Categorii: Suspensie

Furca Spinner Odessa 700C OS (2016)

Spinner este un producător american de suspensii care în trecut a echipat o parte din bicicletele Trek. Tot în trecut Spinner a produs direct pentru RockShox. Aşadar dacă nu ai auzit încă de Spinner este bine să ştii totuşi că nu este un producător fără experienţă.

Gama de suspensii Spinner este variată şi constă de la furci double crown pentru downhill la furci pentru biciclete de oraş şi trekking. Furca pe care am testat-o în acest articol face parte din categoria mai puţin pretenţioasă a bicicletelor cu roţi de 28 inch dedicate navetei sau turelor de trekking şi touring.

Calitatea generală a furcii este foarte bună. Nu putem reproşa nimic construcţiei. Greutatea măsurată a furcii este de 2,47 kg faţă de 2,30 kg cât este menţionat oficial. Aceasta este dată de picioarele inferioare şi coroana construită din aluminiu 6061 şi partea superioară culisantă cu braţe din oţel cu diametru de 28mm. De asemenea braţele superioare sunt de culoare neagră, o caracteristică rar întâlnită la acest tip de furci şi la această gamă de preţ.

Suspensia este asigurată de arc şi are o lungime de 63 mm potrivit specificaţiilor oficiale. Furca nu deţine amortizare pe aer.

La capitolul specificaţii este de remarcat faptul că Odessa 2016 dispune de blocaj „lockout” şi reglaj „preload” pentru tăria suspensiei. Dacă prima opţiune este destul de inutilă pentru o bicicletă de la care nu se cere performanţă, a doua opţiune preload este bună pentru cicliştii „cu greutate” întrucât pot alege să facă suspensia mai tare pentru a evita comprimarea la maximum a furcii atunci când terenul devine dificil.

Însă dacă nu doreşti cele doua opţiuni lockout şi preload poţi alege modelul Odessa fără „OS” în nume, model care nu are aceste opţiuni, este mai uşoară şi evident mai ieftină.

La capitolul opţiuni am mai remarcat drept pozitive posibilităţile de instalare a aripilor cât şi posibilitatea ghidării cablului dinamului în cazul în care roata faţă este dotată cu butuc cu dinam intern.

Nici la capitolul greutate nu stă atât de bine cu cele aproape 2,5 kg ale sale. Însă nu putem depuncta furca întrucât nu a fost în primul rând construită pentru greutate redusă ci pentru a oferi o plimbare decentă pentru un ciclist cu aşteptări decente, fără pretenţii. În plus alte furci din aceeaşi categorie şi cu aceeaşi destinaţie au o greutate similara, ba chiar puţin mai mare. Mai mult, există suficiente furci cu destinaţie mai sportivă care au o greutate de 2,2 kg, mai mică decât cea a Odessei însă totuşi prea mare pentru destinaţia lor.

Prinderea roţii faţă se face cu ajutorul clasicului ax QR9 şi nu este folosit un QR15 mai modern. Poate fi considerat un dezavantaj însă nu pentru această furcă. Din nou nu trebuie să uităm destinaţia sa, aceea de plimbări relaxate. O prindere QR15 ar oferi o rigiditate mai mare părţii din faţă a bicicletei însă ar fi un atu inutil.

Gâtul steerer al furcii are dimensiunile de 1 1/8″ fiind astfel compatibilă cu cadrele moderne.

Un avantaj semnificativ este şi faptul că pe furcă se pot instala ambele tipuri de frâne – pe disc sau v-brake. Dacă foloseşti mai mult bicicleta în oraş atunci este în regulă să instalezi frâne V. Dacă ai de gând să foloseşti bicicleta şi la ture de trekking de mai multe zile este mult mai bine să instalezi frâne pe disc care au un randament mult mai bun şi sunt mult mai de încredere pe ploaie.

În acţiune furca s-a comportat bine. Amortizează bine denivelările din teren însă pentru un ciclist de 75 kg furca părea prea tare chiar şi când era reglată să ofere amortizarea cea mai moale. Totuşi acesta nu este un aspect chiar atât de important în situaţia de faţă şi ţine mai mult de preferinţele personale. În primul rând furca va echipa biciclete de oraş folosite la drumuri scurte spre locul de muncă, la piaţă sau supermarket sau spre cafeneaua unde te întâlneşti cu prietenii. Dacă urmează să faci un drum lung cel mai probabil ai şi bagaje cu tine care vor adăuga la greutatea finală totală situaţie în care o suspensie mai tare este mai folositoare.

Concluzia este că noua suspensie Spinner Odessa 700C OS este o furcă modestă, dar decentă care nu pretinde să fie mai mult decât este în realitate. Preţul recomandat de 333 lei însă la ora redactării acestui material nu există încă un dealer oficial în România pentru suspensiile Spinner. Este posibil ca în momentul în care se va decide cine aduce în ţară această marcă, preţurile să devină mai accesibile.

Preţ la data realizării recenziei: 333 lei
Importator: –

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

4 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

5 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

5 zile in urma