Merida eOneForty 700 (2021) – la test

Trebuie să recunosc franc c-am așteptat primul review al anului cu sufletul la gură și cu pulsul în gât. Nerăbdarea a fost atât de mare încât m-am trezit înaintea ceasului deșteptător, am mâncat pe grabă, am dus copilul la grădiniță, am încărcat bicicleta – înjurându-i greutatea printre dinți, l-am luat pe omul cu camera și bătută ne-a fost calea. Nu ne-am oprit decât în Câmpulung de unde ne-am cumpărat niște pizza, am consumat-o pe grabă, apoi ne-am întâlnit cu Andrei ca să facem ultimele reglaje la bicicletă și să-i montăm o anvelopă de iarnă, ca să nu zboare mezinul echipei de teste de pe bicicletă.

În momentul în care această bicicletă electrică a ajuns la noi era încă 2020 și eram entuziasmat că am putea avea primul review al unei biciclete 2021 cu un an mai devreme, însă vremea a fost extrem de neprietenoasă, cu temperaturi care transformau apa în zăpadă dacă o aruncai pe geam, așadar am stat potoliți până ce situația s-a mai îndulcit. Revenind la cele două zile de test, din nefericire am putut monta o singură anvelopă cu ținte metalice, pe roata de spate – singura de pe bicicletă în format 27.5. Cea de pe față, de 29 de inch, necesita desigur o anvelopă cu o dimensiune diferită. Pe care efectiv n-am avut de unde să o scot. Dar chiar și așa, țintele de pe anvelopa de spate mi-au oferit niște reprize de accelerație nesperate.

Ne-am pricopsit deci pentru primul test al anului cu versiunea din aluminiu a full-suspension-ului eOneForty, un model care vine să rezolve dilemele celor care consideră că suspensiile de 120mm sunt prea mici, iar cele de 160mm, prea mari. Unul din punctele forte ale acestei biciclete este geometria, Merida numărându-se printre puținii producători care oferă un chainstay atât de scurt, de 439mm, bicicleta fiind astfel extrem de jucăușă în orice condiții. În plus de asta, unghiul headtube-ului este destul de degajat, cu cele 66.5 grade ale sale, iar coroborat cu roata de 29 inch, ei bine, oferă siguranță maximă atunci când te dai la vale. Cu un unghi al seat tube-ului de 76.5 grade, ai siguranța că stai bine pe bicicletă, chiar dacă urcările devin extrem de abrupte. Ar mai fi de amintit transmisia de top Shimano XT cu 12 rapoarte, care schimbă ireproșabil – chiar și în condiții de temperaturi sub zero grade, frânele Shimano SLX cu 4 pistoane în etrier și discuri mari – cele mai mari și desigur, inima bicicletei – noul motor Shimano EP8, conectat la un acumulator mare, de 630Wh, integrat în downtube.

Discutam asadar despre un full-suspension, ultimul sosit in gama de biciclete electrice de la Merida, care vine sa rezolve dilemele celor care considera ca suspensiile de 120mm sunt prea mici, iar cele de 160mm, prea mari.

Restul de componente ne aduc pe tărâmul muritorilor, furca Fox Rhythm 34 sau amortizorul Rock Shox Deluxe, anvelopele Maxxis sau roțile, situându-se undeva pe o plajă medie de performanță. Nu-s deloc rele, însă nu se pot compara cu cele mai derveme amintite.

Poziția pe bicicletă este una comodă, nu foarte aplecată pe față, iar ghidonul și pipa sunt atent alese pentru o direcție care să răspundă rapid comenzilor tale. În plus, pentru a spori confortul, ai la dispoziție o tijă de șa merida (construită de TranzX), hidraulică și cu comandă instalată pe ghidon. Cursa acesteia este mai mult decât satisfăcătoare pentru nevoile oricărui rider.

Dar ce este cel mai important la această bicicletă este desigur, motorul. Noul Shimano EP8 înlocuiește vechiul Stepts E8000 și sincer sa fiu, de abia îl așteptam, căci Shimano rămăsese în urmă cu lansarea unui nou motor și chiar îmi puneam întrebari serioase dacă vor să tragă de vechiul STEPS mai mulți ani. Ca să n-o mai lungesc prea mult, află că noul EP8 dezvoltă un cuplu de 85 NM și cântărește doar 2.6 kg. Dispune de o noua carcasă din magneziu, oferă suport pentru o mai mare plajă de cadență, are mai multe opțiuni pentru diverse setări, cântărește cu 10% mai puțin și are cu 21% mai mult cuplu.

Sunt clare îmbunătățirle?

Absolut minunat mi se pare faptul ca prinderile de cadru au ramas aceleași precum la vechiul motor, ceea ce înseamna ca poți face și un upgrade, dacă este necesar.  Mai mult, rezistența la pedalare, după ce treci de 25 de km/h sau atunci când pedalezi cu motorul oprit, este aproape zero. A fost îmbunătățit și timpul de răspuns, din momentul când apeși sau nu mai apeși pedala și acesta poate fi folosit acum cu brațe de pedalier mai scurte, de 160mm, obținând astfel o gardă la sol mai mare. Nu este neapărat mai silențios decât vechiul model în schimb beneficiază de o nouă aplicație prin care poți ajusta modurile individuale de pe telefon sau acasă, de pe laptop: Eco, Trail si Boost – toate personalizabile.  Și nu în ultimul rând: vechea eroare W013 care apărea când porneai motorul în timp ce apăsai pedala, nu mai există! Nu mai există! Nu! O eroare care mie personal mi-a creat multe frustrări! Exista și un display nou, deși arata exact ca vechiul, însă modificările sunt în interior, acesta având un chip mai rapid și conectivitate mai bună cu telefoanele smart sau cu Garmin sau Wahoo.

Am vorbit cam mult despre motor, nu? În fond, chiar eram obligat să fac asta deoarece mă aflu la primul contact cu un produs atât de important. Per total, noua eOneForty nu este atât de diferită din punct de vedere al datelor față de versiunea din carbon a anului anterior, însa caracterul acestui model este dat de noul motor Shimao EP8, care face din aceasta bicicletă una mult mai distractivă și mai atractivă decât vechiul model. În fond, ăsta este și scopul producătorilor, să transforme noile produse în obiecte ale dorinței, iar pe cele vechi… ei bine, obiecte de care vrei să te descotorosesti pe site-urile de anunțuri second hand, căci nu mai corespund performanțelor actuale.

Lăsând gluma laoparte, asta nu înseamna ca eOneForty cu vechiul motor este expirat, dar noul Shimano EP8 face ca lucrurile să fie mult mai interesante. Greutatea bicicletei este de 23 kg, una de apreciat pentru un full-suspension, iar prețul, ei bine, este de 25.690 de lei, o sumă care deși apre mare se încadrează în normele clasei și cele ale concurenței. eOneForty este un e-bike adus la zi din punct de vedere tehnologic, care-i poate satiface fără prea mult efort atât pe cei care încep să iasă pentru prima data la munte cu un e-bike, cât și pe cei care vor să se distreze și stiu de fapt ce fac atunci când se dau cu bicicleta la munte. Un all-rounder ideal, care-și are locul deja bine stabilit în segment.

Preț: 25.690 lei
Greutate: 23.05 kg, în dimensiunea M
Motor: Shimano EP8, 250W, acumulator de 504 sau 620Wh (opțional)

Video

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma