Gazelle Tranza Xtra (2011)

În mulțimea de biciclete pliabile de pe piață, Gazelle Tranza se dorește a fi un jucător serios. Și chiar are nevoie de argumente solide, deoarece concurența în acest segment este acerbă. Gândește-te doar la Brompton, Strida, Oyama sau Dahon. Unul din aceste argumente se referă la costul de achiziționare. Dacă majoritatea concurenților au prețuri destul de mari, Gazelle Tranza este oferit pentru 2.999 de lei. Ce oferă pliabila faimosului producător olandez pentru această sumă? Urmează să lămurim în acest test.

Cadru/Aspect

Tranza Xtra este construită în jurul unui cadru din aluminiu, cu mici artificii de design. Forma este ușor arcuită și se face remarcată prin lipsa țevii inferioare a basculei. Această formă îi acordă o notă de simplitate, dar bicicleta nu pare neapărat aerisită. Cadrul are o construcție foarte joasă: dacă te uiți atent la roata din spate, vei observa că seattube-ul este doar cu puțin mai înalt decât aceasta. Plecând de aici, ne-am bucurat de un centru de greutate coborât, care se traduce printr-o stabilitate ceva mai bună. Accesul pe bicicletă este de asemenea foarte ușor.

Vopseaua nu va excita cel mai probabil pe nimeni, iar dacă trebuie să comentez pe marginea subiectului suduri, pot afirma că am văzut unele mai bine realizate, chiar și la alte biciclete Gazelle.

Plierea se face relativ rapid iar dimensiunile bicicletei odată pliate sunt mici. Nu sunt cele mai mici din segment, însă nu vei avea probleme de acces la metrou, în lift, în diverse insituții sau când vei fi nevoit s-o stochezi în portbagajul automobilului tău. Dacă prima dată plierea mi-a dat de furcă, a doua oară am reușit s-o compactizez în mai puțin de 30 de secunde.

Poziția pe bicicletă este comodă, însă persoanele cu degete mai scurte vor avea ceva probleme în acționarea frânelor. Asta, deoarece manetele sunt foarte departe de ghidon. Chiar dacă am utilizat șurubul de reglaj pentru distanța față de ghidon, nu s-au apropiat suficient. Dacă setezi reglajul prea aproape de ghidon, saboții V-brake-urilor se vor apropia iar apoi se vor lipi de jantă. Prin urmare, nu vei mai putea pedala. Poți regla șaua mai în față pentru a mai compensa din acest neajuns.

Echipare

Gazelle Tranza Xtra câștigă puncte suplimentare la capitolul echipare datorită butucului SRAM cu 7 viteze integrate. Nu este o noutate în segment, însă pentru prețul bicicletei este o ofertă interesantă. Maneta pentru schimbarea vitezelor se află în dreapta, pe ghidon și este foarte ușor de acționat. Schimbările se fac rapid, dar nu la fel de rapid ca în cazul unui butuc Shimano Nexus. În orice caz, pentru oraș, aceasta este mai mult decât suficient, oferindu-ți atât o varietate de rapoarte cât și o viteză mai mare dacă pedalezi în ultima treaptă.

La capitolul confort, vei fi mulțumit de tija de șa cu amortizor care se va face remarcată în special la trecerea peste borduri. Asta dacă bineînțeles nu ai nicio voință de a-ți ridica fundul când depășești aceste obstacole urbane. Anvelopele Schwalbe Marathon raceroferă o viteză de rulare bună, esențială atunci când parcurgi distanțe mai mari și ești pe grabă.

Frânele prestează bine. Sunt V-Brake-uri, dar dimensiunile pliabilei cu roți de 20 de inci sunt destul de mici, prin urmare aceasta rămâne ușor de controlat. Angrenajul beneficiază de o singură foaie, dar aceasta este suficientă deoarece este cuplată cu butucul Sram cu 7 viteze. Pedalele din plastic se pot plia de asemenea, iar calitatea acestora se situează la un nivel mediu.

Cricul integrat este foarte util atunci când trebuie să parchezi bicicleta. Tot la capitolul accesorii, trebuie menționat portbagajul cu corzi elastice, care-ți vor asigura marfa transportată. Iar în zilele ploioase vei fi apărat de stropii de pe șosea de către aripile de protecție instalate pe bicicletă.

Concluzie

Este rapidă, este confortabilă și poate fi achiziționată pentru un preț corect. Nu trezește emoții atunci când o vei admira, iar greutatea de 14.2 kg nu este chiar mică. Deși în segment există biciclete ceva mai grele, trebuie să ții cont de faptul că există multe altele mai ușoare. Cu toate acestea, niciuna dintre cele care cântăresc mai puțin nu reușesc să învingă Gazelle-ul la capitolul costuri. La urma urmei, în orice domeniu trebuie să existe un echilibru.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

7 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma