GT Grade Alloy Tiagra (2016)

Noul curent al cursierelor de aventură, echipate să facă faţă oricărui drum, ba chiar şi unui trail mai uşor, ne fascinează pe mulţi. De multe ori am renunţat la ture de cursieră pentru că includeau câţiva km de drum neasfaltat sau, mai rău, ne-am aventurat pe un astfel de drum cu cursiera şi fie ne-a prins ploaia şi am curăţit la roţi ore întregi privind cu jale zgărieturile de pe suprafaţa de frânare ale Mavic-urilor de 1500 g, fie am ajuns acasă şi am constatat tăieturile de pe anvelopa de 23 ultra-uşoară… multe probleme care cu o cursieră de aventură ar fi rezolvate: frâne pe disc, loc pentru anvelope mai late, chiar de ciclocros dacă e nevoie, un cadru mai flexibil şi tijă de şa subţire pentru a face drumurile proaste mai acceptabile…

În sfârşit, în atelierele Freerider.ro a poposit pentru prima dată pentru teste o astfel de bicicletă: un superb GT Grade Alloy Tiagra, probabil una dintre cele mai bune echipări la raportul calitate preţ. Bineînţeles, nu am aşteptat mult şi am luat-o la o plimbare… Să vedem cât de mult ne-a plăcut experienţa!

Cui i se adresează această bicicletă

În mod evident, această cursieră nu este dedicată celor care aleargă în pluton cu 45 km/h weekend de weekend, nici celor care ştiu fiecare segment de Strava de pe fiecare deal pe o rază de 100 km. Este bicicleta mult aşteptată de cei cărora le plac turele lungi, celor iubitori să exploreze drumuri noi, despre care nu ştiu nimic, celor care vor să fie gata să depăşească în tura lor cu bine orice provocare. Mai ales în România, când îţi plănuieşti o rută într-o zonă necunoscută nu ai cum să ştii starea drumului. Unde mai punem că încă există drumuri judeţene, ba chiar şi drumuri naţionale neasfaltate…. Cu GT Grade nimic nu îţi va sta în cale să îţi duci tura la bun sfârşit.

Despre cadru

Cadrul GT Grade arată spectaculos şi diferit de o cursieră normală. În primul rând iese în evidenţă celebrul sistem de ataşare a seat-stay-urilor „triple triangle” care face de zeci de ani ca bicicletele GT să fie remarcate de departe. Dar toată forma triunghiului din spate, cu ţevi subţiri, este concepută pentru a absorbi cât de mult din şocurile de pe traseu. Triunghiul principal este format din ţevi groase pentru o rigiditate mare. Monoblocul clasic pe filet pare destul de rigid. Cablurile sunt rutate extern, cu cămaşă pe toată lungimea cadrului, pentru a le face mai puţin sensibile la noroi. În zona din spate a top-tube-ului şi în partea superioară a seat-stay-urilor se remarcă o zonă unde cadrul a fost „subţiat” pentru a facilita pedalatul, altfel genunchii atingând mai mult ca sigur cadrul la pedalat. Furca este de carbon dar e destul de grea la 800 g. Gâtul furcii este tapered şi este fixat de head-tube-ul imens cu un set de cuveţi FSA. Cadrul şi furca au prinderi de etrier de frână tip Post Mount. Spaţiul din cadru este suficient pentru a monta anvelope foarte late, dar furca e limitată la dimensiunea de 700x35c, suficientă de altfel.

Cadrul are o greutate de 1,7 kg în mărimea 56, rigiditatea acestuia fiind de 101.86 Nm/grad. Greutatea destul de mare face ca STW (stiffness to weight ratio) să fie însă mult mai slab, de 59 Nm/grad/kg. Fiiind însă vorba despre o cursieră pentru drumuri proaste, un cadru mai elastic nu este neapărat un lucru rău.

Despre echipare

GT Grade Alloy Tiagra vine echipată cu componentele de transmise Shimano Tiagra pe 10 pinioane. Sistemul funcţionează foarte bine iar manetele sunt aproape identice cu cele 105. Pentru economie însă, angrenajul FSA este cu monobloc cu ax pătrat, un sistem vechi şi greu. Funcţionează însă foarte bine. Este model compact (34/50) şi este împerecheat cu un set de pinioane 11-30.

Frânele sunt mecanice, modelul TRP Spyre, unele dintre cele mai performante frâne mecanice pe disc de pe piaţă, singurul model la care la acţionare sunt presate ambele plăcuţe pe disc.

Roţile sunt destul de grele, formate din butuci Formula şi jante Alexrims, echipate cu anvelope Continental 700x28c pe sârmă. Anvelopele sunt foarte aderente dar din păcate şi foarte grele, fiind o primă ocazie de upgrade serios-

Tija de şa şi pipa sunt de la GT, la fel şi ghidonul care are o formă impresionantă, fiind foarte lat şi cu drop-urile îndoite spre exterior. Poziţia pe acesta este deosebit de comodă. Şaua cu care vine bicicleta este tot GT.

Concluzii

Am dus Grade-ul pe asfalt, de pe plat pe lângă Bucureşti până sus la Bâlea Lac pe Transfăgărăşan, am intrat cu el pe drumuri cu pietre şi noroi. Senzaţia generală este de tanc, de bicicletă care poate să facă orice. Singurul lucru care ar putea ceda este o anvelopă. Este o bicicletă ale cărei anvelope merită instalate tubeless. Transmisia funcţionează impecabil, ca şi un Ultegra de acum câţiva ani.

Poziţia pe bicicletă este foarte relaxată iar ghidonul lat şi îndoit oferă tot confortul necesar chiar şi pe o potecă plină de bolovani. Cadrul pare să amortizeze destul de bine din obstacole, chiar dacă este de aluminiu, nu de carbon… Frânele pe disc, odată rodate, funcţionează perfect şi sunt foarte modulabile.

Ne-a plăcut mult conceptul acesta nou de bicicletă şi de asemenea ne-a plăcut mult GT Grade, nu doar cum se mişcă ci şi cum arată. Aşa de mult încât nu a mai părăsit redacţia freerider.ro niciodată. După mici modificări care l-au adus aproape de 9,5 kg l-am introdus în colecţia mea personală…..

Varianta finală în care a intrat în colecţia personală
Datele tehnice pentru echiparea originală sunt:
Greutate totală: 10,320 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.700 gr
Greutate roți: 1.620/2.200 gr
Greutate furcă: 800 grame
Greutate angrenaj – 660 grame
Rigiditate: 101,86 Nm/grad
STW: 59 Nm/grad/kg
Fotografiile de pe teren de Horia Niţu – www.horianitu.ro
Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Bună ziua

    Sunt si eu incantat de aceasta bicicleta, la o lună de la achizitia ei. A mea a venit insa cu o problema: angrenajul FSA este un pic strâmbat si m-am gândit sa-l schimb. Fiind un începător cu ”destulă greutate” și având multe dealuri prin preajmă aș dori un angrenaj triplu. Îmi puteți recomanda un angrenaj triplu care să se potrivească cu celelalte componente. SHIMANO Tiagra FC-4703 triple crankset s-ar potrivi? Vă mulțumesc!

    • In primul rand daca angrenajul a venit stramb e o problema de garantie care ar fi trebuit rezolvata asa. Daca e sa fie inlocuit, merita pus unul cu rulmenti exteriori, cum e si Tiagra. Cu angrenajul triplu insa cred ca nu se potriveste cu maneta, ea fiind pentru dublu iar un set nou de manete este foarte scump. Mai ieftina ar fi instalarea unor pinioane mai mari, de genul 11-32, dar ar trebui puse de un atelier bun ca sunt la limita si necesita un reglaj foarte precis.

  • Buna ziua! Ce modificari ati adus bicicletei? Si, daca imi puteti spune, care a fost costul? Multumesc anticipat!

    • Principalele modificări au fost schimbarea transmisiei Tiagra pe 10 pinioane cu una 105 pe 11 şi a roţilor originale cu unele MAVIC Aksium, model de bază de la MAVIC, nu unul performant. Motivele au fostă pentru că transmisiea pe 11 o aveam deja, iar roţile pentru că le-am găsit la ofertă şi eu sunt fan MAVIC. Am mai înlocuit discurile originale cu unele Ashima uşoare, dar ieftine. Nu cred că modificările sunt de natură să îmbunătăţească mult performanţele bicicletei, le-aş cataloga mai mult drept "fiţe". Singura modificare utilă cred că e trecerea de la angrenajul original cu monobloc pe pătrat la unul Hollowtech II. Am mai schimbat ghidolina cu una de altă culoare şi şaua cu modelul meu preferat, dar astea sunt mai mult personalizări decât modificări.
      Dacă e vorba de costuri, s-ar ridica la o sumă prea mare ca să merite. Transmisia 105 e undeva pe la 1500 lei, roţile pe la 700 lei, şaua pe la 400 lei, discurile pe la 80 lei bucata. Una peste alta, n-ar merita şi nu aş fi făcut manevra dacă nu le aveam deja. Pe mine m-a costat undeva pe la 500 lei, având în vedere că am vândut roţile vechi.
      O altă motivaţie a fost că aveam nevoie de transmisia Tiagra pentru cursiera soţiei, care avea nişte piese vechi pe 9 pinioane şi foarte uzate. Probabil dacă nu era şi asta, nu mă apucam să o schimb.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma