Merida One-Forty 3000D (2011)

Aventura cu Merida One-Forty începe vijelios. Chiar înainte de a purcede pe traseul plănuit stau la o discuție cu doi localnici care m-au abordat întrebându-mă de prețul de achiziție al acestei biciclete. Inițial nu am vrut să le divulg nimic și să-mi continui drumul, dar în urma insistențelor am cedat: „aproximativ 11.000 de lei!”. Nu au trecut două secunde și mi-am dat seama că am comis o greșeală. Bătrânelul deja se scandalizase și începuse să mă acuze că îl mint în față. M-am urcat în câteva fracțiuni de secundă pe bicicletă și am început să pedalez, amuzat fiind de episodul ce tocmai se consumase.

Probabil aceasta este reacția unui om normal, care nu este deloc informat despre biciclete, când timpanele-i percep aceste cuvinte. Și pe bună dreptate, cine poate să-și dea seama de componentele high-end ale unei biciclete sau de componentele din carbon dacă nu este la curent cu tehnologia zilelor noastre? Posibil ca pentru acești oameni, etalonul să fi rămas tot bicicleta de 500 de lei.

Dar de la etalonul lor până la bicicleta pentru care am avut-o la dispoziție un weekend întreg este cale lungă. Merida One Forty 3000D este vârf de gamă și este dotată cu diverse componente menite să-ți facă viața mai ușoară. Și la propriu și la figurat. Asta pentru că o bicicletă cu o cursă față-spate de 140 de mm, pentru All Mountain și cu ceva tupeu din partea ta chiar pentru Enduro, ar trebui să cântărească destul de mult. Dar cei de la Merida au ținut bine acest capitol în frâie, iar produsul final cântărește puțin peste 13 kg. Mai precis, cu 100 de grame.

Am ales un traseu cu coborâri multiple. În ciuda faptului că Merida urcă, o face ce-i drept împinsă de la spate. Lipsa lock-out-ului de pe amortizorul spate a fost chiar enervantă. Iar despre amortizorul FOX RP2 am mai discutat, acesta fiind suficient de bun pentru a înghiți șocuri mai mari dar o face rapid, pe modul sport. Adică oferă mai puțin confort. Pe coborâri însă, One Forty 3000D se simte ca un pește în apă, iar controlul chiar și pe traseele cele mai tehnice este excelent. La fel pot să afirm și despre stabilitatea acestei biciclete în virajele rapide.

Cadru

O caracteristică importantă a cadrului am remarcat-o imediat la nivelul basculei. Aceasta este asimetrică, întocmai ca la toate modelele Merida iar pentru o durabilitate crescută și costuri scăzute se utilizează bucși și nu rulmenți pentru zonele pivotante ale basculei. Bucșile sunt cel puțin la fel de durabile dar când vine momentul să le înlocuiești o vei face cu costuri reduse.

Țevile cadrului sunt foarte solide, au o formă pătrată pe alocuri și sunt acoperite cu o vopsea de calitate. Pe unele segmente, cei de la Merida au aplicat o vopsea nergu mat, rezistentă la zgârieturi. Foarte important, deoarece dacă vei intra în posesia lui One Forty cu siguranță va avea nevoie de spălări dese.

Gâtul cadrului (headtube-ul) este conic. Fiind mai subțire în partea superioară și mai gros în cea inferioară, asigură o mai bună rigiditate în acea zonă. Asta se traduce prin faptul că flexează mai puțin, deci energia de la pedalat ajunge eficient către roata din spate. Atenție, dacă achiziționezi doar cadrul acestei biciclete, ia în vedere faptul că îți trebuie și o furcă cu gât conic. Altfel va trebui să-ți achiziționezi adaptoare, dar întreg ansamblul nu va arăta prea bine.

Unghiul headtube-ului oferă un caracter nervos bicicletei. Prin urmare, poate aborda virajele cu o mare agilitate și parcă te îndeamnă de fiecare dată să-i forțezi limitele. De aceea am adus și mai sus la cunoștiință faptul că poate fi folosită și pentru probe mai agresive, precum Enduro.

Cablurile sunt trase pe sub țevile cadrului, departe de riscul de a fi agățate. Însă aglomerația de cabluri din fața headtube-ului deranjează vizual.

În esență bicicleta este foarte bine echilibrată și foarte stabilă. Cu toate că pe urcări nu este remarcabilă datorită basculei care lucrează neîncetat, pe coborâri este fix opusul. O bicicletă care-ți garantează distracție absolută la munte, mai ales că poziția nu te obligă să stai foarte aplecat pe față dar nici drept.

Echipare

Distracția de care vorbeam se datorează într-o mare parte și componentelor pe care le regăsim în echipare. Furca Fox Talas cu o cursă de 140 de mm este unul dintre exemple. Pe lângă faptul că beneficiază de un gât conic este dotată și cu un ax QR 15. Aceste două soluții sunt cele mai avansate în clipa de față, fiind direct responsabile pentru o rigiditate foarte bună. Pentru că nu flexează absolut deloc, îți poți calcula altfel intrările dar și ieșirile din viraje, având întotdeauna certitudinea că roata de față va rămâne acolo unde o pui. De asemenea, furca poate fi setată pentru a funcționa pe o plajă de amortizare de 110 mm. Foarte util în situația în care urci.

Amortizorul spate, un Fox Float RP2, nu poate fi lăudat pentru confort în schimb primește complimente pentru felul în care ține roata din spate a bicicletei pe traseu. Bineînțeles, la tot acest proces de amortizare își aduce contribuția și construcția basculei.

La partea de transmisie regăsim un angrenaj FSA SL-K cu brațe din carbon. Reduce mult din greutatea bicicletei însă brațele foarte lucioase sunt predispuse la zgârieturi. Noi am păstrat folia de plastic cu care acestea erau învelite pentru a elimina orice risc de a le produce clasicele zgârieturi concentrice. Îm combinația cu schimbătorul de foi XT, selectarea foilor se face precis, rapid și mai presus de toate în liniște deplină.

Pinioanele și schimbătorul de pinioane provin tot de la Shimano XT. Iar eu apreciez foarte mult o unitate atunci când vine vorba de sistemul de transmisie, deoarece funcționalitatea este exactă și precisă.

Frânele, Avid Elixir R cu discuri de 185 mm au fost la nivelul așteptărilor: modulație bună, ferme, puternice dar cu zgomotele de rigoare produse în condiții de umiditate și cu veșnicul joc în manete care nu a fost eliminat nici anul acesta. Este vorba despre un joc inițial mic al manetelor, dar destul de enervant în această clasă de preț.

Pentru a-ți ușura și mai mult viața cei de la Merida au montat pe modelul One-Forty 3000D o tijă de șa reglabilă pentru care ai comanda direct pe ghidon. Prin urmare, vei putea face toate ajustările foarte rapid și îi vei impresiona pe cei din jur.

Cuvinte de laudă și pentru anvelopele Schwalbe Nobby Nic 2.25 în versiunea de top EVO. Cu toate că se uzează ceva mai repede decât modelele mai ieftine, acestea oferă o aderență de necontestat pe diverse tipuri de teren. Pe macadam s-ar fi putut descurca mai bine, iar pe coborârile foarte dure am fi preferat o lățime mai mare.

Concluzie

Merida One Forty 3000D reprezintă un pachet general bun pentru iubitorii traseelor de munte mai dificile. Asta nu înseamnă că cei care se avântă în plimbări mai puțin periculoase nu vor fi satisfăcuți de calitățile bicicletei. Se presupune că toți vor aprecia controlul oferit de această bicicletă pe coborâri rapide sau trasee tehnice și vor fi încântați în același timp de greutatea scăzută raportată la performanțe.

Dacă nu ai nevoie de toate elementele de confort, precum tija de șa reglabilă, le poți înlocui cu unele componente mai ușoare. De asemenea un Lock-Out pentru amortizorul din spate va face din One Forty o alternativă bună chiar și pentru maratoane. Peste toate acestea este aspectul, un capitol subiectiv, care în cazul lui One Forty face o impresie bună. Dacă dispui și de suma necesară, poți merge deja în primul magazin pentru a o admira și de ce nu, testa.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Iata ca Institutul National de Cercetare a Bicicletelor a lasat pe drumuri inca un inginer! Nu stim in ce conditii ti-au trecu prin mana peste 100 de biciclete Cornel sau in ce conditii dar un lucru este clar...daca din 5 biciclete Merida nici una nu a fost buna e clar ca problema nu mai e la biciclete!......

  • Nu trebuie sa ma bagati in seama. Mi-au trecut prin mana 5 biciclete Merida. 4 full si una cu cadru rigid. Nu-s rele pentru incepatori si arata si foarte frumos! Pentru cine a pedalat pe mai mult de 10 biciclete si incepe sa aibe experienta, in nici un caz nu recomand Merida!!! Prost facute! Geometrie proasta, garda la sol la bicicletele fuul, mult prea mica, loveste cu pedalele si angrenajul fata de sol, nu-s in stare sa duca bowdenele pe unde trebuie, dar asta treaca mearga... cadrele sunt prea inalte si prea scurte, filetul unde se prinde axul fata e prost sudat, rezultand un angrenaj fata prea in afara, de unde si o schimbare foarte proasta a ambelor schimbatoare indiferent cat reglezi pe ele, sch fata in veci nu-l faci sa nu frece pe nici o viteza. Cadrele de proasta calitate. Am un amic care la primul full Merida i sa fisurat cadrul la linkul spate unde se prinde frana disc...i l-au inlocuit in garantie, ca norocul, al doilea ce la primit in loc, avea alt defect de fabricatie si mai enervant, se indoia tija ce tinea frana pe spate, si asta doar la o franare mai puternica pe asfalt...la fel aceiasi problema cu axul fata... Cadrul era full cursa 15cm spate, greu ca dracu, vre-o 4 kg cu tot cu telescopul spate... Ar mai fi de spus multe, daca vreti un bike ca lumea sa-l ai ani de zile, nu cumparati Merida!!!, Luati un Trek,Specialized,Giant,etc.... "Pedigree" sa aibe, ca lumea, nu amatori din Taiwan... Din punctul meu de vedere e una din cele mai proaste firme mi-au trecut prin mana multe biciclete no name sau mai putin auzite si cu mult mia bine facute. Cei ce chiar se pricep la biciclete imi vor da dreptate. Stiu ca nu veti crede ce am scris aici, nu-i problema, dar totusi ma ocup cu bicicletele mtb inca din 1990, mi-au trecut prin mana peste 130 biciclete si am mai probat peste ale mele inca minim alte 100... Azi maine am 43 ani, deci poate am acumulat ceva ex[perienta, ma dau de 23 ani cu MTB la munte. Cati dintre voi au avut in 1990 MTB? Vreti sa nu dati gres cu alegerea? Cautati un Trek la oferta de toamna iarna sau de ocazie... Nu lucru la firmele ce vand Trek...dar chiar sunt bune si una din putinele firme serioase de pe piata romaneasca, prezenta la noi!

  • Detin acest produs de cateva zile si pot spune ca nu dezamgeste in nici-un fel cu exceptia amortizorului(lipsa lock-out-ului).Am folosit-o si la rampe si la urcari dificile si la coborari si nu m-a dezamagit niciodata.Singurul lucru de care nu sunt multumit la aceasta bicicleta este ca se murdareste repede si se curata greu si poate putin de tot greutatea...

  • Pentru a preintampina reactii din partea "cunoscatorilor" de preturi si biciclete va recomand urmatoarele raspunsuri: 450 de lei, din carrefour, la oferta. Dar sa va grabiti, ca nu mai aveau multe. Sau: am primit-o cadou. Sau, daca doriti o si mai putina implicare alegeti: nu va priveste. Cat despre bicicleta, toata stima. Nu stiu daca am bani de toata odata, dar un cadru tot iau. Si apoi restul de piese, incet, incet...

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma