Categorii: FraneSabotiTeste

Magura HS 11

Credeai ca Magura produce frane hidraulice pe janta doar pentru Cross Country, All Mountain sau Trial? Ei bine, daca stiai atunci te felicitam. Daca nu, afla ca Magura are in gama si un model de frane hidraulice cu saboti si pentru bicicletele de oras sau de trekking. Dedicate celor care isi doresc un plus de tehnologie pentru bicicletele lor.

Am testat franele hidraulice Magura HS 11, modelul entry-level pentru franele pe janta al producatorului german. Acestea se afla de ceva timp pe piata dar nu sunt foarte raspandite, acesta fiind si motivul pentru care exista foarte mult biciclisti care nici macar n-au aflat de existenta lor. Principiul de functionare este acelasi ca si la Magura HS 33 : cu ulei mineral, fara rezervor si cu o maneta cu ajutorul careia pistoanele montate in cadrul celor doua etriere, imping sabotii spre janta.

Montarea se face relativ simplu pentru un cunoscator. Incepatorii vor fi nevoiti sa consulte manualul de instalare iar cu ajutorul indicatiilor din acesta, montajul n-ar trebui sa dea dureri prea mari de cap. Daca nu te descuri ar fi bine sa apelezi la un service autorizat.

Cum se descurca insa franele Magrua HS 11? Data fiind specificatia de a fi utilizate doar in oras sau la trekking, am dispus de acest sistem de franare pe o bicicleta CityBike. Le-am supus mai multor reprize de franare iar rezultatele au fost mai mult decat multumitoare. Pina la rodarea sabotilor, franarea s-ar putea sa nu te impresioneze, insa dupa mai multe franari repetate acestia intra in actiune la parametrii normali.

Maneta de frana este lunga, putand fi actionata fara probleme cu 4 degete. Modularitatea este buna, undeva de la mijlocul cursei, acestea reusind sa opreasca bicicleta in siguranta. Si poti doza forta de franare corespunzator, in functie de traseu. Din pacate nu poti regla distanta mantei fata de ghidon, dar pentru acest segment de activitate acesta este un feature irelevant. Important este ca Magura HS 11 sa franeze mai bine decat un V-brake. Comparat cu un V-brake Shimano LX, care este dedicat tot probelor de trekking (sau oras), diferentele nu sunt foarte mari.

Daca tot discutam de manete, vrem sa amintim si materialul din care sunt realizate : plastic pentru corpul manetei si aluminiu pentru manerul de frana. Plasticul nu ne-a impresionat prea mult, poate ca inlocuit cu un corp din aluminiu ar fi fost chiar mai usor si mai elegant.

Comparate cu Magura HS 33, HS 11 franeaza mai lin si nu opresc bicicleta atat de brusc. Insa sunt cu aproximativ 50 de grame mai usoare si necesita o schimbare mult mai rara a sabotilor de frana, ceea ce este un plus deoarece sabotii pentru HS 11 nu sunt tocmai ieftini. Pentru un mers normal prin oras, poti utiliza linistit o pereche de saboti chiar si timp de 2 ani. Oricum, Magura HS 11 sunt genul de frane fit and go si nu necesita operatiuni de intretinere dese. Franelor le-a fost adaugata si o potcoava EVO 2, dar cum acesta nu este prinsa de surburi direct pe furca, nu va contribui prea mult la performantele HS-urilor. In schimb arata bine si adauga un strop de greutate in plus.

In concluzie, iti poti achizitiona franele Magura HS 11 daca vrei sa pari un pic mai tehnologizat si mai sofisticat. Comparativ, franele V-brake sunt aproape la fel de bune, sunt mai ieftine si nici nu cantaresc cat cele 720 de grame ale sistemului HS 11. Balanta in care le-am pus a inclinat mai mult spre moft decat spre utilitate. Oricum, ca orice produs Magura, te poti baza pe ele mult timp iar vizitele in service vor fi rare. Daca ai si aproximativ 120 de euro disponibili pentru aceste frane, cu atat mai mult.

Greutate : 720 grame

Utilizare : Oras, Trekking

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • In cazul V brake controlul asupra franei spate este afectat de frecarea intre cablu si camasa si de elasticitatea ambelor.

    La Magura HS11 nu se simte diferenta intre frana fata si cea spate. Deci nu sunt chiar de moft.

    Fara "potcoava" franele sunt elastice. Se poate observa deformatia axelor de pe furci cu ochiul liber.

    Este bine de pus "potcoava" si la frana spate.

  • modelul asta il am si eu si sunt foarte multumit. acum caut o pereche de saboti de rezerva. stie cineva unde pot gasi?

  • Da, are quick release in partea dreapta (cum le privesti din fata) care faciliteaza demontarea rapida a acestora. Aceasta functie este foarte utila atunci cand trebuie sa demontezi una din roti.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

4 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma