Categorii: Suspensie

RST Renegade (2016)

Pe măsură ce bicicletele fat avansează din punct de vedere tehnologic, acestea devin mai versatile. Le poți folosi nu doar pe zăpadă sau nisip, asa cum au fost gândite inițial, ci și pe uscat, la fel ca un mtb normal. La acest trend contribuie semnificativ suspensia. Mulți fani ai segmentului spun că un fat bike clasic nu are nevoie de suspensie față, sau spate, și ar avea dreptate dacă au de gând să folosească bicicleta doar pe nisip sau zăpadă. Însă pentru mai mult, ai nevoie de o furcă cu suspensie. Este drept că vei adăuga și ceva greutate suplimentară dacă schimbi furca rigidă cu una cu suspensie, însă avantajele obținute vara depășesc neajunsurile greutății suplimentare.

Imediat scoasă din cutie furca fat RST Renegade primită la test, a impresionat prin finisajele de calitate oferite. Partea din aluminiu cât și picioarele inferioare din magneziu sunt acoperite cu un strat rezistent de vopsea care nu s-a deteriorat pe perioada multor săptămâni cât am testat furca. Renegade este disponibilă în variantele cu steerer conic sau drept, pentru bicicletele mai vechi, lucru care o face din start mai compatibilă decât alte produse de pe piață.

Tot la capitolul finisaje, mi-au plăcut și decupajele din aluminiu prezente în potcoavă și coroană. Rolul lor este de a micșora greutatea fără a micșora rigiditatea sau rezistența. Însă modul cum au fost făcute impresionează prin calitate.

Suspensia oferită de Renegade variază, fiind disponibilă în variantele 80 mm, 100 și 120mm. Brațele culisante superioare din aluminiu 7050 au diametrul de 32 mm. În ciuda acestei valori furca nu s-a simțit deloc flexibilă în timpul testelor. Prinderea roții față se face cu ax thru 15mm pentru butuc de 150mm.

Amortizarea cu ulei are loc în piciorul stâng al furcii în timp ce în piciorul drept se află camera de aer. Reglajele disponibile sunt: amortizare hidraulică a compresiei, lockout și revenire reglabilă din exterior. RST reunește aceste reglaje sub numele OCR (Open-bath Compression Rebound Damping System). Modelul Air TLR oferă blocarea furcii de pe ghidon în timp ce varianta Air permite blocarea cursei suspensiei doar de pe furcă. La Renegade nu există reglaje separate pentru revenire la viteză mare sau mică a compresiei suspensiei.

Greutatea pe care am măsurat-o noi este de 2,30 kg și include axul care are o greutate de 92 grame. Prin comparație, furca RockShox Bluto testată de noi mai demult, are o greutate de doar 1,91 kg. Renegade este mai grea cu 39 grame însă prețul este mult mai mic decât cel al furcii Bluto.

Spațiul de 13,5 cm disponibil în zona cea mai îngustă între brațele inferioare, oferă spațiu pentru anvelope fat de 5” sau 3.25” pentru anvelopele Plus. În imaginea de mai jos anvelopa folosită este Maxxis Minion FBF de 4.8 inch. Așadar mai este loc până la 5”.

Dacă totul este reglat bine, în special presiunea aerului din furcă în funcție de greutatea ta și stilul de dat, nu vei reuși să îi „dai capăt”. Pe traseele pe care am testat-o nu pot spune că s-a întâmplat treaba asta. Iar dacă s-a întâmplat, a fost imperceptibil. De asemenea uleiul a stat la locului tot timpul. Brațele culisante sau orice altă parte exterioară a furcii care are legătura cu interiorul, nu a prezentat semne de curgere a uleiului. Bicicleta a petrecut multi timp și invers, cu roțile În sus, fie la transport sau când o spălam. Nu s-a întâmplat să observ vreo pierdere pe partea de amortizare care nu s-a auto-corectat imediat după ce am început să pedalez.

Reglajul pentru compresie și lock-out are 6 clicuri, așadar este ușor să-l reglezi la mijloc dacă dorești. Ultimul clic blochează furca în proporție de 90%. Așadar nu vei avea niciodată lock-ul complet. Poate este mai bine așa întrucât pe un fat nu sunt totuși prea dese situațiile când ai nevoie să sprintezi ridicat din șa. În plus 10% de suspensie oferă suficientă rigiditate pentru sprint, când chiar trebuie.

Dacă compresia este poziționată sus, butonul de revenire este jos, dedesubtul brațului drept. Acesta oferă 15 clicuri, așadar o plajă mai largă de reglaje. Pentru început poți alege să fixezi revenirea la jumătate pentru ca apoi, pe traseu, să reglezi în funcție de cum simți suspensia.

În natură suspensia s-a simțit excelent. În ciuda brațelor superioare de doar 32 mm, furca nu a flexat, sau dacă a făcut-o a fost imperceptibil. Pe de altă parte există un fenomen de „stiction”. După o zi de pauză partea culisantă se lipește puțin de brațele inferioare la mișcarea inițială. Așadar viteza mică de revenire a compresiei are puțin de suferit. Însă în timpul mersului nu prezintă absolut niciun impediment. Totuși este posibil ca înainte de a plecă în tură să-ți faci un obicei în a „pompa” puțin furca pentru ca totul să se miște fin. De asemenea poate acest fenomen de stiction să fie o mică problemă pentru cicliștii mai ușori și care mișcă suspensia mai greu. Totuși un ciclist cu greutate mai mică va „umfla” oricum suspensia mai puțin. Așadar mișcarea culisantă se va face totuși lin.

De-a lungul traseelor offroad făcute cu această suspensie m-am simțit foarte bine. Mi-am permis să nu menajez nici bicicleta nici pe mine, fiind sigur că furca poate înghiți orice. Manevrabilitatea a fost de asemenea la nivel bun offset-ul oferit de Renegade neschimbând cu mult geometria originală a bicicletei. Nu s-a simțit deloc greoaie, cele 40 grame suplimentare față de Bluto fiind imperceptibile.

Am folosit furca și pe zăpadă. Performanțele e au rămas la fel de bune și la -6 grade cât a fost temperatura minimă înregistrată. Întrucât iarna aproape a trecut, nu pot spune cât de mult se păstrează fiabilitatea în timp. Înclin totuși să cred că părțile interne nu vor avea mult de suferit, dacă bicicleta este folosită la touring și nu downhill.

Renegade este o afacere bună. Reglajele pe care le faci personalizate pentru stilul tău de dat și greutatea ta nu se modifică în timp. Le faci și uiți de ele. Mai mult, faptul că Renegade este mai ieftină decât concurentul direct Bluto de la RockShox, confirmă faptul că RST ar merita să fie prima ta opțiune de upgrade al bicicletei fat. În ultimii ani RST a venit tare din spate, lucru care s-a văzut prin numărul mare de modele noi lansate, dar mai ales prin performanțele și fiabilitatea bună de care au dat dovadă.

Legat de ce spuneam la început, că bicicletele fat nu au nevoie de suspensie față mulțumită balonului mare al anvelopei – care este ea în sine o mică suspensie, și al faptului că rulează în principal pe zăpadă și nisip, dacă bugetul îți permite instalarea unei furci cu suspensie pe un fat mărește semnificativ aria de utilizare a bicicletei. Iarna poți ușura bicicleta folosind-o cu furca originală rigidă, iar vara poți instala suspensia pentru a coborî de pe munte cu aceeași viteză pe care o ai și pe un mtb clasic hardtail.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

    • Nu cred că se mai fabrică cu gât drept (normal), dat fiind faptul că mai toți producătorii construiesc acum cadre tapered.

  • Unde gasim un dealer sa cumparam in kit se service pt o furca RST? Au in service sau magazin oficial in Romania?

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma