Formula T1S (2013)

Ai în față cel mai ușor set de frâne pentru All Mountain din lume. Italienii de la Formula sunt cei care au decis să facă acest pas, înzestrând noile T1S (The One) cu tehnologiile disponibile la momentul actual și înlăturând pe cât de mult posibil gramele în plus. Astfel, acest set de frâne este recomandat nu doar pentru All Mountain sau Enduro ci și pentru Cross Country sau Downhill/Freeride, conform specificațiilor de pe site. Din punctul meu de vedere, pentru Cross Country aș utiliza un set de frâne mai ușor dacă tot sunt nevoit să scot mai mulți bani din buzunar, iar pentru downhill, un set de frâne cu patru pistoane în etrier.

Maneta de frână, cu conducta și etrierul, cântăresc împreună 210 grame. La care trebuie adăgat și rotorul de 180 de mm, care pune pe cântar 123 de grame. Avem deci la dispoziție un set de frâne cu o greutate totală de 666 de grame, o valoare apropiată de Avid X0 Trail, cu 4 pistoane în etrier și cu 300 de grame mai ușoare decât un set de Shimano SLX cu discuri de 180 de mm.

Manetele nu au cel mai plăcut design dacă arunci o privire asupra ceea ce oferă concurența, dar cum partea estetică este subiectivă, voi menționa că aderența oferită de levier este decentă, la nivel de Avid. În orice caz, Shimano rămâne lider la acest capitol. Distanța dintre levier și ghidon poate fi modificată la modelul T1S doar cu un imbus de mici dimensiuni, pe când la modelul standard, o idee mai greu, ai la dispoziție o rotiță prin care poți îndeplini această operațiune.

Pe traseu frânele oferă o putere mare de frânare, în special datorită pistoanelor de dimensiuni mai mari, de 24 de mm. Modulația este de asemenea excelentă frânele putând fi controlate pe o plajă largă. Pe coborârile foarte lungi, mai precis pe trasee de downhill, a apărut fading-ul, dar fără să pună probleme. Am strâns maneta mai puternic, iar bicicleta a oprit la timp.

Manetele sunt de tip flip-flop, pot fi inversate dacă ești obișnuit cu sistemul de frânare de la motocicletă. În ceea ce privește etrierul, acesta este realizat dintr-o singură bucată și nu din două bucăți așa cum întâlnim în cazul concurenților principali, un alt plus pentru finisajele generale excelente. Toate acestea însă vin cu un preț pe măsură, setul de Formula T1S fiind oferit pentru aproximativ 2.200 de lei, dar pot fi găsite cu diverse discount-uri în magazinele online.

În concluzie, Formula T1S au o arie mare de utilizare, iar faptul că sunt foarte ușoare, le aduce un plus important în lupta cu concurenții principali. Italienii dovedesc cu acest model că puternic sau durabil nu înseamnă neapărat greu iar T1S se bat de la egal la egal cu frânele care ascund un număr dublu de pistoane în etrier. O lecție din care pot învăța și ceilalți producători.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma