Merida One Sixty 500 (2023): entry-level, pentru enduro

Merida a decis să ofere și o variantă accesibilă ca preț pentru noul One Sixty. Asta înseamnă că va păstra același cadru din aluminiu, cu aceeași geometrie, cu mențiunea că echiparea va fi reprezentată de componente mai puțin performante. Înseamnă asta că versiunea aceasta de One Sixty este o bicicletă mai slabă cu totul? O să lămurim în acest articol.

Pe scurt:

  • full-suspension cu cadru din aluminiu și cursă de 162/171mm (în funcție de roata spate)
  • furcă pe aer cu o cursă de 170mm și brațe superioare de 36mm
  • preț de achiziție: 13.049 Lei
  • roți format mullet 29/27.5
  • pentru trasee de enduro
  • poziție: relativ dreaptă
  • geometrie: adaptată traseelor mai dificile de munte

Pentru cine este această bicicletă?

Dat fiind prețul de achiziție, evident celor cu bugete mai restrânse dar totuși care vor o bicicletă de enduro cu performanțe decente. Faptul că echiparea nu este similară cu cea a modelului de top este oarecum irelevantă la nivel de începător, mai ales dacă doar te dai la vale cu această bicicletă – care este potrivită și pentru bike park-uri, acolo unde poți urca lejer cu telegondola. Altfel, greutatea mai mare își va spune cuvântul pe urcările lungi sau abrupte, dar dacă te țin picioarele, cu siguranță vei putea contrabalansa acest dezavantaj.

Contrar informațiilor oficiale oferite pe site, bicicleta aceasta nu este echipată cu suspensii Marozcchi, ci cu echivalentul de la Rock Shox: o furcă Yari cu o cursă de 170mm (control pentru compresie, aer și rebound) și un amortizor simplu, Deluxe Select+ fără PiggyBack. Chiar dacă această configurație de amortizoare nu spune mare lucru din prima, atât furca Yari cât și amortizorul s-au descurcat bine în Postăvaru. Pe trasee mai simple, precum cele de la Ciocanu, chiar nu au fost comentarii. Revenind la traseele mai tehnice din Postăvaru, amortizorul nu pot spune că a făcut cea mai bună echipă cu construcția suspensiei, spatele fiind uneori mai puțin progresiv și ușor depășit la șocuri mari sau succesive. Cu toate acestea, bicicleta a rămas controlabilă, însă diferența este clară între acest amortizor și SuperDeluxe Ultimate care, spre exemplu, se regăsește pe modelul de top. Furca în mod surprinzător nu a lăsat loc de comentarii și a reprezentat o surpriză plăcută dat fiind faptul că niciunul dintre noi nu avea vreo așteptare de la Yari. Dar se pare că la Rock Shox tehnologia a progresat chiar și la nivelul de bază al componentelor.

Formatul mullet (roată 29 pe față și 27.5 spate) ajută desigur și geometria (mai ales la vale) cu un head angle de 64 de grade. Dacă chainstay-ul este destul de mic (434mm), reach-ul este mare din punctul meu de vedere, 470mm pentru dimensiunea M, iar ampatamentul bicicletei de asemenea lung: 1.242 mm. Asta se traduce printr-o stabilitate mai mare, ca ar putea fi mult apreciată de începători, însă cei care vor să se și joace cu bicicleta vor realiza că trebuie să-și recalibreze complet felul în care trag de bicicletă. De menționat că înălțimea seat tube-ului este exact aceeași, de 79 mm, indiferent de dimensiunea cadrului, iar pentru înălțimile mai mari ale cadrului se compensează eficient acest lucru cu un dropper mai mare. Avantajul este că ai un stack mic, așadar ai o grămadă de loc pe bicicletă când te dai la downhill. Cursa de 171mm pe spate este mai mult decât suficientă pentru parcurgerea oricărui traseu de pe la noi.

Pe bicicletă se stă drept și se pedalează comod, singura mențiune fiind aceea legată de greutatea bicicletei, pe care vei începe s-o simți la un moment dat. Ghiodonul foarte lat, de 800mm, împreună cu pipa de 40mm asigură un control foarte bun, deși pentru dimensiunea M a cadrului un ghidon de 780mm ar fi fost poate ceva mai confortabil pentru umeri, mai ales dacă stai multe ore pe bicicletă.

Cadrul, ca în cazul celorlalte versiuni, oferă finisaje bune, cabluri trase prin interior (cu intrare pe la setul de cuvete), o protecție sub downtube, iar deasupra acestuia o prindere pentur bidonul de lichid și încă una pentru un obiect mai mic (spre exemplu o pompă), o protecție de chainstay zdravănă, chainguide dar și o aripă mică din splatic ce are rolul de a proteja amoritzorul, atât cât se poate, de pământul care sare de pe roata din spate.

Ce echipare are?

Despre amortizoare am vorbit mai devreme, așadar voi trece direct la transmisie: o combinație între un schimbător Shimano Deore Shadow +, o casetă Shimano de 12 pinioane șoi un angrenaj Race Face Ride, mai greu dar solid, cu o foaie cu 32 de dinți. Transmisia a fost stabilă pe tot parcursul testului, iar lanțul a rămas la locului lui pe foaie, mai ales că există instalat și un chainguide pe cadru.

Frânele cu 4 pistoane în etrier Shimano M6120, împerecheate cu discurile de 200mm, nu sunt neapărat cele mai rafinate, dar au oprit eficient bicicleta ori de câte ori a fost necesar. Spun nerafinate deoarece modulația nu a fost neapărat ceea ce-mi doream, dar când prețul este mic, important este să-și facă treaba bine sau foarte bine, nu mai contează neapărat felul în care o face.

La nivel de anvelope nu s-a făcut deloc economie, iar pe bicicletă se află un set de Maxxis, cu Assegai pe față în format 29×2.5 și un Minion DHR II pe spate, în formatul 27.5×2.4. De menționat că versiunile de cadru L și XL au roată de 29 pe spate! Roțile sunt construite cu butuci Shimano din gama de intrare, iar jantele lante și relativ înalte sunt furnizate chiar de Merida. Acestea au rămas întregi după majoritatea sesiunilor de test.

Tija de șa hidraulică Merida Expert TR II are o cursă impresionantă de 200mm și este perfectă pentru orice fel de ajustare sau situație. Toate tijele de șa hidraulice ar trebui să fie oferite în această dimensiune, cel puțin pentru bicicletele de enduro.

Încă ceva

Am avut ocazia să ne dăm cu două One Sixty, din generații diferite. Cea de față și cea din generația anterioară, bicicleta cu care Andrei Diaconu a punctat mai multe podiumuri la concursurile de enduro. Avându-le pe ambele în paralel, se poate observa clar o diferență majoră în ceea ce privește geometria, însă vechea One Sixty a rămas bicicleta mai jucăușă fiind mai compactă și mai scurtă.

Prezentare video

Așadar, în concluzie?

Există puține biciclete de enduro cu suspensii de 170mm în acest segment de preț, ceea ce face ca oferta celor de la Merida să fie una interesantă, mai ales că deschide un segment de biciclete care nu este neapărat foarte accesibil de regulă. Este clar că nu poți avea una dintre cele mai bune echipări pentru această sumă, însă primești una foarte rezonabilă care se va descurca bine la vale și mulțumitor la deal, dacă ai picioarele necesare. Oricum, o bicicletă care nu este prea jucăușă, dar care este foarte stabilă, un argument în plus de a fi achiziționată de către începători.

PLUS: capabilă la vale, tijă de șa foarte lungă, echipare decentă, preț atractiv
MINUS: greutate destul de mare. amortizorul de spate nu este gândit pentru coborâri lungi pe trasee foarte dificile

Preț: 13.049 lei
Greutate: 16.9 kg (fără pedale), dimensiune M
Importator: BikeFun

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma