzi, pot spune că aceste diferențe de date se simt.

Din punct de vedere al greutății (2.05 kg) și al rigidității (92.1 Nm/grad), acest cadru punctează bine, chiar și pentru zilele noastre.

Echipare

Acesta este punctul forte al bicicletei și probabil mulți o vor achiziționa prin prisma componentelor care se regăsesc pe această bicicletă. Comparând cu prețul de achiziție, în acest moment pe piață este imposibil să găsești o bicicletă nouă care să ofere tot ce are de oferit Spider-ul.

Voi începe cu transmisia, 3×10, furnizată de Shimano, modelul XT. Ai la dispoziție 3 foi și 10 pinioane, care funcționează fără reproș, dar care devine uneori zgomotoasă pe denivelările puternice, dat fiind faptul că patina nu poate fi blocată (fără Shadow Plus deci). Manetele schimbătoarelor sunt excepția, căci provin din gama Deore, însă sunt dotate cu funcția 2-way-release și rezonează bine cu întreaga transmisie.

Frânele Shimano M355 sunt, să spunem, veriga mai slabă a bicicletei. Aș fi ales un set orientat mai mult către concursuri, pentru a se înscrie perfect în peisaj, așadar, dacă o vei achiziționa, un upgrade la un set Deore n-ar strica deloc. Cele prezente pe biciclete oferă reprize de frânare acceptabile, însă nu pentru coborâri lungi sau foarte tehnice, unde acestea trebuie să lucreze din greu.

În ceea ce privește furca, aceasta este un model mai rar, care provine de la Manitou, versiunea Marvel Air cu o cursă de 100 mm și prindere de roată cu cheiță clasică. Aceasta a funcționat bine după ce i-am făcut toate reglajele, doar Lock-Out-ul a fost un pic mai greu de montat după ce am demontat bicicleta pentru a cântări diverse componente. S-a descurcat mulțumitor pe denivelările mici și bine pe cele mari, fără a-mi lăsa impresia că pierd controlul.

Roțile reprezintă de asemenea un highlight important al bicicletei, acestea fiind construite cu jante Sun Ringle Inferno 25, butuci Shimano și anvelope Continental X-King 29×2.2. Sunt solide, însă din acest motiv, nu-s deloc ușoare, cântărind împreună peste 5 kg. Anvelopele oferă o aderență decentă, însă modelul X-King și-a îmbunătățit și mai mult performanța în ultima vreme, așadar, un upgrade la acest capitol va fi necesar doar dacă pedalezi mai mult la munte decât la câmpie.

Manșoanele sunt moi și confortabile, o raritate în ziua de astăzi, iar șaua a oferit un confort bun pe parcursul zilelor în care am testat bicicleta.

Concluzie

Cu o greutate de aproape 13 kg și cu o transmisie solidă, care oferă numeroase rapoarte ideale pentru începători, această bicicletă reprezintă în momentul de față un pachet foarte interesant, dat fiind faptul că nu are concurent din punct de vedere al prețului. Este un model din 2015, însă tehnologiile care-i lipsesc nu-s deloc multe: un ax de 12mm pentru roata de spate și sistemul Shadow Plus pentru schimbătorul de pinioane n-ar fi stricat. În rest, bicicleta este capabilă de maratoane sau competiții, cu mențiunea că geometria nu este orientată în mod special către coborâri, ci mai degrabă către plat și urcări.

Date relevante

Greutate totală: 12.9 kg
Greutate cadru: 2.052 grame
Greutate roți*: 5.161 grame
Greutate furcă: 1.905 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Lungime pipă: 85 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 860 grame
Rigiditate headtube: 92.1 Nm/grad
STW**: 44.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 8/10
La vale: 7/10

Galerie foto

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma